I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sugen på nya fördomar?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-05-10 00:33

Sugen på nya fördomar?

Vi säger att du är en nonchalant, men nervös trettonåring som ska börja i en sprillans ny skola och klass. Med tanke på att vi alla läst kamratposten, veckorevyn och lilla fridolf, så vet vi väl på ett hum och en trasig höft, vilka problem det är som lurar runt hörnet. Prio ett, högst upp på dagordningen sitter den gamla sanningen och hånskrattar: Dags att skaffa nya, starka och tuffa kamrater. Lättare sagt än gjort så klart, och innan första skoldagen är slut lovar jag dig att du kommer vara vansinnigt villrådig.

Vem skall få hänga med melankoliska och mysiga mig?
Finns det någon grupp som faktiskt förtjänar min närvaro?
Varför verkar alla vara så olagligt irriterande?


På min tid, och jag gissar att det funkar på ett liknande och snarlikt vis idag, är det runt denna tid ens fördoms-radar slås på. "Punkarna luktar bajs", "hiphoparna är fattiga" och "pingisspelarna är översittare" osv osv. Du vet hur ramserna är uppbyggda, och allt som oftast slutar det ändå med att du ställer din mentala moppe i det cykelställ som innehåller flest moppar liknande din. Helt fel... Vill du ha en kryddstark och färgsprakande kompiskrets är det istället min hembakade fördomsprofil/mall du skall använda.

Nyckelordet i min "filosofi", och det ord som hela tiden måste sitta fästspänt i förarsätet är Engagemang Det kvittar alltså vilken aktivitet, politisk åsikt, färg på skorna eller favoritnudlar dina kandidater uppvisar och innehar, det viktiga är att de helhjärtat brinner och lever för dem.

Dekadent och likasinnad? -Tack för kaffet, men dra åt helvete. Energisk och konstig? -Kom in på kaffe, jag fick det precis av en dum jävel.


(Alla fallgropar och lönndörrar är naturligtvis inte inritade på filosofi-kartan än, men på det stora hela har jag bilden av vad den ska representera klar för mig.)


Frågan är nu bara... Fattar ni ett skit av det jag yrar om?

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.