I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur skapades jorden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-09-12 22:58

Hur skapades jorden?

Okej första vi tänker på är big bang. Men hur skapades big bang? Hur skapades big bang? Och så vidare o vidare. Nånstans måste de ju börja? De kan ju inte bara pluppa upp nåt i rymden. Hur skapades rymden? Hoppas ni förstår detta för detta är en tanke jag tänker på ofta.

Peace Peter-pan-komplex

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2006-09-12 23:01
hönan eller ägget

2006-09-12 23:19
Eh... Jorden skapades inte direkt i "big bang" (enligt någon teori jag har hört talas om i varje fall). Universum är mer än bara jorden. Men men, det är ju bara små detaljer...
Producent

2006-09-13 00:41
Större asteroider med dragningskraft drog till sig mindre asteroider och så höll det på... till slut så hade vi vår moder jord..

tror jag :P
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2006-09-13 01:06
Jotohananen

Då har vi den andra frågan... var kom asteroiderna ifrån och var började allt? HUR? VAR? VARFÖR? - de tre viktiga frågorna....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-13 01:42
Jag vill hellre veta vad som finns längst bort i rymden, där rymden tar slut. Hela universum kanske bara är en enda stor bakterie, bland miljarder andra bakterier i ett jättestort grönt monsters tarmkanal, vilket vi hamnat i pga för mycket oskyddat analsex med andra gröna jättemonster. Dessa jättemonster är även dom i sitt universum som är en enda makterie bland massa andra bakterier... ... ...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-13 02:25
joncol
Var skapades jorden?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2006-09-13 03:14
strihdfeldt
För vissa saker kan man se som fakta:

Inget materiellt har funnits för alltid.
Materia och tid är beroende av varandra (alltså kan inte tid heller ha funnits för alltid.)
Materia kan inte utan utomstående kraft påverka annan materia.
(Alltså måste något ha satt igång cykeln med big-bang.)
Absoluta ting är ouppnåeliga.
(alltså kan ett absolut ingenting heller någonsin ha funnits)
Tanke kommer före handling.
(Dvs. att skapande kommer före utförande, vilket vill säga att skapande måste finnas före materia.)

: Hur bevisar du det?
: Hur bevisar du det?
: Definiera "kraft", "utomstående" och "påverka". Just ordet "kraft" brukar missbrukas ganska flitigt.
: Inte nödvändigtvis, då vi verkar leva i ett icke-deterministiskt (dvs icke-kausalt) universum. Om än på subatomär nivå.
Det är en lite väl stor slutsats att dra av "tanke kommer före handling" :)

Jag hade låtit det passera om du inte hade använt ordet "fakta". Du får naturligtvis tro, tycka och filosofera bäst du vill men använd ord som "min hypotes" istället..

I övrigt ser jag inte vad som gör att det "mest logiska" (som dessutom är fullkomligt subjektivt) per automatik ska ses som någon slags sanning.
mensvärk är livets krydda.

2006-09-13 15:38
Voz
När man ser saker i ett lite större perspektiv är det inte säkert att det är så som vi är vana vid dvs att saker och ting börjar och slutar...

t.ex. så har kanske allting alltid funnits och vi kommer aldrig kunna se det.

Jag menar även de personer som vet mest om detta på hela jorden har INGEN aning om vad som egentligen (dock många teorier) har hänt/kommer hända.

2006-09-13 18:23
Gud skapade allt!

2006-09-13 18:38
en schysst förklaring jag fick om hur big bang gick till löd: tänk dig att du har en burk med vakum i. sen så tänker man sig att det uppstår en droppe i mitten. svoocsh så kommer droppen sugas ut av vakum kraften.

hatar terman gud men det närmast något sådant jag skulle kunna tro på är ett universalt medvetande. alltså vi är ju uppbyggda av atomer som har blivit "intelligenta" och medvetna om sig själva. varför skulle då inte universum i sig kunna vara medvetet om sig självt?

stridhfelt: materia och tid är väl inte alls beroende av varandra. på kvantnivå t.ex. så existerar väl inte tid på samma sätt och tid är ju olika beroende på hur snabbt något färdas... fast du kanske inte menar på det sättet.

