I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Karriär eller inte

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-11-20 18:03

Karriär eller inte

Vad är din inställning? Är det viktigast att göra karriär och "bli någon" eller är det viktigare att göra det man verkligen vill och tycker är roligt?

Jag skrev nyligen en text på det här temat i skolan (fast från en annan ståndpunkt) och tankarna har ju slagit en... Vad är egentligen viktigast?

Att man ska ha roligt och må bra, det är väl en självklarhet; fast samtidigt så behöver man en del disciplin för att inte fastna i dem där situationerna där man bara har det "bra", och inte gör någonting. Vissa människor tycks leva mer för detta, och jag fördömer ingen, men tänker samtidigt -- vi lever trots allt i en värld där vi försöker påverka någon form av utveckling, och skulle alla välja ett slappare liv (och inte anta lika många utmaningar) så skulle världen förmodligen se annorlunda ut.

Jag säger inte att det skulle vara sämre, men kanske skulle standarden vara mycket lägre?

Vad tror du?
1) Är det viktigast att göra karriär eller att leva för stunden?
2) Hur rättfärdigar du ditt val?
3) Hur ser konsekvenserna ut av ditt val, har du någon gång ångrat dig angående val som gäller gäller detta ämne?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.