I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

mattematik förstör mitt liv

Övrigt - Vardagsfilosofi

Manager

2006-10-15 21:40

mattematik förstör mitt liv

Mitt liv har många ljusa glada och trevliga stunder. jag njuter av livet och tar dagen som den kommer. Jag tycker jag har ett bra liv och har bra kompisar som jag kan ha kul med. Skolan fungerar fint för mig utom mattematiken, den förstör mitt liv. jag kan verkligen ingenting och har svårt att lära mig och blir lätt arg när jag inte förstår. jag har prov i veckan och kan forfarnade inte det jag borde kunna. detta tär på mitt liv ordentligt jag tappar livglädjen och tänker bara på hur mitt liv förfaller och allt blir jobbigt, för man "måste" ju fixa G i matte på gymnasiet för kunna få jobb och klara kursen. var tvugen att skriva av mig. fan

Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw

2006-10-15 21:43
får du inte gå spec-matte då?

2006-10-15 21:50

jaa... du hatar det så mycket att du t.o.m. stavar ämnet fel.

matematik <--- stavas inte med dubbla t
matte <--- stavas med dubbla t

Förövrigt har jag liknande problem fast i engelskan, men jag gillar ämnet ändå, bara det att jag är så himla keff!

2006-10-15 21:59
Tikkan, been there done that. Förstår intve vart folk ser logiken i det. Vad är meningen med det i skolan över huvudtaget? Ekvationer, fyrkanter, pentagoner, grafer.. Allt är PISS.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-15 22:05
samma här, har också väldigt svårt för matte
...

2006-10-15 22:06
matten har också förstört mitt liv, var tvungen att gå om för att jag kuggade i matte b, det sög hur hårt som helst :(
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2006-10-15 22:07
Samma för mig, fattar inget hur enkelt dom än förklarar. Plus VILL jag nog inte ens lära mig.

Har inte fått G på ett prov sen jag börja skolan.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2006-10-15 22:10
vilken kurs gäller det? a-kursen är väl mer eller mindre upprepningar av högstadiematten så om du fixade den löser nog det här sig också?

jag vet hur det är, ofta tror jag man gör det svårare för sig än vad det egentligen är. man bygger upp ett gigantiskt berg framför sig man försöker bestiga, men egentligen är det blott en liten tröskel man kan klara av om man så bara bestämmer sig för det.

2006-10-15 22:42
jag fick G i a-kursen på ren flax. B var inte ens roligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-15 23:11
Har exakt samma problem! Har alltid haft assvårt för matte, fått ig på alla mina prov typ och har alltid fått lättare prov i grundskolan för att ja ens ska klara mig. Fast min lärare va så snäll så ja  fick godkänt ändå. men nu i gymnasiet vettejag fan om jag ens kommer gå ut 1an.. haha

verkar vara många som har svårt för matte

2006-10-15 23:23

vafan.. plugga så klarar du det.. alla som har en hjärna klarar matte A om dom försöker

www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.
Poet

2006-10-15 23:23
Mvh P16

finns inte en chans att du var tvungen att gå om för att du kuggade matte B... jag kuggade också, men jag behöver inte gå om... bara att läsa upp sen ju
"life's a garden, dig it."

2006-10-15 23:53
Herregud hur svårt är det att fixa ett G...sorgligt ibland va folk är LATA

2006-10-15 23:55
Vet hur det är.. Alla har inte samma changs..

2006-10-15 23:59
Ser inte att ni sitter och hackar på folk med dyslexi. Det är samma sak, matematik kan vara självklart för vissa men en total omöjlighet för andra. Hoppa av hästarna stjärtryttare.

2006-10-16 00:00
Li
du hoppade alltså av...hmm, okej?

2006-10-16 00:02

angry drunk.

Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2006-10-16 00:13
alltså jag är fullt medveten om att folk har olika lätt för matte, är inget ess själv direkt. långt ifrån. men att fixa matte-a på gymnasiet borde vem fan som helst klara om man faktiskt pluggar...

2006-10-16 00:22
Li

Dela upp texten, så man orkar läsa den.

