Sammhället är för ointelligent
Jag blir så trött på all inteligensbefriad smörja som sköljs över oss dagligen ifrån media och reklam. Sex och tuttar och folk som skall förnedras och röstas ut. Man gör "djupdykande" repotage om hur det är att vara rik eller hur det är att vara tjock och "reportrar" med blonderat hår och wannabe-amerikans-sex-and-the-city-girl förklarar att hon tycker "synd om" alla tjocka som måste gå omkring och bli dåligt behandlade och sätter på sig en dräkt för att prova på "livet som tjock". Alla dessa felaktiga påståenden om att "centrifugal kraften fick bilen att åka av vägen" och "vi förbrukar si och så mycket energi per år". Vi människor har fått som en gåva som särkiljer oss från de andra djuren, våran inteligens. Varför skall vi inte ta vara på den utan i stället bli mer och mer privitiva? Vad tycker du?
jag tycker du är alltför seriös, så här dags på dygnet.. komma över och käka kladdkaka och prata om dagens avsnitt av Floorfiller?
352 Du kan ta en smålänning ur småland, men aldrig småland ur en smålänning.
går väll inte att säga att samhället är det, snarare personerna I samhället. och sånt går ju inte att göra ett jävla dyft åt, folk är dumma och ignorranta. jag tror ordet du letar efter äääär: *trummvirvel* acceptans! börja acceptera att saker är som dom är så slipper du bli frusterarad, arg och bekymrad över dom.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Du ska inte kasta spjut i radhus så undermåligt som du skriver Seth.
Fuck you and the horse you rode in on
Pusherman har en jättebra poäng där. bra sagt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad Rounder menar är, kasta inte gatsten i växthus som militanta veganer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nä, jag tror ordet som söks är prioriteringar. och som jag ser det så är våra prioriteringar rätt korkade, så jahg måste hålla med seth
http://www.kommandot.se/wp/
till viss del kan jag hålla med seth också. man ska inte bara acceptera att folk är korkade, men man ska heller inte hata dem för att de är det.
jag tycker lätt man kan hata folk för deras ignorans. att folk av lättja väljer ett alternativ som i slutändan drabbar fler än de själva
bperb P24 hata ignorans, ja. ointelligens, nej.
junkgirl fast hur många är egentligen ointelligenta? de flesta jag träffar verkar ha nån slags rationellt tänkande, och borde därmed också kunna se fler samband. ointelligens kan jag också acceptera, men jag tror att det lätt kan blandas ihop med lättja
bperb P24 det finns de som är genuint korkade, tyvärr är de fler än man kan tro. självklart är det inte alla som är dumma, en hel del är som du säger, bara lata och ignoranta.
"bristande begåvning" som det så fint heter i skolsamanhang:) tycker det är rätt lätt att förstå vilka som verkligen inte har fattat nåt (korkade) och de som inte vill fatta (ignoranta). att omyndigförklara och acceptera en hel grupp människor som bara är lata tycker jag är fel, både för dem sjeälva och för alla andra. är fortfarande övertygad om att utmaningar ger tillsfredställelse
bperb P24 jovisst, men utan att ha pratat med någon så kan man ju inte bedöma om den är begåvningsutmanad eller om den är lat. därför tycker jag att man ska försöka låta bli att hata dem. och även de som bara är lata tycker jag att man ska försöka låta bli att hata. alla har sina anledningar.
junkgirl nä det är klart man inte ska döma nån på förhand, men inte åt andra hållet heller. att utgå ifrån att en person är dum som ett får kan ju rättfärdiga framtida idiotiska handlingar från dennes sida. ok, jag ska inte säga att jag hatar lata, men ett stort jävla ifrågasättande tycker jag kan vara på plats. visst kan det finnas anledningar till att nån handlar till synes orationellt, men då ska också en klar förklaring finnas mer än "nä, jag orkar inte..."
bperb P24 självklart. jag förutsätter nästan aldrig att någon är korkad.
Du ska inte kasta spjut i radhus så undermåligt som du skriver Seth Det faktum att jag har dyslexi och stavar sämre än andra har inget att göra med min inteligens att göra. Det borde de flesta veta i dag. Ungefär som att de med glasögon inte nödvändigtvis har sämre bollsinne än andra.
Att obeservera! Jag hatar givetvis inte folk som är mindre inteligenta utan vad jag reagerar mot är den "ointeligenta anda" som bl.a. media förmedlar. Framför allt när man, som många i dag, väljer att förmedla ett primitivt/ointeligent budskap.
