I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Genusolikheter gällande kommunikation

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-10-06 11:58

Genusolikheter gällande kommunikation

Jag satt å snackade med min tjejkompis i köket ang en relation jag har med en annan.

Och så slog det mig efter en bit in i samtalet att vafan, hon fattar inte vad jag säger ...

Om det hade varit en kille som satt där å lyssnade så hade jag fått gehör för länge sen och antagligen lite åsikter.

Men hon bara satt där å sög in allt jag sa å spände blicken hårdare å hårdare i mina ögon ...

män ser på saker och ting på ett sett som nästan alla män förstår ..

och kvinnor gör det på ett annat vis som vi (män) inte riktigt förstår.

det handlar om att vi inte alltid säger det vi egentligen vill säga för att vi inbillar oss att om vi säger det vi vill säga så blir det bara fel och så väljer vi att säga något annat istället som resulterar i ännu mera fel .

ja jag å min tjejkompis började diskutera det där ...  men vi kom inte riktigt fram till någon lösning ...

finns det någon lösning på denna kommunikationskrock?!

- da locos crew -

2006-10-06 12:09
det där fenomenet får nog stå för dig och din tjejkompis.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-06 12:30

jag kan inte jag förstår inte osv..
hör jag från min mamma dagligen..

sällan man hör en pojke/kille/man kläcka ur sig något sådant..
går tjejer in med den inställningen när dom löneförhandlar så äre ju inte konstigt att män tjänar bättre..

cry me a river!
--> thcrew

2006-10-06 12:31

sen va det lite offtopic kanske.. orkade inte läsa så noga ;D
kommunikation ur ett genusperspektiv lär det ju finnas skvirvet hylltmeter av

cry me a river!
--> thcrew

2006-10-06 12:39

Har du fler belägg än egna erfarenheter?
För annars vore en generaliseringen som skiljer män från kvinnor felaktig.

Självklart finns det skillnader i hur man uttrycker sig och uppfattar saker, men att de skulle vara begränsade till kvinnor eller män betvivlar jag.
I vissa ämnen förstår jag män bättre, i andra kvinnor, i de flesta märker jag ingen skillnad.

<br>

2006-10-06 13:19

alltså det var inte menat att hon verkligen förstod vad jag sa .... som att hon skulle vara pantad ...

hon uppfattade det jag sa på ett helt annat sätt än vad en kille skulle gjort ... det var väl mer det jag menade ...

det är lite tankegången som är olika tror jag ...

- da locos crew -

2006-10-06 13:20
jag kan tydligen inte skriva samanhängade meningar ...

jag missade ett ord i den första meningen .

alltså det var inte menat att hon verkligen INTE förstod vad jag sa...

- da locos crew -

2006-10-06 13:24
det är ju en självklarhet att män och kvinnor kommunicerar annorlunda, generellt.

att säga nåt annat är bara dumt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-06 13:34

SunTzu

Varför är det "en självklarhet"?

What it is, it is and what it ain't, it ain't

2006-10-06 13:42

"Vi är olika könsligt"

HAHAHA man kan inte annat än att älska det här stället alltså...

2006-10-06 18:31
Jag håller nog med junkgirl lite.
Det känns rent allmänt som att det är dom mindre smarta personerna som isånnafall skulle kunna råka ut för detta problemet. Dom tycker om att spela sina roller som män och kvinnor i samhället, och dom agerar endast utefter sina trygga roller. Medans dom människorna som faktiskt förstår att vi människor inte är så olika, och att människor faktiskt bara är annorlunda om vi beteer oss annorlunda.
Jag tror det handlar om hur mogen man är som person osv.

2006-10-06 19:33
OneTrick F25

tusenårig fördom som i det här fallet råkar stämma i de flesta fall

2006-10-06 21:04
Lynguistic P21

well put.

2006-10-06 21:31
SunTzu P21
Så alla som inte resonerar enligt de allmänna fördomarna resonerar dumt? Well that makes sense! Eller inte.

Jag med många andra anser till exempel att det inte alls är en "självklarhet" att kvinnor och män har svårt att kommunicera med varandra. Personligen har jag lika lätt/svårt att kommunicera med mina vänner oavsett om de är män eller kvinnor. Däremot kan jag har svårare att förstå eller göra mig förstådd för män/kvinnor som jag inte umgås mycket med. Vilket handlar om just det, att vi inte har ett innarbetat kommunikationssätt.

Vidare vill jag bara påpeka att det där med "könsligt" blev så himla skrockigt med tanke på att trådskaparen gone out of his way för att vara pk och göra det hela till en genusfråga.

2006-10-07 05:29
Jag kan vissligen ställa upp på att män och kvinnor har svårt att komunicera om vissa saker. Den komiska sereotypen är ju kvinnan som argt ropar till mannen "Är det så jävla svårt att fälla ner toalettsittsen!" varå mannen lungt svar "Nej."