Jag är faktiskt glad av att se denna tråd, ledsen att säga det. Men oftas så ser jag bara matte genier här på whoa, och det är jobbigt för jag är precis som dig när det kommer till detta ämne, jag fattar INGENTING, och då menar jag ingenting.
Jag tror att det finns nån sorts av dyslexi i detta ämne, det måste ju finnas?
Jag har kämpat som en galning med matten sen mellanstadiet, och jag har aldrig fått den hjälp jag behövt.
Alla lärare har sagt den kända meningen "Men alla ska kunna det här talet" men dom ser ju klart och tydligt att jag inte kan räkna ut det, men men, ingen hjälper.
Sen blev det bara värre för mig... Jag var verkligen rädd för matte, jag brukade skolka från lektionerna, och dagarna innan matte lektionerna brukade jag bara gå runt och tänka på det. Matten förstörde mina dagar, tog min glädje ifrån mig.
Det kanske låter sjukt för en del att läsa detta men det är jätte jobbigt att inte få den hjälp som man ber om.
Jag har kämpat för att få G i matte, men ett G betyder inte ens att jag fattar vad jag gjort.
Det är liksom som om alla nummer försvinner som jag kunde, alla tal.
Jag har fortfarande det här problemed med matten och det är väldigt irriterande för jag känner mig så dum i huvudet.
Men jag kan inte lära mig matte, det går bara inte, visst kan jag plus och minus och gånger, delat, men det är iallafall svårt att komma ihåg.
Jag har fåtts speciell hjälp med min matte, pluggat riktig "enkel" matte, men sen kommer den där meningen igen från läraren "Men det här ska du kunna" ... Jaha, det hjälper ju.
Jag hoppade av skolan och gav helt enkelt upp de jävla ämnet.... Kan man de fyra räknesätten så överlever man livet sa min sista mattelärare till mig...

F.ö är jag också superkass i matte.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-10-16 01:28
tricket med matte är att man måste komma till sans med den totala verklighetsfrånvaron. Det fins inenting i verligheten som ens påminner om matte i någon form.

Jag lärde mig matte bäst genom att räkna sjukt många tal. och sedan räkna dem igen.
Lyckades dra VG i både matte a och b (jag läste även c och halva d innan jag bytte till en slapp gymnasielinje. i dessa kurser fick jag ig).
Problemet med mattye är att det inte är ett ämne man kan pugga på samma sätt som man kan plugga glosor eller historia eller ordklasser. Att memmorera en regel i matte är inte nyttigt, att kunna använda den är det.
Vi hade en formelsamlig som man fick ha med på proven. att läara sig hur man använde den var otroligt praktiskt, jag lärde mig dock inte hur några av formlerna såg ut. bara vad man använde dem till och hur man använde dem.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-10-16 02:05
Det fins inenting i verligheten som ens påminner om matte i någon form.

med tanke på att allt runtomkring oss kan beskrivas genom matematik så är det väl lite fel att påstå...

2006-10-16 03:59
Matematik förgyller mitt liv.

Jag har svårt att förstå hur man inte kan förstå (men kan till viss del ändå förstå er). Däremot vet jag hur drygt det kan kännas just innan poletten trillar ner och man ser det där sambandet som egentligen är så självklart..

Kämpa på så lossnar det nog förr eller senare.
mensvärk är livets krydda.

2006-10-16 08:35

moderndrunkard.. nja jag vet inte om dedär stämmer de känns bara som en ursäkt för folk som aldrig orkade plugga matten.. lixom det är ju logik i sin renaste form.. ja är långt från ett geni i matte jag suger verkligen men de beror på att jag aldrig orkade lära mig skiten.. matte A är iof verkligen inget som är omöjligt för nån. där är ungefär lika logiskt som att sätter man sin hand på en platta som e varm så bränner man sig. bara o nöta o nöta tillslut så sitter det

www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2006-10-16 11:15
Demento
Beskriv ett ägg, lukten av tidningspapper eller känslan av att vara nykär med matematik.

Matematiken är ett utmärkt verktyg för att tolka olika delar och representaioner till hanterbara saker, men resultatet blir alltid en model som är lika lite verklighet som en karta är området den beskriver.

2006-10-16 11:55
Asså... problemet ligger i att du blir sur när du inte fattar... matematik måste man plugga, göra tal flerar ggr, sen sitter de och automatiskt blir det roligt.

Tålamod is the shit.. inget annat.

Om du inte har dykalculi dvs

The sky always had little fluffy clouds..

2006-10-16 11:56
"Kämpa på"

Minst pedagogiska förslaget ever :)

---

Svårigheten att förstå matematik beror ofta på att man börjar i fel ände. Den mest grundläggande inlärningsskillnaden ligger i om man har lättast att lära sig genom att ta bit för bit för att få hela bilden, eller om man vill börja med hela bilden för att sedan gå ner på detaljnivå.

Andra saker som spelar roll är inlärningsstilar. Vissa behöver "höra" för att förstå. Andra behöver "se" för att förstå. Vissa behöver "känna" för att förstå. En sista kategori behöver "röra sig" för att förstå. Ofta blandar man mellan dessa, men en variant är ofta dominerande.

De som har svårast för matematik i dagens skola är de som behöver ha hela bilden och som lär sig genom att röra sig. De här människorna är ofta bra på lagidrotter, men även individuell idrott, dans och rytmik i allmänhet.

Man kan se duktiga bandyspelare som intuitivt kan läsa av vinklar, se logiska samband och dra slutsatser i hisnande hastighet, men som sitter som muppar på matematiklektionerna och inte begriper ett jota.