...för att folks intelligens oftast är underskattad. kolla på hollywood. "nej det skämtet kan vi inte ha med, publiken kommer inte att fatta"
problemet i sig när det gäller media är ju att de som styr utbudet är konsumenterna. om vi konsumenter i allt högre grad kunde uniera oss och välja vettigare produkter skulle förändras, och ev utökas. tyvärr ter det sig ju som så att lättsmälta produkter går hem hos tex de som inte av olika anledningar tycks vara benägna att ta in mer djuplodande journalistik. trist men sant. vi människor har ju en förmåga att generellt sett vilja förenkla det mesta, så även i det här fallet, tyvärr. men ja, jag håller helt klart med. jag är rätt trött på dagens mediautbud själv och tar knappt del av den öht. det enda jag nyttjar teven till är nyheterna, filmer och sport. plus vissa dokumentärer. ganska praktiskt. jag har tex fortfarande aldrig sett den där grodan folk snackar om. :)
Seth: Alla dessa felaktiga påståenden om att "centrifugal kraften fick bilen att åka av vägen" och "vi förbrukar si och så mycket energi per år". Vad är problemet, alla förstår väl vad som menas även om uttalandena inte är tekniskt korrekta?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
ja det är intressant det här med ignorrans. verkligen må jag säga. och som flera säger, mediernas ignorranta perspektiv på allting gör ju inte saken mindre frustrerande. jag har gett det här med ignorrans väldigt mycket tanke och jag tror att det kanske är den nästa evolutionen, dom ignorranta dör, för att dom väljer att inte bry sig. och dom som väljer att bry sig hittar vägar att leva. saken är väll den att beroende på vad för sorts prövning som kommer så ser vi väll vad som är betydande för nästa generation i evolutionen. låt oss anta att tredje världskriget är här, jag bryr mig jag spenderar alla pengar jag kan få tag på, på att ordna en bunker och förnödenheter 2km ner i jordskorpan. eller ska jag ut och försöka vända den ignorranta massan för att förebygga ett kommande världskrig, har jag någon chans med det? har jag någon chans med min bunker?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Seth P21 Jag håller med om att det kan vara oerhört frustrerande att slå på tv:n /läsa tidningen ibland. Det finns oerhört många tragiska exempel på hur nollställd reklamer och tv-program kan vara. Tror inte jag behöver komma med exempel. Frågan som borde ställas är då: Varför underskattar medierna vår intelligens? Svaret borde bli: För att det ger dem profit. Antagligen skulle ordjakten, jamba, tvshop osv. inte existera om det inte var en bra idé att ha intelligensbefriade koncept. Snarare handlar det nog om att deras budskap kommer ut ändå. Deras varumärke blir bekant för oss oavsett hur tragisk reklamen är. Hm, eller så är jag (och en få skara till) helt enkelt mycket smartare än alla andra.. :S Jobbigt
Chincilla: Profiten ligger väl i att uppskatta intelligensen exakt rätt, inte att underskatta den. Dom får ju inga pengar från folk som tycker ordjakten/jamba är korkat.
Alla dessa felaktiga påståenden om att "centrifugal kraften fick bilen att åka av vägen" Många fysiker accepterar att tröghet när det gäller cirkelrörelser nämns som centrifugalkraft.
Jag hävdar definitivt inte att du är ointelligent bara för att du skriver dåligt Seth. Intelligens har ingenting med skrivkunnighet att göra. Intelligens är ett svårdefinierat begrepp. Klart är dock att det inte har något med bildning att göra. Dina exempel: "vi förbrukar si och så mycket energi per år" och "centrifugal kraften fick bilen att åka av vägen" är således inga tecken på bristande intelligens. Refused Man behöver inte skriva helt korrekt. Jag gör själv en del fel ibland. Men jag tycker att man kan anstränga sig lite så de som ska läsa inlägget inte behöver fastna på vartannat ord.
Refused P25: Profiten ligger väl i att uppskatta intelligensen exakt rätt, inte att underskatta den. Dom får ju inga pengar från folk som tycker ordjakten/jamba är korkat. Sant. Men tycker inte majoriteten att ordjakten/jamba är dumma? Har inte hört motsatsen en enda gång? Kan det vara så att de helt enkelt försöker lura dumma konsumenter att köpa produkterna istället för att tilltala de intelligenta? Uppenbarligen är det mer lönsamt, annars hade de väl bytt strategi?
oops. hamnade på fel ställe. My bad. "centrifugal kraften fick bilen att åka av vägen"
Rounder: Man behöver inte skriva helt korrekt. Jag gör själv en del fel ibland. Men jag tycker att man kan anstränga sig lite så de som ska läsa inlägget inte behöver fastna på vartannat ord. Hm, var det till mig? Och isf vad var det svar på? Chinchilla: Men tycker inte majoriteten att ordjakten/jamba är dumma? Jo, men en målgrupp behöver ju inte vara en majoritet av befolkningen för att ändå vara betydande.
stäng av teven.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Sorry Refused, miss av mig. Missuppfattade.
Jag blir så trött på all inteligensbefriad smörja som sköljs över oss dagligen ifrån media och reklam. Tillgången motsvarar efterfrågan...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
intelligens är verkligen vad man gör det till, det är på ett sätt väldigt intelligent av någon person att överösa oss med den här skiten; vi slipper tänka, mister sedermera förmågan att tänka och till slut låter vi någon annan tänka medans vi fokuserar oss på "samhällets" eller rättare sagt västerlandets petitesser. därför ber jag oftast televisionen att dra åt helvete. Jag menar, det går ju fan inte ens att föra vettiga diskussioner med folk längre, det är pinsamt när man måste stanna upp och förklara vad ett ord betyder mitt i ett argument, som att folk inte kommit längre i sina resonemang än att hoppa på första bästa konstruerade åsikt som någon annan prackat på dem. Och aftonbladet och expressen ska vi fan inte tala om, deras löpsedlar får det att vända sig i magen vareviga dag.