2006-09-13 19:32
gud finns inte

2006-09-13 21:30
nä exakt gud finns inte. allt bara är och blev så av en slump. men folk tycker väl det är så mycket enklare att tro på nån snubbe som bara vispa ihop allt på en höft. töntigt

2006-09-13 22:22
GUD

2006-09-13 22:28
Släpp dessa tankar mannen för det finns inget svar!

2006-09-14 01:13
string we meet again..

För vissa saker kan man se som fakta:

Inget materiellt har funnits för alltid.
Materia och tid är beroende av varandra (alltså kan inte tid heller ha funnits för alltid.)
Materia kan inte utan utomstående kraft påverka annan materia.
(Alltså måste något ha satt igång cykeln med big-bang.)
Absoluta ting är ouppnåeliga.
(alltså kan ett absolut ingenting heller någonsin ha funnits)
Tanke kommer före handling.
(Dvs. att skapande kommer före utförande, vilket vill säga att skapande måste finnas före materia.)

Slutsats: Något som ägde förmågan att skapa men som var oberoende av Materia, Energi, Rum och Tid fanns först.
Sen får du kalla det vad du vill. Jag väljer att kalla det Andligt Liv

felfelfelfel som brasse skulle sagt.

Fakta?
hur kan du hävda att något är fakta?
du kan göra antagande som verkar rimliga.
men all vetenskap bygger på antaganden..
visst, mkt verkar troligt, men innan vi känner alla variabler kan vi inte heller säga att något är en absolut sanning.

Jorden kan ha skapats för 1 minut sen av en grön jätte likt han på majsförpackningen :)

sen undrar jag vad du menar med att materia inte kan påverka annan materia?

om man nu ska göra antagandet att vetenskapen har rätt gällande fysikaliska lagar osv så påverkar ju materia annan materia i hög grad :)

men men.. för att återgå till ämnet.

Det går inte, eller okej, jag kan iaf inte, med logiskt tänkande förstå hur det hela började...

finns ingen logik som talar varken för eller emot en gud..

säger som jag sa tidigare.
Det finns vissa saker som helt enkelt övergår vårat förstånd :)
cry me a river!
--> thcrew

2006-09-14 02:25
Dagen nån medlem på Whoa.nu kan svara på ovanstående frågor är dagen... äh...

2006-09-14 02:41
Nånstans måste de ju börja? De kan ju inte bara pluppa upp nåt i rymden.
Jo.. det är väl precis det forskare tror... att det innan big bang inte fanns nånting(ingenting inkluderar tid(och resten av dimensionerna för den delen oxå))...
What would macgyver do?

2006-09-14 02:54
strindhfeldt, människan utvecklas också min vän..
bara för att vi inte förstår det nu betyder det inte att vi aldrig kommer förstå det.

jag har dock accepterat att jag aldrig (man ska aldrig säga aldrig) kommer förstå och kommit till sans med den tanken.
känns riktigt skönt faktiskt..
tog några år men tillslut ploppade det upp :)

"Jag är övertygad om att någon förr eller senare kommer att komma på hur ALLT startade. "

ja det är mycket möjligt, dock finns ingen garanti.
men somsagt, när jag talar om vårt förstånd menar jag ju dock, bortsett misstaget att helt sonika göra antagandet att mitt förstånd ligger på samma nivå som alla andras, vårat som i den nutida människans förstånd.

frågan är ju om vi kan anses vara människor den dagen vi utvecklats till den grad att vi med säkerhet kan svara på denna fråga :)

"precis som att universum aldrig kan upphöra att existera"
Klart det kan, kan något skapas ur intet kan det också återgå till intet :), beror ju dock självklart på hur man väljer att definiera universum..

Så något som inte lyder under fysikens lagar måste ha funnits innan fysiken kom till.

