I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fenomenet att namedroppa döda kompisar...

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-03-01 17:55

Fenomenet att namedroppa döda kompisar...

Jag vill börja med att säga att jag inte menar att såra någon.
På sistone har jag tänkt mer och mer på en grej man ibland ser på internet: Att folk skriver om sina döda vänner.

Jag kan förstå om man förlorat en nära vän och vill hedra denna. Men, nu kommer det knepiga, namedroppandet av döda kompisar verkar bli vanligare och vanligare hela tiden! Och det sjukaste av allt: det finns grupper som är överrepresenterade!
Som ni kanske förstår menar jag fjortisarna. E man inne på lunarstorm eller hamsterpaj är det nästan ett standardinslag med en dedikation till nån som dött, och det är inte ovanligt att det finns tre eller fyra:
*XXX 1990-2004 du togs ifrån oss men du kommer alltid finnas i våra hjärtan gumman för evigt älskar dig*

Det här är ju helt sjukt. Varje levande fjortis kan inte ha haft 4 nära vänner som dött. Själv har jag som tur är ingen nära vän som gått en tidigt död till mötes.
Men då tänker jag såhär: kanske är det inte speciellt nära vänner alla dom där fjortisarna skriver om? Jag menar, visst känner jag till folk i min egen ålder som dött. En tjej i brorsans klass dog för några år sedan t.ex. Jag vet när hon föddes, vad hon hette och var hon gick i skolan. Om jag ville skriva om henne och R.I.P på min whoa skulle jag kunna göra det.

Min konspirationsteori är alltså: Fjortisar tar varje tillfälle att "skryta" om att de känner massvis med personer som dött. De överdriver och framställer det som att folk som dött var jättenära vänner fastän man knappt kände dom (precis som skjutna rappare alltid blir överskattade).

Återigen, ta inte illa upp om ni själva förlorat nån kompis som stod er nära, det är inte det jag vill klaga på.