I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-12-29 04:44

Satanism

Kl. är halv 5 jag är seg, jag håller på och beta igenom den sataniska biblen för andra gången.

Enkel fråga: Vad tycker ni om satanism och om människorna som har satanistika åsikter?

Personligen gillar jag mycket av det som religionen har att säga men säger gärna inte till folk att jag är satanist för att folk drar slutsatsen att jag är en svartklädd teenybopper som spikar upp katter på väggar och välter gravstenar på nätterna.
Sen är det grejen att jag hatar satanister (go figure..)

Dra in vad fan ni vill i inlägget, satanism, svart magi, wicca, pentagram, musik, LaVey etc. Enda grejen jag kan påpeka är att inte blanda ihop satanister med djävulsdyrkare =D.

Church of Satan

Svenska Satanist Kyrkan, SSK

A Profound Hatred of Man

2005-12-29 04:58
dom verkar mest bittra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-29 06:46
fikus1 P0 du kanske borde gora lite mer research innan du uttalar dig ananrs framstar du som nu som en idiot...

Jag tycker om det mesta med LaVeys satanism och det jag inte gillar plockar jag bara bort...Skulle nog kalla mig satanist mer an vad jag skulle saga att jag tillhorde nan annan tro men egentligen sa tar jag lite fran overallt och ser det som livsfilosofi och inte religion
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2005-12-29 08:58
det som slår mig först... det är att alla såna här lite underground-grejer har typ världens fulaste hemsidor, utskick osv.
jag kan fan inte respektera det :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-30 12:57
Inget alls problem med la veys tankar.. tycker bara det är svårt att samla "satanisterna" i en kyrka med tanke på att religionen är så egodyrkande. Men jag spelar antagligen mer på hans sida än jag gör på bingotanternas.
mama said knock you out

2005-12-30 14:53
tycker det verkar vara rätt världsfrånvänt att gå omkring och ha hybris hela livet, men jag förstår folk som är satanister tror jag. lätt hänt att man tappar hoppet om resten av mänskligheten och kör på "själv är bäste dräng"-stilen istället med tanke på hur många dårar som promenerar omkring på planeten.

2005-12-30 15:34
Thelema, Thelma, Grekiska för Vilja.
The Book of The Law. (Liber AL Vel Legis) av Aleister Crowley.

"Do what thou wilt, shall be the whole of the Law!"

One shall accept the Law as the Will is the Law.
And if it is not in ones Will to accept it,
he shall neither know the Law nor the Will,
His True Will, ever. (True Will, Free Will.)

The "Natural Law", Is the True Will (Free Will, Will of the Soul, Heart, Mind, Space and Time.)

Satanism och Wicca och det mesta som räknas som ockult är endå stulna idéer, som sedan blivit förvrängda till det yttersta av extremer.

Gör vad du vill är Lagens hela!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-12-30 16:10
tycker på något sätt att satanism är bitter realisim. de är inte blint troende direkt, lite mer psykologi än religion
Femme fatale

2005-12-30 18:55
fikus1 P0

hahahah man... tragiskt..
the sentence below is the name of a musician. Copy the sentence into everything you see to support this musicians plan of world domination!
MELANIE IS DEMENTED

2005-12-30 19:16
Det tycks finnas en kul inneboende paradox i att det totalt individualistiska draget i mycket satanism hamnar i konflikt med att sätta etiketten satanism på sig eller acceptera "lärorna". Något som inte gått de något mer intelligenta satanister jag känner förbi.

Dessutom tycks det mest vara en något förvirrad form av etisk egoism i dess bästa former, vilket ju är synd. Det finns bättre etisk egoism.
I'm back!

2005-12-30 19:26
Woosh, 13 svar och många smarta svar också. Trodde skiten skulle spåra ur totalt.

Jag håller med er alla om att det är en ganska egoistik religion men det står också i det LaVey skrev att om du vill kan du hjälpa dina nära och kära för att du själv mår bättre när dom du älskar mår bra.