återigen gör du, enligt mig, misstaget att behandla fysiken och dess "lagar" som absoluta sanningar när det i själva verket rör sig om antaganden :)

"I så fall vore det mer troligt att det var flera gudar."

varför vore det mer sannolikt med flera gudar jämfört med en?

"Om Gud är allsmäktig och perfekt.."

läs på din kristendom innan du väljer att diskutera med dessa :)
detta resonemang kan jag som icke-kristen med enkelhet besvara ur ett kristet perspektiv.

Skapelsen var perfekt, dock gav Gud människan det fria valet, vad som hände sedan är välkänt. Synd finns därför att vi väljer att synda.

för övrigt är det ju också så, om jag nu ska envisas med förståndsleken, att det vore dumt att som en enkel människa försöka förstå sig på en guds dito :)

skillnaden mellan oss och en allsmäktig gud är att den guden ser alla trådar medans vi knappt ser vår egen...

således kan det som sker ha en högre mening i slutändan trots att vi inte kan förstå det.

dock tycker jag att klockan är för sent slagen för att jag ska kunna göra denna fråga rättvisa.

kanske gör ett nytt tappert försök imorgon, den som lever får se.

cry me a river!
--> thcrew

2006-09-14 02:54
Pilsner, finns ett stort antal religiösa i den skaran också :P
cry me a river!
--> thcrew

2006-09-14 02:58
jorden kan ha skapats ur ett cornflakes paket. :E
cry me a river!
--> thcrew

2006-09-14 03:34
Strihdfeldt, hur kan du vara så säker på det?
tänk om det en gång i tiden var ett flingpaket.
så försvann allt utom flingpaketet
och ur det flingpaketet kom jorden
sen slängde någon bort flingpaketet och allt var frid och fröjd.

:(

kan du bevisa att det inte kan ha gått till så?

har aldrig läst filosofi. låter meningslöst :)
alla tankar är redan tänkta.
cry me a river!
--> thcrew

2006-09-14 07:38
Det är ju nåt som vi inte vet någonting om, så kan väl igentlgen ingen svara på, men man kan ju tro o gissa sig fram...
Försök inte överleva livet, ingen har lyckats hitills.

2006-09-14 11:19
Jag vet hur allt gick till men jag tänker inte säga

2006-09-14 11:27
jag vet också..och det har ska redan skrivit!
Gud

2006-09-14 11:43
Fuck big bang iaf, knappast att allt detta kommit till av en explotion!!
Don't make me Chris Brown you, bitch!

2006-09-14 12:41
GrönaJätten> Fick läsa på lite, men det här är vad jag hittade angående teorin om hur planeter bildas: Planeternas tillkomst är starkt kopplad till stjärnornas (i vårt fall, solens) bildande. När en stjärna bildas har den en insamlingsskiva kring sig i samma storleksordning som vårt solsystem, bestående av gas och stoft. Allteftersom stjärnan utvecklas (med partiklarna i insamlingsskivan som byggmaterial) så ökar dess utstrålande effekt och en stjärnvind som gradvis blir starkare och starkare och "blåser bort" själva insamlingsskivan. När stjärnan och skivan så småningom är väsentligen separerade kan planeter (i vårt fall, jorden) börja klumpas ihop av den återstående gasen och stoftet i insamlingsskivan. Låt stå i några miljoner år, och vips så har du ditt solsystem.

2006-09-14 13:23
Det verkar som om många är av den starka åsikten att något inte kan uppstå ur ingenting. Läs på lite om kvantfluktuationer och virtuella partiklar så kanske ni får en modifierad ståndpunkt. Heisenbergs osäkerhetsrelation är ju också allmänbildande.

Se t.ex.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_flu ..
http://www.infidels.org/library/modern/m ..
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty ..

2006-09-14 13:53
joncol
Ok ber om ursäkt om du fick läsa på men min poäng var:
Jorden har enligt teorierna visst skapats av big bang (även om den inte skapades direkt i bangen så var det en oundviklig följd av den)

2006-09-14 23:20
strihdfeldt P46
forskare tror det på samma sätt som att folk tror att evolutionsteorin stämmer... även det är ju trots allt bara en teori...
What would macgyver do?

