Finns vi?
Har funderat på om någon av oss verkligen finns. Ett tag tänkte jag att jag måste i alla fall finnas, för jag är medveten om mitt egna medvetande, men inte om andras så då skulle jag bara kunna bevisa att jag finns men inte att någon annan finns. För att alla andra kan lika väl vara illusioner. Fast jag har nu kommit till insikt med att mitt med vetande kanske är en illusion och att ingenting finns att vi är lurade av intet att tro på dess motsatts.
De som talar vet ingenting de som vet är tysta.
mhm, gör det enda sunda och anta att vi också finns, annars kommer du inte vidare från där du står nu.
nej, ni är endast en projektion av min allsmäktiga hjärna. ni är skapade för att lura mig att ni egentligen finns och få mig att skriva allmänt obegripliga inlägg som detta! bastards!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Vem har sagt att existensialismen är något enkelt?
Du är sjutton år. Du borde ha kommit ur det där stadiet att man tror att man e den enda levande människan och att alla andra e låtsasfigurer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Stadie? Nej. Finns en del psykoser med symptom att den drabbade tror att denne är den ende "riktige" (eller utvalda) människan, och att alla andra enbart är pjäser. Sedan antar man att vissa med autism inte är medvetna om att andra människor är människor. Sedan har även diverse filosofer klurat som fasen på tanken "Hur vet jag att andra människor är, precis som jag?". Sedan har små barn en tendens att vara rätt så egocentriska. Dom olika sakerna har jag hört om, men att det skulle vara något slags stadie strax innan man är 17 där man tror att man är den enda levande människan på jorden, det var helt nytt. Förlåt för att jag är bitter.
Min tanke, det är jag : det är därför jag inte kan sluta. Jag existerar genom vad jag tänker... och jag kan inte hindra mig själv från att tänka. Just i detta ögonblick - det är fruktansvärt - om jag existerar, är det därför att jag fasar för att existera. Det är jag, det är jag som drar mig upp ur det intet jag strävar efter: hatet mot, avsmaken för att existera, det är lika många sätt att få mig att existera, att pressa in mig i existensen. Tankarna föds bakom mig som en svindel, jag känner dem födas bak i mitt huvud... om jag ger vika kommer de fram, mellan mina ögon - och jag ger alltid vika, tanken växer, växer och där är den, jättelik, och fyller mig helt och hållet och förnyar min existens
pop full a beer
nej vi finns inte, vi är bara en illusion..
kärleken till pengarna är roten till problemen.
Men ta och läs en psykologi bok.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
metafysik pratar vi nu om. De gamla grekerna grubblade som fan på det här=)
http://www.soundcloud.com/koltrast
Jag har tänkt sådär så mycket så jag på allvar blivit ledsen, gör inte samma mistag du ;D
"Jag tänker alltså finns jag"
sjuuuka tanke bort från mitt huvud!.. Vad finns? har tänkt så så länge jag kan minnas.. när jag var liten trodde jag mer som att alla andra bara fanns där för att undanhålla "sanningen" från mig.. vad nu sanningen är haha peace
Dina onödiga handlingar gjorde mina handlingar onödiga. Det jag gjorde blev onödigt i onödan och det är inte mitt fel att det blev mitt fel till slut!
fan nu börja ja tänka snett pga den här jävla tråden, jävla skit! ja tänker att vårat liv baseras på en sorts hallucition, fast en jävligt stark sån, så stark så oss vanliga människor itne kan förstå den..vem vet varför? kanske för att de finns så jävla mkt liv där ute så detta är det enda sättet för o få oss o få plats..den "hallisen" e kanske så kontrollerad från nån annanstans att dom har programmerat in vad vi ska se, tänka, kunna ta på och höra osv...... det kanske bor en annan slags ras på den här planeten? (människan är en ras), eller kanske flera 1000 olika raser, eftersom alla "hallucinerar",o ingen vet om att de finns andra som bor här, för ingen ser dom... det kanske är alla "spöken" vi ser...nåt som har blivit nåt bugg i programmet så dom andra som bor här syns litegrann, men inte tillräckligt...
Demirel P19 "Vad är motivet till att hela ert liv är en illusion?" Det är det ju mening att vi inte ska fatta, då har "dem" ju misslyckats! "Vilken hjärna är kapabel till att kunna göra en sådan stor illusion?" GUDS!, eller något motsvarande.. ;D Men seriös, jag håller med dig man ska inte tänka så mycket på sånt här man blir seriöst rubbad efter ett tag, jag vet.
Producent
2006-03-19 22:07
Gud finns inte, sluta nu fan ...
Since 1984 @realgizlee // twitter
snooze P17 du kan inte käfta emot att det är DU som tvivlar :) alltså finns du.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Demirel P19 Alltså ska vi vara tråkiga realister så är det lika troligt som att det inte är det, för varken du eller jag har e säker grund att utgå ifrån i frågan. Logik? Vår existens är inte logisk, bigbang, rymden, hur skapades vi etc, allt det där är lika osäkert som gud, rymdvarelser och en superhjärna som har askul åt att fint oss gång på gång. Fast nu är det bästa att lära sig att inte bry sig.