Vissa i dagens skola kommer inte klara matematiken, oavsett hur mycket de försöker. För de förstår inte själva hur de bäst lär sig. De behöver helt andra typer av lektioner. Matematik kan vara ett oerhört praktiskt ämne, ändå är det till 99% teori lektionerna igenom.

Det jag vill säga är att det GÅR att hitta sin egen inlärningsstil, och sedan anpassa sin skolgång utifrån det. Men det är där man måste börja.
Jag vill också ge självförtroendet en liten knuff. Det är inte dig som elev det är fel på. Det är skolan som inte klarar av att lära dig, så det är skolan det är fel på.

2006-10-16 13:02
Mångas svårigheter med matematik bottnar troligtvis i att all ny matematik man lär sig bygger på gammal man förväntas ha tillgodogjort sig, måhända därav uttrycket du jagas med "det här borde du kunna". Detta i mycket högre grad än i andra ämnen. Det finns inget som säger att man inte kan lära sig en ny glosa för att man missat en gammal eller att man inte kan tillgodogöra sig ett nytt moment som gås igenom på en historialektion för att man missat föregående. I matematik däremot är man konfronterad med ett nytt problem relativt chanslös om man inte tagit till sig de grunder på vilket problemets lösning måste bygga. Du kan inte derivera en funktion med paranteser om du inte vet hur du tolkar en parantes. Resultatet för den som halkar efter är lätt att förutse. Den kommer att, om inget görs, med stor sannolikhet att börja halka efter mer och mer tills dess att allt som gås igenom på lektionerna är ett enda stort mörker och frågetecken.

2006-10-16 13:05
Självklart är det dock möjligt att lära sig även för den som halkat efter. Man måste bara börja på den nivå man faktiskt befinner sig på och bygga därifrån, företrädesvis med hjälp av skolan till exempel på de sätt Exksem beskriver. Att försöka göra sig kvitt eventuella aversioner mot matematik bör också hjälpa.

2006-10-16 21:15
Jag är bäst på matte. I 9:an t.ex så fick jag förklara för min lärare hur man skulle lösa ett problem. Jag är så jävla bra.
Jag är bra - du är dålig.

2006-10-16 22:23

En annan sak som jag troe är ett stort problem är att många av de som har svårt att se helheten (säkert någon som sagt det högre upp)...Man måste haja att det inte handlar om att lära sig ett tal, utan att man ska lära säg principen, och sedan träna, träna, träna, träna, tränaträna, träna träna, träna träna och sedan träna lite mer...Då får man i värsta fall VG, för det är trots allt så att på nationella prov idag måste man hålla på analysera å dra slutsatser för att få MVG, och vissa e genier å klarar det galant, vissa sådär, vissa fattar inte logiken. Därmed itne dumma, utan har bara svårt att tillämpa allt man lärt sig när ingen säger hur man ska göra...
Vad jag försöker komma fram till är att alla, alla kan få (MVG också iofs) minst VG i vilken mattekurs som helst...lära sig principen och träna träna träna

2006-10-16 23:03
När det är prov i skolan , så känner man att detta kommer gå bra osv. Man får sitt häfte, öppnar det, och som ett slag i ansiktet, ser man hela jävla alfabetet på alla sidor. (S.k formler)

2006-10-16 23:08
på http://www.mensa.se/ kan ni kolla iq.. de är ett test om hur lågiskt man tänker.. kan vara svårt men värt ett försök.

om du får ett asdåligt resultat borde du skaffa stödlärare i matematik.

Jag har också läst om en undersökning som gjordes på några. dom gjorde Sodoku hela tiden och sedan blev mycket bättre på matte.. ja tror fanemej att det stämmer. så varför inte bli sodokuberoende?
Minnerna sitter på skorna
-------------------------------
vi alla var toys någon gång..

2006-10-16 23:31
Defa: Logiskt stavas det. :D

2006-10-16 23:34
Jochman P24
det där låter ju hippielicious och bra, men rent personligen tror jag verkligen att precis allt som existerar och sker går att brytas ner till system, mönster och slutligen siffror...att JAG sen inte kan beskriva ett ägg, lukten av tidningspapper eller känslan av att vara nykär med hjälp av siffror betyder ju inte att det är omöjligt.

2006-10-16 23:40
Johanman
Jag har svårt att förstå hur man inte kan förstå

alla har väl sin gräns på hur mycket man kan förstå. förstår du verkligen ALL matte du själv läser?

2006-10-17 00:11
Äh tenta upp skiten på komvux senare då istället för att låta matematiken "förstöra" ditt liv.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-10-17 05:00
Demento
I och för sig en klassisk SF ide.
Dock är det en taknke som är svårt att dra långt, utan att det blir så pas fåningt komplext att verkligheten blir enklare än siffrorna, och är det något som vetenskpen lär oss så är det att enkelhet är något ädelt och fint. Dock käns det som en mycket bättre världsallts teori en de människor som menar helt obskyra saker (som att verkligheten och alla tankegångar är uppygada av trianglar tex.) och blir galna.