Det jag inte kan köpa är att män kan prata med varandra. Jag tror inte att kvinnor kan prata med varandra heller, men det har jag mindre belägg för.

Jag tror inte att någon någonsin blivigt ordäntligt förstådd av någon.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-10-07 10:25
SunTzu P21
Att det stämmer i dom flesta fall betyder inte att det är någon sanning. Det kan vara så att det stämmer för att folk ser till så att det stämmer. Och att människor och kvinnor tror sig själva vara så annorlunda kanske leder till otroligt negativa konsekvenser för samhället i övrigt.
Att bagatellisera frågan med att
"det är ju en självklarhet att män och kvinnor kommunicerar annorlunda, generellt.
att säga nåt annat är bara dumt"
Är enligt mig totalt idiotiskt

Och om man ser det från ett feministiskt perspektiv så brukar det väl bli så att kvinnor alltid ses prata icke rationellt. Kvinnor är emotionella, kvinnor är ickerationella, kvinnor är alltid mindre vettiga än män, kvinnors sanning är inte sanning. 
Medans varje man är ett litet geni som sitter och dikterar med sitt sunda förnuft hur oförnuftiga alla kvinnor är.
Som Jochmans exempel så tydligt visar.

2006-10-08 08:35
Xunzi 
Att vi är olika mentalt säger ingenting om hurvida vi pratar förbi varandra på grund av "biologin" eller om det endast är en konstruktion. Så att bara för att det finns skillnader är ju inte bevis för att just denna språkmässiga grejj beror på dom skillnaderna.

Sen så tycker jag det är relevant om dom rollerna som är konstruerade gör så att vi människor begränsas till att spela en roll som inte gynnar oss. Det gäller då främst kvinnor som missgynnas.

2006-10-08 09:43
Kan man sin retorik rätt så förstår folk vad man vill förmedla eftersom man anpassar kommunikationsmodellen efter sin målgrupp. Men det är i och för sig sant att en del kvinnor har svårt att förstå manlig retorik så som "uuuh öööööh bah ööööh" (kan du vara snäll och skicka TVkontrollen)  medans kvinnor i tonåren gärna har en tämligen defensiv retorik (där man slänger in så många "kanske" och liknande ord när man framför sina tankar om något). Dock förefaller båda varianterna vara sociala konstruktioner och inte genetiskt betingade.

2006-10-08 21:23
Allt dedär är väääääääldigt individuellt.

2006-10-09 10:33
Killar vill ha svar på sina frågor, praktiskta lösningar som funkar snabbt. Tjejer däremot vill att någon ska höra deras kännslor. Inte ge förslag och liknande, bara lysna. För dom löser sina egna problem så småningom. Därför kan det bli fel när en konversation mellan de olika könen drar igång..
Blood on my dick or shit on my knife

2006-10-09 23:08
Jochman

jag kanske hänger upp mig på något helt ovesäntligt men är det där med toasittsen verkligen så stereotypiskt? jag skulle aldrig orka lägga energi som att t.ex. skriva på en pojkvän/manlig vän or whatever att han ska fälla ner toasittsen. och det känns som jag inte är ensam om det.

alltså, jag håller mest med _Rookie - det är inte svårare än att man lägger det till en individuell nivå. jag förstår killar minst lika bra som jag förstår tjejer. sen kan man ju missförstå varandra eller inte förstå överhuvudtaget men det är ju knappast en genusfråga. det handlar om hur man pratar, hur mycket man lyssnar/intresserar sig och i vissa frågor hur mycket erfarenhet man har av det som sägs. vet många killar som snackat med mig och kört det "typiska" (enligt trådskaparen och andra i tråden) kvinnosnacket med "åh, hur ska jag göra? ge mig tips. du måste verkligen lyssna på mina problem, hjälp mig".

2006-10-09 23:09
och det ska självklart stå "skrika på en pojkvän/manlig vän or whatever att han ska fälla ner toasittsen."

2006-10-10 01:57
phatie F0
Det stereotypa handlar väll inte om hurvida det händer eller eller inte, utan på vad folk har för fördomar om verkligheten.

Om man nu tittar på våran konversation här så har den exakt samma poäng som mitt exempel.

(det här är ett värdelöst stycke som förklara och exemplifierar stereotyper. det går alldeles utmärkt att inte läsa)
Det är väll inte så att du är omedveten om den rentav mytiska laddningen som toalettlockets position och könsidentiteten till lägena? Bara för att det inte händer så blir det ju inte ostereotypt. Att som detektiv äga en dörr med frostag galsfönster och sitt namn, sitta innanför och dricka sprit tills en dödlig donna med långa ben kommer genom dörren är ju stereotypt men inte på något sätt en represent för verkligheten varesig idag eller 1922.