2006-09-16 13:41
har ni inget liv eeller???????????????????????????????????+++++

2006-09-16 21:46
Liv? Är ju alltid tröttsamt i längden... Gäller att hitta på meningslösa saker att sysselsätta sig med.

2006-09-19 14:38

"Han (Jesus) är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. Han är till före allting, och allt består genom honom."

(Kol. 1:15-17)

2006-09-19 14:50
it took 1 day for chuck norris to create god. it took 6 days for god to create the world
~~~War, Hate & Confusion~~~

2006-09-23 01:40

även om d var gud eller big bang så ska han ha ett stort tack

2006-09-23 02:05
det började ur ingenting, skapades ur ingenting, forsatte ur ingenting, utvecklades ur ingenting, är ingenting och finns inte alls över huvud taget
jalla mohammed<br> abooooo

2006-09-23 04:42
jag tror att jorden var ett betsällningsjobb av mössen.
Producent

2006-09-24 15:25
junkgirl F23

Hithchikers guide huh ;)

Det finns dokumentärer angående detta som konstaterar den fakta hur vår jord skapades.
Sen kan du inte tänka i ett människas perspektiv att allt måste skapas för att finnas.
Vårt universum har alltid funnits.
Skapelse är bara fundament hur vi människor ser på saker och ting, vi skapar.
Tänk bortom det och se helheten i det hela.
Jag vet att vissa inte kan få det ur skallen eftersom ni har just fastnat på skapelse.

Ger dig några länkar som kan vara till hjälp
http://library.thinkquest.org/C005731/birth.html
http://www.interactions.org/quantumuniverse/qu/questions/q8_9_index.html
http://www.mkaku.org
http://www.hawking.org.uk

Stephen Hawking Och Michio Kaku är briljanta fysiker.
Leta gärna upp dokumentärer med dem.

Kunde inte länka eftersom länk system funkar visst inte.
Since 1984
@realgizlee // twitter

2006-09-24 16:02
finns en teori om att universum efter big bang expanderar under lång tid, när det sen når sin maximala storlek börjar det dra ihop sig igen, tills allting sugs ihop och krockar, bildar ett nytt big bang som skapar nytt universum som expanderar osv osv.

om och om igen.

sen kan man ju diskutera vem som startade det i första taget
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"

2006-09-24 22:32
micKillah P22

absolut. ^_^

2006-09-25 16:07
micKillah "konstaterar den fakta hur vår jord skapades."

fakta?

vi vet ingenting med bestämdhet..
dock verkar det te sig på det sättet..
så länge vi inte känner alla variabler rör dig sig dock endast om teorier...
cry me a river!
--> thcrew
Producent

2006-09-26 11:00
joda 

Då har du verkligen inte följt med på alla nya upptäckter som gjorts under åren, oj oj oj....
Since 1984
@realgizlee // twitter

2006-09-30 15:35
jag tycker faktiskt att strihdfeldt P46 la upp sin syn snyggt. förstår inte hur folk kan vara så instängda. tänk bredare, se det som syner istället för att kritisera angående fakta osv. det är ju bara onödiga tankar. mycket utav det han har skrivit kan nog de flesta komma fram till att enligt logiken i så stämmer det mesta. jag menar t.ex. att ta "tanke kommer före handlig" så tror jag inte nån människa lever dagligen och gör handling först i alla lägen, och sedan kommer tanken. tänk hur det skulle funka då..
man kan ifrågasätta allt OM man vill, men vad fan får man ut utav det? ingenting. väx högt!

det är brett som fan!

må väl och tänk på hihi :)

2006-09-30 16:46
inse att allt är ologiskt och sjukt

Rappare

2006-10-01 01:31

Det finns faktiskt teorier som stödjer att universum uppkom ur ingenting. Eller kanske inte ingenting - "ingenting" utan bara att det inte fanns någon materia i begynnelsen.

Teorin går då, om jag förstått den rätt, att stora mängder energi krockade med stora mängder energi, och detta skedde med sådan kraft att de började manifestera sig i fysisk form.
