I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-01-04 13:54

Djurfilosofi

Satt å fundera på detta.

Om man hade lagt en tallrik med rått kött och en tallrik med samma kött fast tillagad (en fin stek) till ett lejon. Den måste äta båda kötten.

sen nästa gång så gör man samma sak fast den måste välja vilket kött den vill ha. vilken tror ni den väljer?

2007-01-04 14:07
garanterat att djuret skulle krængt de råa køttet av en endaste anledning; naturlig instinkt.
><(((*>

2007-01-04 14:21
det råa självklart. har du aldrig matat en hund nån gång? lejonet är ju ett rovdjur, känner ju vittringen av blod på flera meters avstånd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-04 17:06
Jonka
vadå hur menar du matat en hund?
sen har den ju bra luktsinne, den kan ju känna vad som hellst vare sig det är blod lr vad som hellst på flera meters avstånd skulle jag tro.

Så här tänkte jag skapa tråden från början.
Om man hade lagt en tallrik med rått kött och en tallrik med samma kött fast tillagad (en fin stek) till ett lejon. Den måste äta båda kötten. Man gör det 10 ggr. Genom att ge dom båda kötten samtidigt kommer den känna skillnaden på båda köttens för å nackdelar etc.

Den elfte gången så gör man samma sak fast den måste välja vilket kött den vill ha. vilken tror ni den väljer?

Jag tror nästan den hade valt det stekta köttet.

2007-01-04 17:10
Men alltså, ett lejons metabolism och en människas är inte samma sak. Människan saknar enzymer för att bryta ned rått kött effektivt och måste därför tillaga det. Men när man tillagar köttet så blir det inte mer energirikt, tvärtom, mkt går förlorat. Jag är 100% säker på att lejonet hade valt det råa köttet vilken dag som helst. Den lär ju också tycka att smaken av det råa köttet är godast.

2007-01-04 17:19

det är ju logiskt, dom kan ju äta det rått å kan bryta ner det, så varför skulle dom egentligen vilja ha något stekt mindre energirikt. Tänkte inte riktigt i dom banorna även fast inget av det du skrev var nytt för en. lägger denna tråden :)
ciao

2007-01-04 19:14

Hur kan du kalla detta (djur)filosofi?
Detta är snarare en idiotisk frågeställning. No offence. =)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-05 02:48
näe tror på det råa köttet.

lejonet är ett rovdjur, hon lär ju gilla blod

och så kan jag tänka mig att man steker bort en hel bunt (närings)ämnen söm lejonet diggar med rått kött

2007-01-05 02:49
ok alla hade redan sagt det

2007-01-05 07:13
det råa såklart. det tillagade luktar inte färskt längre och kanske är dåligt enligt lejonet. ruttet kött kan vara väldigt likt tillagat kött.

2007-01-05 13:57
klart den väljer det råa köttet framför vid första matningen. en sak om lejonet fått tillagat kött innan, kanske gillar bättre, smaksak

2007-01-05 13:57
Hur kan du kalla detta (djur)filosofi?
Detta är snarare en idiotisk frågeställning. No offence. =)

precis

2007-01-05 18:30
Så ingen av er tror att Lejon har en känskla för smak?
Den äter ju säkert rått för att det är det som finns och så klart det ligger i deras naturliga instinkt + att dom kan bryta ner det. Men jag tror ändå den hade gillat stekta köttet bättre. Ni kan ej kalla det för idiotisk frågeställning för nått som ni tror hade varit rätt som säkert inte har testats. Vi hade ju säkert en naturlig instinkt förrut på stenåldern när vi jagade djur och åt, vi åt dom säkert rått kött då, men tiden gick längre å längre fram å vi kom på att man kunde steka maten. Sen modifierades vi och kunde inte äta rått kött längre. Så om man lär ett lejon äta stekt kött så tror jag den gillar det mer och efter ett tag modifieras kroppen efter vad den äter. kanske om 100 år klarar den inte äta rått kött.

THE END

2007-01-06 00:54
dafute P20

påpekade inte jag att det är fråga om smak.

2007-01-06 02:43
jo djuren går ju på instinkt osv... det står ju i en del böcker osv, men tänk på att lejjon inte läser böcker..

o för övrigt.. rått kött kan ja inte tänka mig e så himla gott... e väll som att häll ai sig gröt bara för att bli mätt...

lejjon kan ju känna smaker så vafan..
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-01-08 02:04
rått kött är gott.
lejonet som inte har blivit ilurad massa fulstek vet om detta. Och vet ni, jag tror inte att det stackars rovdjuret gillar vitlök heller. fastän det är asgott.   (oj, nu sa jag typ emot mig själv, men om man vill fattar man vad jag menar.)

2007-01-08 14:35

Ett lejon uppfött på tillagat kött skulle möjligtvis föredra det. Ett vilt lejon skulle kanske se köttet som dåligt eftersom blodet liksom i gammalt kött är koagulerat?

2011-04-15 17:15
Ojojoj 4 år senare kommer jag tillbaka.

Fan vad ni alla har fel eller rätt, VAD VET NI? INGET!!!

Du som skrev idiotisk frågeställning skäms du inte? NOTIS: LÄR DIG TÄNKA!

Jag är världens smartaste man för jag vet en sak och det är att jag inte vet någonting.
-socrates

2011-04-15 20:10
Är du helt tappad eller? Är din största hobby att uppa 4 år gamla trådar på whoa? Haha..
Poet

2011-04-15 22:22
Hahahah
At the gates of Eternity...

2011-04-16 11:21
Haha, älskar gamla trådar.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2011-04-17 22:49
Nu fick jag skallebank!