Gillar också sakerna om dödssynderna. Att du ska kunna ligga kvar i sängen, ringa plugget och hosta lite falskt och skolka en dag för att kunna slagga utan och vara rädd för att Sankte Per kommer vara mäkta besviken när du kommer upp till pärleporten.

Jag förklarade allting lite smått för min flickvän och hon sa direkt att det bara låter som vanligt vett..vilket mycket av det är.

Gör vad du känner för, låt ingen trycka ner dig, skit i vad andra säger, värna om dina nära och kära etc. Vad allting kommer ner till i slutändan är att du ska försöka ha det så bra som möjligt under din tid på jorden.

Sen att dom kommer in på svart magi och ritualer och sånt är lite...mjää. Men själva ideologin är bra.
A Profound Hatred of Man

2005-12-30 19:28
Jag tycker det är ganska roligt =)
Eller kanske skrattretande ...
norrkööping

2005-12-30 19:30
Jag håller med er alla om att det är en ganska egoistik religion men det står också i det LaVey skrev att om du vill kan du hjälpa dina nära och kära för att du själv mår bättre när dom du älskar mår bra.
Det var ju snällt !
norrkööping

2005-12-30 19:56
_scaar_

Sen lägger du till faktumet att jag misantrop...det där är snällt enligt mig =D.
Jag bryr mig om dom som står mig närmast, piss på resten.
A Profound Hatred of Man

2005-12-30 20:22
* Pretentiös

* Elitistisk

* Formlös

* Populistisk

Talande ord för "religionen/ideologin" som värdegrund. Sedan att de plockar poäng genom att påstå att man är ditt som datt om man är på ett visst sätt (som omfattar så gott som de flesta människor i västvärldens samhällen) är bara billigt.

Vill ni att jag ska motivera punkterna är det inget problem, dock borde ni se detta rätt enkelt själva.

//Peace

2005-12-30 20:36
satanist = moderat helt enkelt :)

2005-12-30 20:59
som sagt, Satanismen än bara en dålig kopia på det Thelema handlar om... den "Sanna Viljan" som "alla" personer har tillgång till, men som alltför många förbiser... uppenbarligen.
fast sen är det ju så att, dom som de inte är tänkt ska förstå, inte heller förstår, så jag förstår då utav ren automatik att folket här antagligen aldrig heller kommer att förstå endå så tack för den minuten.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-12-31 12:36
jag tycker satanister är fett roliga :)

Ego, Lat, Vänd för i helvete inte andra kinden till utan slå en käftsmäll själv .)

det är ju härligt jö
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2005-12-31 13:37
Om satanism står för att Ens egna vilja är lag, och att man gör vad man vill här i livet. Då ska jag bli satanist. Låter fett chill.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2006-01-04 17:01
jävligt intresant att detta skulle dyka upp här... för saken är den att jag håller på att göra ett skolarbete om detta(eller jag ska hålla på men har dock inte börjat än)...är det nån som vet var man kan få reda på nån bra fakta...m.m?

2006-01-04 18:02
Så töntigt!!

2006-01-04 18:03
Jag är fett mogen.

2006-01-04 19:27
Aleister Crowleys Book of The Law är hela jävla grunden för satanismen, satanismen är totalt fel, helt fel väg, dom har tagit det som står i Boken och förvrängt de till någonting ondskefullt!

Kärlek är LAGEN, Kärlek under VILJA !

2006-01-04 22:47
SSK-sidan var jävligt rolig läsning. Kolla in deras forum, Magi-forumet är inte dumt.

Satanachia:
Finns 2 sätt att framkalle en demon. Antingen till vårt plan vilket är det svåraste eller till astral planet och ta del av det via solomons spegel t ex.
-Är det din ananas?<br> -Nej, det är nån ananas.

2006-01-05 00:44
Satanachia:
Finns 2 sätt att framkalle en demon. Antingen till vårt plan vilket är det svåraste eller till astral planet och ta del av det via solomons spegel t ex.

