I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-09-04 23:03

Ignorans.

Har en simpel fråga egentligen.

Person A påstår en sak som är inkorrekt och tyder på att han är okunnig i ämnet. Person B informerar om korrekt svar och visar att det är rätt. Person A tar det som ett personligt påhopp.

Nu undrar jag, hur kommer det sig att vissa människor absolut inte kan ta det på ett konstruktivt sätt och lära sig istället för att känna att de blir nedtryckta?

Min teori är att förutom dålig självkänsla handlar det om ignorans. Man vägrar helt enkelt rätta sig efter någon annan, även om det är rätt.

Vad tycker ni?

2006-09-04 23:07
Det baserar sig på att person A:s ångest över att mot sin vetskap har uttalat sig felaktigt och avslöjandet av detta gör att han känner sig "uthängd" som okunnig av person B.

Han kan ägna hur mycket tid som helst åt att klanka ner på sig själv för att han inte kunde hålla fingrarna i styr men detta leder inte till något positivt för personen i fråga så den enkla vägen är att vända det till att ansvaret helt ligger på person B.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-04 23:07
Har också sett det massor och jag blir så jvla arg eller vad man ska säga när dom ba nonchalerar en. Jag pallar inte nuförtiden rätta dom. Det finns en snubbe i min klass som leker värsta einstein fast har fel hälften av gångerna,
och det är så jävla iriterande när någon gör om vad man vet till en fråga och frågar läraren så att lärarn ska säga a precis, men nuförtiden så försöker jag inte bry mig så mycket, palla bara vara sån..

2006-09-04 23:19
amfetaminpsykos

Håller med men låt säga att Person A och Person B är väldigt goda vänner, till och med i en sådan situation så tar ändå ignoransen över. Hur kan en sådan negativ sak vara så otroligt kraftfull?

public_enemy

Låter mer som någon som söker uppmärksamhet faktiskt.

2006-09-04 23:27
Kauka

mm, kanske. men alla vi vet att ignorans är det värsta alltså. finns inget värre än att sitta och bli ignorerad. de e så mäktigt att det får en och framstå som en åsna nästan. hehehe

2006-09-04 23:39
"Person A påstår en sak som är inkorrekt och tyder på att han är okunnig i ämnet. Person B informerar om korrekt svar och visar att det är rätt. Person A tar det som ett personligt påhopp."

Det där är ju att göra det för enkelt för sig, det finns ju hundra sätt att påpeka att folk har fel, varav åtminstone hälften är väldigt oödmjuka sätt som folk har rätt att bli arga för?

2006-09-05 00:03
Min teori är att förutom dålig självkänsla handlar det om ignorans.
å vad tänkte du att ignorans beror på???... det är inte som att det bara finns helt omotiverat... ignorans har väl i det flesta fall en hel del att göra med dålig självkänsla...
What would macgyver do?

2006-09-05 08:38
Det beror ju helt på, det kan ju vara så att när man påvisar att denne har fel så gör man det på ett väldigt drygt sätt, då får man räkna med att han/hon blir sur.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-05 13:40
Jag tror det beror på en personlighetsstörning.

2006-09-05 13:56
Jag tror att det bland annat handlar om tid för bearbetning

Om du upplever någonting att vara sant, någonting du inte så ofta reflekterar över, blir du naturligtvis konfunderad när någon framför en åsikt (kanske t.o.m. en av fakta väl underbyggd sådan, då) om motsatsen. Därefter handlar väl reaktionen om vem du är; någon blir fundersam, någon vill genast veta mer, någon blir skitförbannad. Tryck på "Politik" t.v. för exempel på framförallt det senaste :)

Många av mina absolut tydligaste ståndpunkter idag har jag vid något tillfälle i mitt liv förkastat.

2006-09-05 17:58
fyfan va ja hatar folk som inte kan ta att dom har fel.. de e nog de värsta som finns.. nästan
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2006-09-06 00:00
Det beror på att person B saknar förmåga att förmedla rätt svar på ett lämpligt sätt.

Är det däremot i arbetslivet så är det en HEEELT annan femma...
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!