I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rorschach eller Veidt? Vem hade rätt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-11-09 23:14

Rorschach eller Veidt? Vem hade rätt?

Ni som har läst Watchmen vet vad jag menar, och ni som inte har läst Watchmen borde check it out, finns t.o.m att låna på vissa bibliotek har jag hört.



Så för er som inte har läst serien men undrar fortf vad jag snackar om så kommer frågan, för man behöver inte ha läst serien för att kunna debatera om just denna fråga, men jag varnar. Deta spoilar hela slutet i serien:








SPOILERS:
Lång historia kort: Maskerade hjältar som lever i en väldigt realistisk värld som håller på att gå åt helvete, serien utspelar sig under Kalla Kriget, rättare sagt 1985. En superhjälte (Veidt aka Ozymandias) iscensätter en massa mord, bl.a på en annan superhjälte som kom på hans plan, och lyckas fixa så att världens enda superhjälte med krafter, dr Manhattan flyr från jorden. IOM att dr Manhattan lämnar jorden så förlorar U.S.A sitt största försvar mot Soviet. Och Soviet börjar ockupera länder runtomkring dem som Afghanistan, vilket med U.S.A's inblandning ska leda till ett tredje världskrig, läget mellan Soviet och U.S.A var redan jävligt instabil och fientlig. Så Veidt kommer på ett sätt för väst och öst makterna att sluta upp med fientligheterna och samarbeta.

Det gjorde han genom att skapa ett stort fett monster, och teleportera det in till New York. När monstret teleporteras till NYC så dör det, men feedbacken är så stor att halva NYC utplånas. Och det skulle leda till att öst och väst makterna skulle upphöra sitt krigande för att kunna enas i vad dem skulle tro var en möjlig attack från utomjordingar. Ett par andra maskerade hjältar lyckas ta reda på sanningen men hinner inte stoppa Veidt. Planen sätts igång, halva NY's befolkning utplånas, men Veidt lyckas. Detta orsakar till att det blir världsfred på jorden. De andra hjältarna bestämmer sig för att hålla käften stängd, eftersom om sanningen kom ut så riskerar det att det skulle bli krig igen. Men en av de andra maskerade hjältarna, Rorshach går inte med på det. Och säger att sanningen måste komma ut, att ondska är ondska, kvittar i vilken form det kommer. "Never compromise. Not even in the face of armageddon."

Det slutar med att Dr Manhattan som har kommit tillbaka dödar Rorshach så att han inte berättar sanningen för myndigheterna och media.

Så vem hade rätt? Vad hade ni gjort? Helgar ändamålet medlen? Eller ska sanningen komma ut, kvittar vad?

Kultursnobb