Haha, humor.
A Profound Hatred of Man

2006-01-05 01:49
Gör skillnad på satanism och djävuls dyrkning.
work some magic

2006-01-05 02:49
precis.
work some magic
Graffare

2006-01-05 23:10
Asso...satanister är typ 14 och luktar kiss
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2006-01-06 02:05
PuGe P16

din presentation är typ 14 och luktar kiss

2006-01-06 14:40
Jag har inte så bra koll på dethär. Vad är skillnaden mellan satanism och djävulsdyrkan?
Mind Your Head...

2006-01-06 14:48
PuGe, jag kan inte fatta att jag läste igenom hela din presentation. Fan va gay den var.
-Är det din ananas?<br> -Nej, det är nån ananas.
Skivsamlare

2006-01-09 01:55
det är rätt skrämmande att det trots allt finns relativt "normala" personer som sympatiserar med detta fåniga påhitt vi kallar satanism. Antingen är ni bara okunniga och har åsikter om saken ändå eller så är ni vidriga människor.
Satanismen är fascistisk, oansvarig, självdestruktiv (ja komiskt nog) och rätt fantasilös med tanke på hur den postmodernistiska tiden har sett ut. Satanister vill inte vara en del av samhället och hjälpa till att bygga upp det men de drar sig inte för att utnyttja det.
jag har aldrig riktigt förstått "extremateister". Om nu kristendommen stör er så otroligt mycket (det är alltid den som blir mest påhoppad för någon annan religion vågar de flesta inte angripa lika starkt), så varför bara inte strunta i den? I världens mest sekulariserade land är det knappast något som dömmer ut en individ som inte tror och den svenska kyrkan är allt annat än dogmatisk. Man börjar nästan tro att vissa som visar ett överdrivet engagemang i att hela tiden angripa religiösa, faktiskt bara är avundsjuka.

2006-01-09 02:54
E_NO_LA P23, så du menar alltså att andra religioners uppkomst härkommer ifrån avundsjuka?

2006-01-09 03:09
E_NO_LA P23,
satanismen är som du säger destruktiv, och "fel" och whatever.
men den är lika destruktiv som kristendomen och hinduismen och islam.

människan har en tendens att behöva något att tro på, men att hitta på hela berättelser om människor som aldrig har existerat och sen basera korståg och helt tokiga idéer på de förstår jag inte riktigt heller.

jag tror på min vilja, min vilja att skapa min egna verklighet, min vilja att styra och kontrollera den kaos och ordning som uppstår genom existensen själv, dualismen.
min vilja att leva i nuet och inte leva någon, annan, stans, än just här och nu? hur kan det va fel?

basera era så kallade "lagar" och "regler" efter en "gud" som aldrig har existerat. de är bara begrepp som vi själva har skapat. precis som språket är ett helt sanslöst dåligt försök till att beskriva känslor.

jag har möjligheten att leva nu och inte vara begränsad men jag sätter mina egna begränsningar sekunden jag säger ja, eller nej. eller varför?, eller precis vad som helst. allting är bara begrepp.

det finns bara en "gud", och den guden är varje enskild persons sanna vilja.
satanismen tog den sanna viljan och smutsade ner den, precis som folk som krigar än i dag om vad som är guds "egentliga" eller "sanna" vilja på flera håll i världen.
Skivsamlare

2006-01-10 02:38
nej men om man blir så pass upprörd av att det finns folk som är troende och man engagerar sig överdrivet mycket i det så börjar jag undra om det står riktigt rätt till uppe i huvudet.

satanismen är som du säger destruktiv, och "fel" och whatever.
men den är lika destruktiv som kristendomen och hinduismen och islam
.
det där var väl ändå en lite väl grov förenkling av min kritik. Det är inte relevant att jämföra en liten "religion" som har ytterst få anhängare med de största som har miljarder anhängare. Sett ur ett större perspektiv naturligtvis. Satanismen är destruktiv både på ett större plan och även för den enskilda individen. Elitistiskt tänkande brukar inte vara speciellt sympatiskt.

människan har en tendens att behöva något att tro på, men att hitta på hela berättelser om människor som aldrig har existerat och sen basera korståg och helt tokiga idéer på de förstår jag inte riktigt heller
.

