hur skiljer man på hat och kärlek?
när man älskar någon så mycket, samtidigt som den personer gör en psykiskt illa, hur vet man om det är hat eller kärlek man känner? man blir arg som fan, vissa slår, andra sitter tyst, vissa stänger av sig och resten gråter m.m. hur vet man om man gråter för att man älskar personen, eller för att man hatar honom? man kan känna sån ilska och hat mot personen man älskar mest. hur kommer det sig? kan man älska och hata samtidigt? är det bara jag som har splittrat hjärta och är allmänt konstig, eller finns det någon som kan försöka förstå? hur skiljer man alltså på dessa två helt olika, men ändå så lika känslorna. är det någon som kanske känner igen det jag skriver? personen i fråga är ganska uppenbart jag, jag älskar personen, men jag hatar det han medvetet just nu gör mot mig.
jag levde för kicken , precis som du
vad gör han?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
måste man veta? du hatar att personen du älskar sårar dig medvetet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
var jag otydlig med "själva frågan" , jag pratar inte bara om min sits här. utan undrar vad andra tror, om man kan hata och älska samtidigt? eller om det är en illution eller om man tros bara vara förvirrad eller så. det är endå vardagsfilosofi jag skriver i..
Jag tror inte man kan hata och älska samtidigt. Jag tror inte man kan älska någon som gör en illa. Sån kärlek vill jag inte ha iaf. Efter att jag suttit o filosoferat så skulle jag iaf aldrig kunna komma fram till att man kan hata någon som man älskar.
kan man älska en person men hata saker den gör? och kan man hata en person men älska saker den gör?
Acknowledge P19 nej vi alla driver bara med enbart dig
Funderar också på det där faktiskt.. men jag har ingen aning..
Låter väll inte omöjligt att hata och älska samtidigt.
hat är ingen primärkänsla :(
cry me a river! --> thcrew
men nu menar jag alltså riktigt hat. som att JAG HATAR DIG , ' fast ändå ha såna enorma känslor. men vilka känslor är det som tagit över? är det hate sm överröstar kärleken, eller tvärtom. för JAG tycker att dessa två känslor går hand i hand med varandra om man hatar och älskar en och samma
kan man älska en person men hata saker den gör? Knepigt.. Det borde väl gå emellanåt, men väger det negativa över, så nej. och kan man hata en person men älska saker den gör? Helt klart. Hatar du någon och denne gör något som är dåligt för denne själv, t.ex råkar illa ut eller så, kan man älska det >:)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Acknowledge: om du inte alls vill lyssna på en vardagsfilosof och bara kritisera tycker jag du kan dra
go with the floooow
schu1tz P2 jag skrev en aning knepigt där. det är därifrån jag fick själva "tanken" omkring just hat&kärlek. och nu är jag osäker på vad jag själv känner. tänkte därför dra igång lite filosofsnack om just kärlek&hat och dess likheter och olikheter. personen i fråga är ganska uppenbart jag, jag älskar personen, men jag hatar det han medvetet just nu gör mot mig. men jag känner hat , fast ändå kärlek. men om det är möjligt att hata någon man älskar är jag inte säker på. själva ordet "hata" är så starkt, kanske är det bara någonting man känner för tillfället.. det jag vill höra med andra om är om det kan vara möjligt att jag hatar honom , men älskar honom samtidigt. inte bara att jag hatar saker han gör . kan man bara hata vissa saker hos en människa utan att hata honom ? fan va knepigt jag skriver
jag tror att gränsen mellan hat och kärlek är som en tunn hinna, transparent, seg elastisk men genomsläppbar. de va nån som skrev att man kan hata de han gör och älska personen, de tycker jag e rimligt, för blir jag besviken på honom som e så viktig för mig så gör de jätteont. och om personen gör mig riktigt riktigt illa, då blir nog kärlek hat istället, för den personen har gått så över gränsen som de bara kan bli. sen... kan jag oxå tycka att man kan hata en viss situation med en person, att jag av nån anledning är olycklig och lider men just då inte klarar av att värja mig mot de som gör illa mig, kanske för att man hoppas att kärleken ska visa sig.
och..???
sen... kan jag oxå tycka att man kan hata en viss situation med en person, att jag av nån anledning är olycklig och lider men just då inte klarar av att värja mig mot de som gör illa mig, kanske för att man hoppas att kärleken ska visa sig. det var nog det rimligaste, riktigt bra skrivet
hannich stå på dig, du har rätt att säga ifrån, o respekterar han inte dina känslor så lovar jag dig de e bättre gå ifrån honom, än sen sitta där o undra hur fan man hamna på sjukhuset... talar av egen erfarenhet, den där känslan e så förrädisk, drar ned dig på djupa vatten så du förlorar dig själv om du inte själv känner att de ska bli ett stopp på de hela.
och..???
