I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Från läroplan till bedömning

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-01-19 22:25

Från läroplan till bedömning

Inledning

Först vill jag tala lite om vad jag uppfattar som skolans uppgift, nämligen att hjälpa barn att bli vuxna. I viss mån har skolan tagit över ansvaret från föräldrarna. Istället för att barnen går med sina föräldrar för att se, uppleva och göra vad de gör är barn idag ofta separerade från sina föräldrar när föräldrarna gör sådant som vuxna gör. Vi har då en skola som kan ge barnen det föräldrarna inte hinner med, kunskaper och förberedelse inför vuxenlivet. Det kan kanske kännas lite som att skolan bara är en surrogatförälder och att det är någonting dåligt, men det är inte hela sanningen. Det finns något väldigt demokratiskt i systemet med skola. Istället för att barnen bara lär sig det föräldrarna gör så kan barnen lära sig helt andra saker och få en bred kunskapsbas inför vuxenlivet. Barnen kan i skolan också få en väldigt fokuserad utbildning av professionella pedagoger. Det här ger ett bättre samhälle, där varje individ får lättare att hitta just sin plats i samhället.
I den här demokratiska andan är det förstås väldigt viktigt att alla elever får så likartade möjligheter som möjligt. Skolan ska kanske inte likriktas så att alla barn får lära sig exakt samma saker, men barnen måste fortfarande få ha samma möjligheter att lära sig. Ett bra sätt att se till att alla barn i ett avgränsat samhälle – må det vara en värld, ett land eller en kommun – är att skapa riktlinjer för hur skolarbetet ska gå till. I Sverige idag är dessa riktlinjer främst sammanfattade i de kursplaner som ligger till grund för arbetet i skolan. Basen för de här kursplanerna är mål. Det är mer eller mindre rena listor över mer eller mindre abstrakta kunskaps- och/eller färdighetsnivåer som eleverna ska ha uppnått. Det är den enskilda pedagogens uppgift att se till att varje elev kommer så nära de här målen som möjligt.
I den här uppsatsen tänkte jag skriva lite om vad som kan hända när de här målen tar sig från nationell nivå till den enskilde individen. Jag tänker börja med den enskilde eleven och dennes inställning till mål och bedömning.