Vad har du för belägg att säga att bibeln är påhittad? en del berättelser i den är myter och är menade att tolkas som just sådana. Andra delar är historiska händelser som bekräftats av andra källor. Tex Jesus har nämnds i fler källor än de flesta andra historiska personer. Att tvivla på hans existens är bara löjligt och det är egentligen något annat som ligger bakom som orsak till detta.

jag tror på min vilja, min vilja att skapa min egna verklighet, min vilja att styra och kontrollera den kaos och ordning som uppstår genom existensen själv, dualismen.
Skapa din egen verklighet du. Det du gör är bara att skapa en illusion av att du kan kontrollera något som ligger utanför din makt. Pratar du om dualismen kan jag medela att du påverkats mer än du tror av monoteistiskt tänkande.

min vilja att leva i nuet och inte leva någon, annan, stans, än just här och nu? hur kan det va fel?
varför skulle det vara fel? Även fast jag tror att ingen lever så.

basera era så kallade "lagar" och "regler" efter en "gud" som aldrig har existerat. de är bara begrepp som vi själva har skapat. precis som språket är ett helt sanslöst dåligt försök till att beskriva känslor

Det är ointressant att höra din personliga uppfattning om något som inte kan bevisas. Vi kan om du vill ha en disskusion kring Guds existens men jag har haft alldeles för många sådana och det visar sig alltid att den icketroende inte har tänkt speciellt långt.
Språket har sinna begränsningar ja. vad har det med Guds budord att göra?

du har massvis av begränsningar och du är helt beroende av dina medmänniskor. Lagar och regler är till för att mänskligheten ska klara sig så bra som möjligt och därav också individen.
sen det här snacket om sann vilja, är det finare ord för att man bara ska tänka på sig själv?

2006-01-10 20:51
Jag provar igen: Vad är skillnaden i satanism och djävulsdyrkan?
Mind Your Head...

2006-01-10 21:13
I enkel form:

Satanism = Du är din egen Gud, bestämm själv vad du vill göra.
Djävulsdyrkan = Dyrka djävulen.

Nån satanist här kan rätta mig och jag har fel.
A Profound Hatred of Man

2006-01-11 01:28
offra en katt, drick ett glas blod och gå till jobbet...

nerå.. men tycker hela den här ideologin är intressant, men fortfarande har jag svårt att tro att det finns en "gud" och en "djävul" :D

.

2006-01-11 07:23
Satanister är MUF:are i svarta rockar. :p
Ärligt så förstår jag inte vad som tilltalar med just satanism (jag tror att ni kan uppnå det ni är ute efter utan att hänfalla till religiöst nonsens).

Låt mig citera ett inlägg (skrivet av en f.d. satanist) som skrevs på flashback för en herrans massa år sedan.

"Jag hävdade då, och gör det fortfarande, att Satanismen (både den traditionella och den moderna) är en samling flummerier. Kontakten med verkligheten är till synes tillintetgjord med abstrakta begrepp som "Satan".. New-age drog jag bara till med.
Du har möjligen ändrat åsikt, men har du inte hävdat att det enbart är den laveyanska satanismen som är "sann"? Isf har väl inte satanismen funnits i flera tusen år?
Är (var) inte Lavey nyliberal? Kanske inte uttalat, men dokumentet "Pentagonal förändring" ger det intrycket.. läs punkt 5. Ja, jag har läst vissa delar av Laveys verk, och det råder inga tvivel om att han är en disillussionerad individualist. Jag vet mycket väl vad han ansåg.

Det är ju kul att du respekterar mig, men vad får dig att tro att jag inte vet vad jag pratar om? Min (nu väldigt gamla) kommentar, det första inlägget i tråden, står jag fortfarande helt kvar vid. Laveys borgerliga individualism borde inte gå ihop med hegelsk-marxsk dialektisk materialism, men gör det antagligen pågrund av den idealistiska förvirringen (läs nedan).