moln. hoppas ingen annan missförstått mig så som du gjort. han gör mig inte illa på så sätt.. har ni varit med om att eran partner försvinner helt plötsligt. ni älskar honom, ni är oroliga, och ni hatar honom för att han åter igen stängde dig utanför och stack, och ni vet inte alls vart han kan vara, vad han gör, och hur han mår. jag HATAR det. kan inte sova, inte äta, ingenting . man vet inte om det är slut eller inte.
hannich jag har varit med om de... jag hängde lääänge med en kille som försvann, som sa vi skulle ses men dök aldrig upp eller fyra timmar sent... ah, fråga mig inte hur jag kunde stanna hos honom, de e oxå misshandel, fast psykisk sådan. när man ständigt går oroar sig för att personen inte håller de han säger så blir man själv elak o arg o iriterad för ingenting, så går man där o förpstar för varandra o e olycklig... han slog aldrig mig, men hade jag stannat hade jag nog hamnat på psyket tillslut...
och..???
usch det är jobbigt. var tillsammans med en kille förut som kunde ringa och säga att han kommer snart, sen så gick det dagar utan att han kom eller hörde av sig, så fick man värsta kärleksmeddelandena. nu i detta fall är det så att han sticker när vi bråkar. han håller dock det han lovat. men man vet aldrig vart man har människan
ahhh, stackars dig, stackars oss... för jag har precis dumpat killen jag hängde med, för han va heller inte så snäll... det finns två saker jag behöver, grundläggande, de första e respekt o de andra e förtroende. om han inte respekterar mina känslor o sårar mig fast jag sagt ifrån, då han inget att lita på o då e de bättre gå än låta honom såra. älskar han mig så inser han sitt misstag o skärper sig - kommer han inte tillbaka, då slösa jag inte min tid på han... jag brukar tänka i såna tillfällen, när jag tvekar o e förvirrad: jag e tillsammans med honom för MIN skull, för att jag vill nåt, och behöver och önskar att just han ska ge mig det, alltså frågar jag om han vill ge mig de - om inte, mitt val om de e ok stanna iaf. säg nej till de som inte e bra, så bereder du vägen för det bra !!
och..???
Ja man kan tycka om en person men ogilla det den personen gör. Men en viss gräns finns det ju, om jag älskade en person så skulle jag iaf inte göra saker som den personen hatar.
Jag tror verkligen man kan älska någon, men hata något den gör..
go with the floooow
Acknowledge P19 nej vi alla driver bara med enbart dig haha
helt sjukt
Ta en öl och va som folk för fan. Tack! Vafan ska det har betyda? Va? Va? Har aldrig fattat folk som pastar att karlek och hat har en harfin grans mellan sig, att det ar nastan samma sak. Det ar ju för fan motsatser till varandra. Inget kan vara helt vitt och helt svart samtidigt. Antingen alskar du honom eller sa hatar du honom. Och har har du ett bra satt att skilja pa de bada. Scenario: Han ar elak mot dig. Hat: Du vill döda honom Karlek: Du vill döda dig sjalv
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
När jag hatar då hatar jag. Då finns ingen kärlek alltså. Men det har funnits stunder då jag hatat en person jag älskat och kärleken då försvunnit helt, men för att sen komma tillbaka när man tagit sig samman.
Some deep shit! Dags å fundera
Meep meep
candide P23 jag tycker att det inte är lämpligt att jämföra hat&kärlek med färger - (svart&vitt) känslor kan vara lite svårare att förstå sig på, än färger du kan se på. skulle jag få mina känslor svart på vitt utskrivet skulle det nog inte vara några frågor alls. men när det gäller känslor, så är det inte alla gånger lika uppenbart.
Jag tror inte man kan hata och älska samtidigt. Jag tror inte man kan älska någon som gör en illa. Sån kärlek vill jag inte ha iaf..... klart som fan att man kan...sånt känner man ju hela tiden.det är iaf just vid dom stunderna jag känner mig som mest filosofisk..hade det varit annorlunda om jag gjort så eller på det viset?om han/hon hade gjort så ist....det är jobbigt som fan..men det brukar lösa sig till slut iaf..man måste ta det som det kommer
http://www.myspace.com/noodlestyle
Hata och kärlek hör inte ihop.
Jag förstår hur du menar men ordet hat använder du ändå helt fel. Jag tycker att det är självklart att man känner sej mer sviken när den man älskar sviker en än när någon man knappt ens tycker om inte håller vad den lovat. Det hela handlar om förväntningar. Hat däremot är när man på fullaste allvar vill skada någon. Inte ilska som i att slå någon för att avreagera sej, utan att vid fullt lugn och medvetande kunna tänka ut hur man på bästa sätt kan förstöra en persons liv, då hatar man någon (eller så har man jävligt dålig humor).
du får balansera det där... slå / pussa varannan dag