I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Enäggs tvillingar har samma DNA?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-13 22:39

Enäggs tvillingar har samma DNA?

Ville inte gå offtopic i den andra tråden, men jag har en grej som jag har tänkt på ett tag. I tv-program som typ CSI, så har det hänt att det egentligen var den misstänktes enäggstvillingbrors DNA dom har hittat. Alltså att enägstvillingar har samma DNA.

Min fråga är då varför ser inte enäggstvilingar ut exakt som varandra? Klonar man ett får så får båda fåren samma DNA, och dom är identiska, varför är inte tvillingar det? Även om dom är väldigt lika varandra så ser man ju skillnad på dom.

asiwouldsay
AHB AHB

2007-01-13 22:52
Vad jag har hört så är inte DNA test 100% tillförlitliga.
Man brukar väl få 99,9999999% träffsäkerhet eller något i den stilen, så det finns alltid någon annan som skulle kunna stämma in på testet.

Någon får gärna rätta mig om hur det går till dock, jag har bara snappat upp det här på Discovery Channel eller något åt det hållet..
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2007-01-13 22:57
Här står det dock att:

"It is possible to establish a match that is extremely unlikely to have arisen by coincidence, except in the case of identical twins, who will have identical genetic profiles."

Så det där om DNA testen stämde väl inte riktigt i det här fallet.
Jag ska ändå kolla runt om varför inte enäggstvillingar ser exakt likadana ut, jag vet faktiskt inte det heller.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2007-01-13 23:10
"Identical twins have identical DNA but differing environmental influences throughout their lives affect which genes are switched on or off. This is called epigenetic modification. A study of 80 pairs of human twins ranging in age from 3 to 74 showed that the youngest twins have relatively few epigenetic differences. The number of differences between identical twins increases with age. 50-year-old twins had over three times the epigenetic difference of 3-year-old twins. Twins who had spent their lives apart (such as those adopted by two different sets of parents at birth) had the greatest difference."

Länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin

Som jag förstod det så finns, väldigt förenklat,  samma uppsättning gener hos enäggstvillingar men olika är aktiva i var tvilling. Jag har inte riktigt orkat läsa hela artikeln om "epigenetic modification" då den var ganska fackmässigt skriven men den borde väl förklara det där närmare..

2007-01-14 00:22
det är väl snarare så att yttre faktorer påverkar tvillingarnas utseende. medan min mamma och hennes tvillingsyster var små var de kopior av varandra (om vi kollar på bilder från deras barndom vet dom inte vem som är vem)...sen började dom färga hår, gå upp eller ner i vikt, nån fick en flaska i huvet som ledde till ett fult ärr osv osv...fast ett tag kunde jag inte se skillnad på dem... "är du min mamma?"
We call them winerbrods.

2007-01-15 02:58
swettiz, dom har inte _exakt_ samma dna dock, det är vanligtvis ett antal skillnader pga utav överkorsningar och liknande som sker i meiosen om jag inte minns fel.. nån sån sunkig fas iaf =)
men hursomhaver så orsakar denna överkorsning genetiska variationer även hos enäggstvillingar..

eller så yrar jag helt och hållet och det inte alls är överkorsningar utan andra mutationer som sker senare..
ärligt talat har jag inte så bra koll just nu..

trött less och vill tat min buss ska gå..

någon form av variation pga mutationer bör ske, va den nu än kan kallas och tänkas heta..

Nu är detta dock en rätt liten del av det hela trots allt..
på tal om djur förövrigt så kan klonade råttor få en annan pälsfärg, så att säga att klonade djur är identiska är inte sant, utan snarare uppfattar du det så pga av att du har sämre kännedom om får än människor som liknar dig själv..

ta tex det där om att alla kineser ser likadana ut.. ;P
för oss kan de te sig vara lika varandra, men för kineserna så är de lika olika som vi uppfattar andra svenskar vara..
lite far off exempel, men du hajjar fiolen eller nått...

iaf, den största orsaken till variationerna som syns är antagligen miljön.. näringsintag sömn whatever påverkar hormonnivåerna vilket resulterar i variationer helt enkelt.. inte bara hormonnivåerna spelar in såklart, utan det allmäna levernet i sig sätter prägel på människokroppen, men jag tror att hormonnivåerna har en stor roll i det hela..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-15 03:57
Angående skillnader mellan enäggstvillingar:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=435324&previousRenderType=2

Angående DNA-test:
Människans DNA innehåller enormt mycket information. En stor del av DNAt är lika för alla människor, en mindre del skiljer sig från människa till människa. Då man gör ett "DNA-test" kollar man på vissa sektioner av DNAt enligt en viss metod, dels på grund av det jättearbete det hade varit att kartlägga hela DNAt, men även på grund av "sekretesskäl", man vill tex inte ha en databas som innehåller information om folks genetiska sjukdomar..

Eftersom man endast bearbetar delar av DNAt (efter ovanstående princip) finns en viss risk att två olika människor får olika DNA-profil - ju större del av DNAt man kikar på desto mindre är risken för "sammanblandning", såklart. Enligt wikipedialänken ovan används i USA 13 olika sektioner av DNAt, i Sverige har jag för mig att det är 10.

Vet att jag har sett siffror på hur stor risken för sammanblandning är men lyckades inte googla fram nått just nu. Låt säga att det var storleksordningen en på 10 miljoner..
mensvärk är livets krydda.

2007-01-15 04:00
Mic_Styles
"Man brukar väl få 99,9999999% träffsäkerhet eller något i den stilen.."
Haha, det är ju precis en på 10 miljoner.. slump? :)

testar länka till DN igen
mensvärk är livets krydda.

2007-01-15 16:55
 i genetik snackar man om genotyp o fenotyp.

genotyp, de e DNA, de kromosomer man har o hur de e kodade.
beroende på när delningen till enäggstvilling sker så e enäggstvillingar i princip alltid av samma genotyp - för delningen sker oftast efter meiosen, som en annan person här uppe tog upp.

sen kommer vi till fenotyp, o de e hur generna kommer till uttryck, tex i utseende, storlek, bla bla. fenotypen kan variera, dels pga att i vissa fall så finns de strikta regler för vilken av generna som styr utseendet.

här några exempel på regler, 
1. om genen e dominant över den andra,
2. de av genparen som kom från pappan ska aktiveras men den genen som kom av mamman ska va ''tyst'' lr tvärtom

men i vissa genpar där reglerna inte e så hårda, kan de ''slumpas'' fram, vilken är av genparet är aktiv.

e de dessutom flera gener som bestämmer, tex som i fallet av hudfärg, o reglerna inte e så strikta, så finns de många olika kombinationer på hur generna uttrycks (dvs hur fenotypen) o den nya individen ser ut, även om två personer har samma gentoyp från början =)

sen, tvillingar trängs om utrymmet i livmodern, o yttre faktorer kan oxå påverka, tex om de delar på samma moderkaka, eller om den oxå e helt separat, eller den ena får mindre plats, så växer den inte lika mycke.

generna e i samspel med sin omgivning, o påverkas av yttre faktorer, i vilken utsträckning de sker efter födseln tvistar de lärde om, men just under fosterutvecklingen så kan vissa variantioner visa sig i att enäggsstvillingar har olika utseende, personlighet osv.

att djur som e enäggstvillingar ser så identiska ut tror jag e mer att vi kanske inte känner djuret, men skulle vi bekanta oss med tvillingarna så skulle vi oxå efter en stund märka att de oxå e egna individer, med små personliga egenheter o nån variation i utseendet som gör att vi lär se skillnad på dem.

peace!
och..???