Det var bara oändligt mycket lättare att skriva ett lätt igenkänbart exempel som egentligen inte behövde en brasklapp.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-10-10 10:26
Jag har inte ens läst det mesta för jag är så otroligt lat, men för mig ter det sig tämligen rimligt att män och kvinnor tänker och kommunicerar annorlunda med tanke på att vi uppfostras med två separata "mallar".  Att det är fel kan väl de flesta enas om, men det gör inte ogjort att våran generation har uppfostrats som sådant. Nästa generation kanske kirrar det!

2006-10-10 12:13
Jochman

you have made your point. men vad är nödvändigheten till att ta upp en stereotyp om det ändå inte är aktuellt i sammanhanget då?

2006-10-10 20:40
heeejjjeee

hehe de här e kul o intressant ämne... men!!

jag tänker så här... de finns krokig kommunikation, o rak kommunikation. killar anses vara raka i sitt sätt att snacka, men min erfarenhet säger att killar kan vara nog så krokiga o krångliga att försöka förstå sig på vad de Egentligen menar...

jag tycker killar o tjejer kan vara krokiga o raka på olika sätt, beroende på situation o händelse de pratar om. de finns vissa likheter i hur en tjej blir i en situation o hur en kille pratar i samma situation...

o egentligen så om man nu vill försöka förstå vad den andra egentligen vill lr menar, så har man ju inget annat val än fråga, tills man känner att man träffat på nåt som connectar... om man e dum för att man inte fattar på första gapet... ja, då försöker jag iaf inte spela idiot savant utan erkänner att jag behöver lära mig nåt i den andras sätt att lägga fram budskapet.
och..???

2006-10-11 13:33
det är så jävla typiskt tjejer att hävda stenhårt att killar och tjejer inte är olika

2006-10-11 15:18
Jag kan säga att jag själv personligen definitivt kommunicerar på olika sätt med mina kill och tjejkompisar. har en tjejkompis som jag pratar likadant med som jag gör med mina killkompisar, inte så att jag känner att jag har svårt att göra mig förstådd bland tjejkompisarna, men jag förmedlar definitivt det jag vill ha sagt på olika vis.
Japp! jag är en trollkarl!

2006-10-12 23:09
Skillnader mellan män och kvinnor:

Så här ligger det till...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
Poet

2006-10-13 14:12

Saken är den att män måste börja uttrycka sig rätt, och kvinnor måste börja säga vad egentligen vill. Upplever att kvinnor allt för ofta förväntar sig saker från en kille, och blir upprörda när killen inte väl uppfyller tjejens önskningar. Och killen är helt ovetandes, då han inte vet vad hon vill, eftersom hon helt enkelt inte sagt vad hon vill.

Hört allt för ofta "om han känner mig, så vet han vad han ska göra". Well not really, för många säger saker, men menar en annan.

At the gates of Eternity...
Poet

2006-10-13 14:14
Detta gäller givetvis inte alla kvinnor och män.
At the gates of Eternity...

2006-10-13 14:16

alla som säger att män och kvinnor är lika här inne är säkert feministjävlar.

Kvinnor använder en mycket STÖRRE del av sin hjärna än män. kan ni inte klura ut resten sug på eran tumme och ring inte mig.

2006-10-13 14:21
FunkyOne
Jag är feministjävel, jag tror inte på några särskilda skillnader mellan könen men jag hade faktiskt inte tänkt att ringa dig..
Things falls apart.
<br>

2006-10-13 16:44
FunkyOne P19
Om du verkligen vill det så kommer vi alla bli feminister. Allt är upp till dig.
Om detta händer kan nog ingen stoppa din tröga hjärnas frammarsch i smhället tyvärr. Vidga dina vyer människa.

2006-10-14 13:27
Vet inte om nån skrivit detta, men i topicen skriver du "genus" sen skriver du skillnaden mellan män och tjejer hur de förstår osv. Det vill säga om kön. Man och kvinna är biologiskt och genus är socialt och kulturellt. Använd därför "könsolikheter gällade kommunikation" istället :)
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2006-10-14 15:27
hett tips!

John Gray - Män är från Mars, kvinnor är från Venus.
We call them winerbrods.
Skivsamlare

2006-10-14 17:33
män och kvinnor har olika erfarenheter och detta kan säkert visa sig i kommunikationssvårigheter, generellt. Personliga har jag aldrig stött på något fruntimmer som jag inte förstått mig på men jag märker att det är oftare kvinnor jag träffar som säger en massa ointressanta saker än de män jag träffar. Detta är konstigt eftersom jag finner kvinnor genellt sätt mer sympatiska än män. 

om ni tycker att jag yrar vill jag berätta att är lite tagen sen igår. alkoholen har inte lämnat kroppen än men va fan jag postar ändå..