Materia och Antimateria.
När Antimateria kommer i kontakt med materia annihilerar de, vilket innebär att all energi som är lagrad i fysisk form frigörs, och båda formerna av materia upphör att existera.

Det förespråkarna för dessa teorier tror är då att när dessa energier krockade så skapades stora mängder materia och antimateria, och "Big Bang" är själva annihileringsprocessen när de kommer i kontakt med varandra. Det som ännu är oklart är varför vår Materia fortfarande blivit kvar, då det rent tekniskt sett borde gått ut jämnt. Om inte antingen det skapades en fraktion med materia än antimateria, eller att kanske på andra sidan universum finns ett till universum identiskt med vårat, med skillnaden att det är uppbyggt av antimateria istället för vår materia.

Så, där har vi en syn på det..!

2006-10-01 16:57
o hur ser värden/univärsum ut utanför ?? De måste ju endå finnas nått stopp , Te.x om du åker i 99999999999999999999999km/h i 99999999999999 år måste du ju komma nån annan stans än världen elle uneväresum??

Vet inte hur univärsum stavs såå ;);)

2006-10-01 19:17
mickillah spelar väl ingen roll hur många upptäckter vi gör förrns vi med bestämdhet kan säga att saker och ting faktiskt är som vi antar och tror att de är..

för att göra det hela tydligt..

kan du bevisa att jorden inte skapades igår med alla egenskaper den har idag inbyggda ?
cry me a river!
--> thcrew
Skivsamlare

2006-10-01 20:39
strihdfeldt P46

"Om Gud är allsmäktig och perfekt så skulle världen vara perfekt. Ty ett perfeky väsen kan inte skapa något som inte är perfekt, även om det finns synbara fel så har dem alla ett syfte. Så om gud skapade universum så är universum perfekt och även synd tillhör då världen. Så det går liksom inte ihop."

Var finns logiken i detta resonemang? Självklart kan en allsmäktig och perfekt Gud skapa något som inte är perfekt om det är just detta som är syftet med skapelsen. Försöker du lägga fram en teodicè men råkade glömma att lägga till att Gud är god, eller vad menar du?

"Så om människan kan ha intelligens så måste ju det som skapade människan också ha intelligens, eller?"

nej? varför måste det vara så? livet har av någon märklig anledning en tendens att utväcklas till mer komplexitet och vår hjärna är toppen av detta. hur livet uppstod, i dess mest simpla form, det är däremot ett mysterium eller ett mirakel om man så vill.

2006-10-01 20:48
instämmer med föregående talare.
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-01 23:57
för er som inte hänger med i vetenskapen så har man nu för tiden bevisstyrkta teorier om hur det gick till från Big bang till där vi är just nu...detta är inget påhitt utan det finns, den som är intresserad kan ta reda på det själv...vad komemr big bang ifrån? Det finns ingen som vet det, men vad man vet är att om big bang var begynnelsen så fanns det ju inget inann det, ingen materia, ingen tid, ingenting...men så plötsligt BOOM! hmm...
enda förklaringen jag kan komma på är att något satte eld på denna bombem, en slags gus...eftersom jag inte är religiös så tror jag itne att denna gud är en medveten gud, utan bara en slags energi som är denna explosion och alltså genomsyrar allt i hela universum....
aja den som lever får se :P

2006-10-02 00:21
arez, bevisade teorier är ju inte teorier så vad menar du?
visst, jag kan köpa att det kan anses troligt att det ligger till på ett visst sätt.. men längre än så har vi faktiskt inte kommit..

somsagt.. om jag skapade världen igår som tidigare nämnt och skapade univsersum för att passa in i den mall som vetenskapen lagt fram, så skulle dom hitta precis samma "bevis" för hur jorden skapades trots att den inte alls skapades på det sättet :)
cry me a river!
--> thcrew