I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behov och begär

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-11-22 14:53

Behov och begär

 

Många begärsfilosofer behandlar begreppet begär (lust/åtrå) som en tendens som uppstår i avsaknad av något, som en form av otillräcklighet - "desire-for". Kanske har det att göra med att man strävar efter att bli det man inte är, exempelvis framgångsrik, känd, förmögen eller vad det nu kan vara.


I en vetenskaplig artikel jag läst förklarar filosofen Deluze att "lusten inte är en tendens som är separerad från sitt objekt" och att det inte är objektet i fråga som är föremål för begäret utan sammanhanget man placerar det begärda objektet i.


Ska försöka exemplifiera det:

Ta en klänning. Jag vill ha klänningen och jag ser mig själv i den i ett sammanhang - på en fest. I klänningen kommer jag känna mig snygg. Stämningen på festen, folket som är där, musiken, atmosfär osv. föreställer jag mig. Så klänningen är objektet men den imaginära festen är sammanhanget som är det verkliga föremålet för mitt begär.


Så, vi begär kanske att t.ex. vara åtrådda av andra, att andra ska tycka att vi ser bra ut. Men för att göra det känner vi att vi behöver vissa attribut. Dessa attribut kan vara kläder men kan också sträcka sig till att innefatta skönhetsoperationer. Men det personer säger som har genomgått en skönhetsoperation brukar ungefär låta i stil med: "Jag gjorde det för min egen skull och ingen annans" eller "JAG behövde det". För en person som köper nya jeans kan det låta så här: "Jag förtjänar det", "Jag unnar mig det" eller "Jag behövde verkligen nya jeans".


Men är inte detta bara ett försök till rättfärdigande? Vi försöker rättfärdiga det genom att framställa det ursprungliga begäret som ett behov. För begär är ju något som man kanske i allmänhet kopplar ihop med det förbjudna eller med något som är negativt - något vi inte kan kontrollera. Att man t.ex. känner begär efter alkohol som en alkoholist kan göra.


Behov å andra sidan är vad som uppkommer när man t.ex. fryser och är hungrig. Behov av basala saker.


Ja, vad är det för skillnad? Eller är det någon? Hur tänker ni?

När ni handlar kläder t.ex. - är det ett begär eller ett behov ni försöker tillfredsställa? Vad är egentligen det verkliga begäret?