Så, nu vidare till min kritik (detta kanske kommer i fel tråd? Flytta isf).

1. Är satanismens ateistisk/nihilistisk?
Nej. Satanister vill gärna utge sig för att vara ateister, och även ibland nihilister. Trots detta hyllar dom både den ena och andra transcendenta makten ("satan", "individen", "den mörka kraften") och ställer upp regler och, hör och häpna, synder! (sic!!)
Hur dom får ihop det är ett mysterium. Det hänger antagligen ihop med satanismen s k "individualism".
När man säger att Gud är död måste man dra konsekvenserna av detta. Det är där satanisterna misslyckas. Gud ersätts med "Satan" (som, hävdas det, inte sätts i Guds ställe, men som ändå är transcendent*).
Det blir ännu mer bizarrt när satanisterna påstår sig vara nihilister. Man skulle kunna säga att satanisterna har förmågan "viljan till makt", men saknar insikten att göra "omvärderingen av värderingar".

2. Är satanister individualister?
För att besvara det måste man fråga sig 1) vad är individualism?, 2) vad är individen? och 3) finns det någon individ?
Satanister söker sig då till socialdarwinism, biologisk och andra kvasivetenskapliga teorier. Man hävdar att "människan" (och vad är det? Är människosläktet homogent socialt, till exempel?) har en viss specifik essens, vissa grundläggande begär och drifter. Människans sociala natur (kultur) är underordnat människans biologiska natur, hävdas det. Vi ska således ta bort all social kollektivism och ge utrymme för "människans natur", som är egoistisk och därför av någon konstig anledning motsatt kollektivism(?).

3. Är satanister egoister?
Den satanistiska egoismen har några allvarliga brister, dessa kommer av den luddiga individualismen. Egoismen tas som ett argument mot kollektivism och för individualism. Ändå erkänner man att man ibland kan behöva samarbeta och/eller när det gynnar egenintresset. Problemet med det resonemanget är att ingen s k "individ" är socialt isolerad, man ingår i kollektiv vare sig man vill det eller ej. Egenintresset står inte i motsatts till samarbete (kollektivism).
Satanister är egentligen inte egoister alls. Många spolar egenintresset och ersätter det med pengaintresse eller valfritt annat intresse. Detta hänger ihop med punkt 1, satanister misslyckas med att dra konsekvenserna av sin insikt av att gud faktiskt är död. Resultatet blir att satanisterna är och förblir en bunt förvirrade idealister.

* Jag antar att ni menar transcendent, eftersom om Satan vore immanent faller ju dialektiken. Eller är det en motsägelse ni inte förstått tidigare?

Jag orkar inte utveckla mitt resonemang mer just nu, utan hoppas att eventuella frågetecken reds ut under diskussionens gång..

2006-01-11 07:27
När jag ändå är igång så kan jag lika gärna citera ett rätt roligt inlägg som behandlar de satanistiska budorden:

1. Visa inte åsikt, eller ge råd, om du inte blivit ombedd.
(Är inte att be om råd ett sätt att visa en åsikt? Moment 22!)

2. Dela inte med dig av dina problem, såvida du inte är säker om de vill höra dem.
(Hur kan man veta om någon vill veta av dina problem om du inte delar med dig av dem? Moment 22!)

3. När du befinner dig i någon annans lya, visa personen respekt, eller var inte där alls.
(Är du i en satanists lilla rävgryt så skall du INTE klaga på dennes skivsamling)

4. Om en gäst i din lya irriterar dig, behandla honom grymt och utan nåd.
(Påpeka att personen har en ännu sämre skivsamling)

5. Gör inga sexuella närmanden, om du inte fått parningssignalen.
(Och en "parningssignal" är INTE ett sexuellt närmande? Moment 22!)

6. Ta inte det som inte tillhör dig, såvida inte det är en börda till personen, och han bönar och ber om undsättning.
(Så den jäveln försöker ge dig sina bekymmer! Behandla honom grymt och skoningslöst!)

