I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svaghet i den mänskliga rasen

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-11-23 14:25

Svaghet i den mänskliga rasen

Skrev i en annan tråd och funderade då lite över en viktig aspekt. I mitt liv har jag märkt av två sorters persontyper, fåren och herdarna. Followers och leaders om ni så vill. Nästan alla är får för det mesta, ganska svaga människor som har förlorat sin primala instinkt över hur de ska reagera för maximalt utbyte med sin omgivning. Det är alla dessa personer där ute som låter ev konsekvenser, fobier, rädsla och så vidare kontrollera ens liv.

Detta har absolut inget med empati exempelvis att göra, jag pratar inte om att vara en känslokall sociopat.

Handlar mer om en grundläggande syn på allt man gör, allt man tänker och hur man agerar, inget med vänskap, empati, humor etc.

För att ge ett exempel på dessa personer,

Vilka tror ni agerar och i slutändan överlever om ett tredje världskrig bryter ut? Vilken personlighetstyp tror ni överlever om ett plan kraschar i anderna, mitt i vildmarken? Vilken personlighetstyp tror ni kan hantera om lägenheten brinner ned, man får kicken från jobbet och man förlorar sina ben i en olycka på samma gång?

Kort och gott handlar det om svaga vs starka människor.

Ytterst få personer jag har mött skulle kunna kallas starka personer. Detta är personer som är 100% medvetna om allt de gör och agerar logiskt och optimalt. De är medvetna på ett helt annat plan helt enkelt.

Nej, snarare brukar det vara personer som grubblar, oroar sig, blandar in diverse aspekter, anpassar sig och begränsar sig själva av olika anledningar. Detta är inget annat än en svaghet i den mänskliga rasen, vad tycker ni?

(Notera att jag inte lägger in värderingar om värdet hos olika människor beroende på karaktär så don't even go there)