En sån här fråga som du ställer dig är inget att haka upp sig på, men självklart något man ska vara medveten om. Du måste helt enkelt lära dig lita på ditt egna medvetande.
Kolla
detta annars...
Nej, du finns inte. Att du finns är vad staten vill att du ska tro!
Iofs så är ju frågan du ska ställa dig själv, "Upplever jag att jag finns?" och förhoppnigsvis är svaren ja, isf så är det inget problem eller hur? Du finns iaf i ditt egna medvetande och det räcker gott o väl.
Illsnidig Och även om han inte gör det, så har han ställt SIG SJÄLV frågan, and thus, he exist.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Om superhjärnan har kontroll? vem bryr sig, sålänge jag mår bra så.
har också tänkt lite på det där, matrix-stuket.
har tänkt i banorna om folk upplever saker lika. tycker alla illa om den smak jag känner när jag äter fisk? (jag tycker inte om fisk), fast för en del smakar gurka som fisk gör för mig? är gult för mig, grönt för någon annan? :D
nej
vem, ärligt talat, bryr sig?
Reality is perception my friend. Look within, find your own divinity.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Jag tänker, alltså finns jag.
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."
snooze Läs Sofies värls av Jostein Gaardner.
www.susei.blogg.se
Aja, säkert många som tänkt på det där men när man tänker efter är det inte alls så förvirrande som man kanske först kan tro. Om vi börjar med frågan om man själv finns, genom ditt eget medvetande har du väl då bevisat det? Så, då går vi vidare. Fråga din kompis om han känner likadant, han känner sitt eget medvetande, men inte ditt. Han kommer med största sannolikhet att svara ja, sen har du allt svart på vitt, nästan*
Om ni läser min formulering så ser ni att det är inte ställt som en fråga utan mer som en möjlighet. Fast jag har tänkt det som en fråga. Det är rätt sköna svar fast det går aldrig att överbevisa snackade med en psykolog om det där en gång och fick svaret att det är ingenting som är säkert här i världen.
Jag ofta få upp den tanken att vi människor kanske egentlligen inte finns, vi aknske är hologram, eller den tanken som slår mig oftast 'är att vi kanske är inspärrade i en typ "skokartong" och det är en som styr oss. provar oss och leker med oss, precis som när man var liten och styrde dockorna i ett litet dockhus med tak och tillbehörigheter som man kan köpa sig... det finns egentlligen inget rätt eler fel svar på denna fråga om vi finns!
"The things that is calles myself is, I feel, controlled by something far greater than myself in me."
Jag har faktiskt också tänkt så där. Ibland verkar allt annat så falskt liksom. Oavsett vad jag säger så tror jag inte att jag kan övertyga någon att jag lever och existerar här enbart genom ord.
Ord är bara ord, man måste dö för att kunna säga att man levt och man måste leva för att fatta att man kan dö.. allt är ett mönster eller nått.. tänk bara på livet.. det är skumt.. haha när man tänker såhär finns det fan ingen som kan säöga om det är rätt eller fel, det är skönt, inte som i skolan där det alltid finns facit till att man gör/säger..
-ess- Men hur kan du övertyga någon annan om att du verkligen lever och inte är nåt falskt spöke?
, jag har många gånger tänkt på filmen "The Truman Show" haha . tänk om man plötsligt en dag skulle upptäcka att hela ens liv egentligen är en show, som miljontals människor har kollat på ., wuäh! att man levt innuti en stor bubbla där alla ens vänner och föräldrar egentligen bara är skådespelare ,. yäyä :]
- men nog om dig nu.
alla människor söker bekräftelse. om inte vi finns, vem skall då bekräfta att du existerar? argh där försökte jag få till nåt men äh, skit samma. men om det nu skulle vara så att vi enbart är illusioner, som exempel ett hologram. då är vi åtminstone någonting. jag är ett hologram, det är bara att haja läget å fortsätta syssla med vad man nu sysslar med. myspys. hologramet, illusionen som vet att den vet saker å ting. nu då jag löst problemet så skall jag få er på andra tankar, något ännu djupare... låt säga att vi är slavar under syborg(rättstavat?)-Stalins tyranni. resurrectad av gamla KPML(r)anhängare. vi läser proletären då vi sover och på så sätt är allt vårt handlande förutbestämt. hm, en karamell att suga på ett tag.
en bra fråga att ställa sig själv, visa fittor verkar inte existera..
Graffare
2006-05-29 17:33
men ja ditt dumfan sluta snorta
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Nej, jag tror att ingen förut om jag tänker eller har ett eget förnuft. Jag tror att världen kretsar kring mig!
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."
Graffare
2006-05-29 17:33
tig
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
hahaha "gå och sov lite" :D håller med..
Skyll inte på mig, jag rösta rött.
hur mkt hade du rökt på sa du ? :D
"A good dance is when you give a better impression of the music." <br><br>