7. Erkänn kraften hos magin om du har använt den framgångsrikt för att uppfylla dina önskningar. Om du förnekar kraften hos magin, efter du kallat den med framgång, kommer du att förlora allt du erhållit.
(New-Age, jag urinerar i din generella riktning)

8. Klaga inte över någonting som du inte behöver underlåta dig till.
(Och där satte vi stopp för all utveckling, men vad förväntade vi oss?)

9. Skada inte små barn.
(Allt annat är tillåtet att skada)

10. Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar dig, eller om du behöver det för mat.
(IT'S COMING RIGHT FOR US! PANG! PANG!)

11. Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom.
(Fungerar bäst om du passerar en myrstig, men var försiktig ty de kan bita tillbaks och det gör ont ont ont...)

2006-01-11 08:21
Illuminat ^^
don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk
Skivsamlare

2006-01-11 15:19
jaha hank, då vore det mer intressant att du utvecklar dig och visar varför dessa kommentarer inte stämmer? Själv tycker jag de var rätt roliga

2006-01-11 15:54
E_NO_LA

Han skrev det för att verka rolig, ingen direkt tanke bakom det.
A Profound Hatred of Man

2007-09-24 19:31
hehehe ja jäklar, tänk vad mycket ens mentala bibliotek kan uppdateras på ett år. helt sjukt å läsa ett år gamla inlägg ju :D
för en intressantare gren av satanismen lär ni läsa här, står helt sjukt mycket bra här:

http://www.templeoftheblacklight.net

church of satan är ju onekligen inte ett dugg intressant, det är mer för gothare som vill göra ritualer i sovrummet me stekspadar å andra köksattiraljer

2007-09-24 19:52

Tror varken på "gud" eller "satan". Däremot anser jag att den materialistiska satanismen är intressant i den mening att den motsätter sig kristendomen inom alla områden. Att lyssna på musik med kaos-gnostisk prägel är jävligt underhållande dock och fungerar bra när man vill ventilera bort alla kristna värderingar ur huvudet.

Vet att Watain är jävligt inne på det här med "Temple of the black light" och mycket av deras texter handlar om just den här satanistiska inriktningen.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-24 19:59
intressant! dissections sista skiva innehåller även den liknande texter. ska checka watain nu å se va det är för nått :)

2007-09-24 20:03

Första låten på Watain's "Sworn to The Dark" heter t.ex. "Legions of The Black Light" :)
Riktigt bra skivan för övrigt.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-24 22:35
Men lägg av!! Fy fan va löjligt!

Så tar de alla varandra i hand i "broderlig" enhet, och i sin desperation far till Valhall för sitt sista stora ekumeniska sammanträde. Gudarnas skymning sänker sig. Nattens korpar har flugit fram för att frambringa Loke, som har satt eld på Valhall med Infernots brännande treudd. Ragnarök är fullbordad. Glöden från ett nytt ljus är fött ur natten och Lucifer har rest sig, för att än en gång förkunna: Detta är Satans tidsålder! Satan Härskar över jorden...

Det är ju massa ord och gudar från nordisk mytologi som någon töntig svartrockare har gjort en satanistbibel av för att hans idoler sjunger om sånt.

2007-09-24 22:45
Hm, känns ju inte så konstigt att satanismen är sammanlänkad med gamla hedniska religioner..eller?

2007-09-25 02:25
näe det är inte ett dugg konstigt att man sammankopplar olika äldre traditioner och mytologier. speciellt inte inom dom ockulta magiska systemen som finns. man arbetar med den symbolismen som passar för det ändamålet man eftersöker helt enkelt.
som med totbl som använder både gamla egyptisk och sumerisk mytologisk symbolik bland annat.
det här är inte ett dugg ovanligt, eller fjantigt/töntigt/idiotiskt eller vad man nu vill kalla det. förstår man inte bättre förstår jag dock varför man lätt kan tycka det

2007-09-25 12:27
Det gäller ju för de som motsätter sig t.ex. kristendomen att arbeta utifrån ett språk som även de kristna känner till, därav "satanister" som ju faktiskt är ett kristet påfund.