Jag menar mest att matematiken är ett verktyg. No more, no less.

2006-10-19 18:43
Jag kommer ihag nar alla ifragasatte Matte i Gymnasiet. Jag accepterade som det var och hanterade det.
Shuu

2006-10-19 20:17
man ska ta bort chansen att kunna tenta upp det...

2006-10-19 20:50
Samma sak för mig.
Tänker på skiten hela tiden.
"Hur fan ska det bli med mitt liv om jag inte klarar sånt här" osv osv.
Signatur får rum här

2006-10-19 21:15
har matte C prov imon :D...det är väl inte jättejobbigt dock, lite svårt med logaritmer o derivator, men är ny på området så det löser dig nog till nationella :P

2006-10-19 22:44
Jag som trodde att jag var ensam om det här.

2006-10-20 00:47
Matematikens motsvarighet till dyslexi heter diskalkyli...

2006-10-20 05:37
Prata med din mentor.... Dem i skolan bör veta mer än vad du får ut här på whoa...

Matte var med skitsvårt för mig i början. Av en slump kom jag in på Nv Ma/Da.. Fick G i matte A som bamsetjänst. Redan då kände jag att det inte skulle funka..
Men sen så vände det snabbt. Försökte förstå hur och varför... Bara man lär sig förstå det hela så e det faktist rätt simpel och roligt ämne har matte bilvit för mig. Något som jag aldrig trodde att det skulle vara.. Jag, kunde sitta i flera timmar hemma och bara räkna. Satt med vissa böcker ifrån universitet i algbra.  Har läst alla matte kurser på gymnasiet. Alla kan matte det handlar om logik och enkla regler ;D..

Alla förtjänar en andra chans för tenta eller omprov.. Man är ju bara barn i gymnasiet klart att man ska ha en andra chans. Visst vill bli självständig men alla klarar inte av det, vissa gör inte det alls. Men vi är fortfarande barn vid det stadiet. Trots att vi känner att vi tycker och tänker som de lite äldre människorna.
Mycket lätt att man gör misstag vid det stadiet.

Jag kanske inte ärså gammal heller men en jevla skillnad sen jag var 16-18. hehe.. :d sweet.
Aja läggdags. jag känner hur mina ögon säger emot.. Gnite!

2006-10-20 05:55
Blä, jobbiga minnen kommer tillbaka. Kommer ihåg timmarna då vi hade mattematik. Jag hatade verkligen skiten, hade inte minsta lust att vara där. Så ibland var jag inte det. Satt i rasthallen och bara softade. De gånger jag orkade ta mig dit så gjorde jag inte speciellt mycket. Vi hade en liten mindre grupp, det var soft stämning där.
Alla snackade med varnadra och så, det var kul.

Men jag har fittsvårt för ämnet, jag hatar det. Klarade G på nationella med nöd och näppe.
Kommer ihåg också att jag endast gjorde 5 sidor ur min mattebok i hela 9an :)
Medans det fanns andra som hade räknat slut 5 böcker på samma tid... idioter.

Jag visste att jag skulle få det svårare med mattematiken i gymnasiet. Och det fick jag. Jag gjorde inte ett jävla skit. Jag bara satt där och lyssnade på min mp3. Lärarna IG-varnade mig massa gånger.

2006-10-20 10:32

hur känns det?

Sariiiiiiiish

2006-10-23 00:24
Brorsaaaan I'm with you!

Jag har vääärldens plan!
Jag kommer gå ut med typ ALLA Mvg (förutom Matte A - G) och det kan ju tänkas dumt, för utan Matte B e man TYP körd för massa sjyssta utbildningar.. MEEEEN! Om jag softar nån termin och jobbar, pussar tjejer och rappar så kan ja fixxa MA B då och lägga all fokus på det...

WAAAD sägs bró? Kom och käka nån dag!
massorna har talat.

2006-10-23 10:05
Det känns ju nästan som att man kan ta sig in i vilken utbildning som helst bara man har MVG i Matte och resten IG. Är det inte så? Det måste bara vara så? För man är ju fan oallmänbildad om man inte har G i Matte samtidigt man har MVG i dom andra ämnerna.

Groupie

2006-10-29 19:35
egn det enda matte handlar om är LOGIK
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2006-10-29 19:58
just hang in there man! Jag hade enorma problem med matte B som jag kuggade i. ska läsa om det på kompan nästa år.
Yeah!

2006-10-29 20:22
Mvh P16

hur fan kan du redan ha kuggat matte B om du bara är 16 år?
Jag pallar inte ha ett citat här.