"Du är en död sill"
Men om vi tar ett annat exempel än Jamba. Alla tvättmedelsreklamer då en snubbe smutsar ner sin vita t-shirt och sedan tvättar den och så blir t-shirten knallvit. Är det någon som tror att de har kört den nersmutsade t-shirten i tvätten istället för att visa en ny t-shirt? Nej, om folk inte är oerhört dumma. Varför envisas de med att göra så genomskinliga reklamer. Samma sak med shampoo-reklamerna, bindorna osv. Varför envisas marknadsförarna med att göra oss pissed off på deras skitreklamer?
"Sammhället är för ointelligent" hehehehehhehe
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
jag vill fan leva i ett "ointelligent"-samhälle... skulle va trist om allt som gjordes va 100% seriöst.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
och jag vill se snygga tjejer på tv.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
"förklarar att hon tycker "synd om" alla tjocka som måste gå omkring och bli dåligt behandlade och sätter på sig en dräkt för att prova på "livet som tjock". " Enligt nån krönika hon skrev i Metro så var hon själv överviktig tidigare, men gick ned i vikt.
shunare Det är en värld av skillnad mellan seriös och tråkig. The Simpsons är t.ex. intelligent och seriöst, men ändå både roligt och populärt.
jag kan hålla med om vissa saker du skriver. det känns verkligen som dagens tv/media försöker fördumma oss människor i samhället. men vafan anledningen till att det bara blir dummare program och dummare löpsedlar är ju faktiskt för att det säljer . ibland undrar jag om den moderna människans intellekt är på väg "bakåt" i utveklingen. Jag vill verkligen inte sätta mig över någon annan eller utmåla mig som smartare men jag finner det hela mycket olustigt.
http://www.kalvinhiphop.com
Visst. helt sant.. man kan kolla på "samhället" och hur folk väljer lättsmälta grejer men tror också det är så att de t aldrig har varit så lätt som idag att göra det man vill och ta del av världens kunskap. Gör di t t val och känn hur du växer! För typ farfar var det stopp direkt. Jobba från tolv års ålder.... nu lever vi i en tid där internet ger alla möjlighet till det mesta, där du kan få kvalitativa grejer, kan gå på fina skolor gratis, Tro det eller ej, du kommer få vishet, pengar, makt eller vad du nu eftersträvar om du bara anstränger dig 10% mer än dom runtomkring dig. Har man sen läst financial times på tuben istället för sthlm city som alla andra gör, slagit upp 15 franska glosor under dagen och skummat genom några bra bloggar under kvällen + hämtat det senaste på whoa :) kan man sen med nöje ha videokväll med polarna eller slötitta några timmar på såpor.
Allt jag ville var att få tag på lite Trocadero...
Tror det handlar om balans, alla vill vi ta del av intrigerna och tuttarna på teve. Men sätt dig och läs en bok som får dig att tänka också. Låt inte hjärnan bli söndertuggad av massmedia. När man tänker efter borde inte barn under 7 ens få kolla på TV. Nästan hela vår världsbild skapas under de första åren, vem ska va med och forma den? Föräldrarna och människorna runtomkring eller en stadig ström av meddelanden från en bildskärm? Demokrati är egentligen bara ett sätt att välja vem ur eliten/toppskiktet i samhället som ska få styra över en, eller hur? Och varför tar jag upp detta? Jo, jag tror att massmedia är lite av ett hjärntvättningsinstrument, du får intrycket av att det har tillgång till alla idéer i världen men ändå är ju allting så likriktat på samma gång. Det är samma idéer och synsätt på världen som presenteras varje gång du slår upp en tidning eller zappar på teven..
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
vi slipper tänka, mister sedermera förmågan att tänka och till slut låter vi någon annan tänka medans vi fokuserar oss på "samhällets" eller rättare sagt västerlandets petitesser. därför ber jag oftast televisionen att dra åt helvete. Fyfan va bra sagt! De seriösa frågorna debatteras inte på riktigt! Vad ska vi göra åt globaliseringens kolonialmakter som håller Afrika nere i fattigdom? Vad ska göras åt miljön? Krig? Svält? Alla de frågorna känns jättestora och som person orkar man inte ens tänka det. Men om debatten hade varit seriös, om den hade drivits på riktigt så hade folk engagerat sig så sjukt mycket mer. Men Paris Hiltons senaste Gucci-klänning är roligare att tänka på.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Haha den va fin enjin "grattis du har hamnar på min presentation!" Du kanske inte ska klaga på andras stavning om du själv har fel på dina meningar, eller? =P
Sharing is Caring!
enjin Om vi nu skall sätta oss i sandlådan, kan jag ÅTERIGEN påpeka att jag har DYSLEXI och att stavning INTE har något med inteligens att göra. Däremot kan man disskutera om folk som tror att dåligt bollsinne/dyslexi/tondövhet är en produkt av bristande inteligens själva är särskilt inteligenta, mest troligt inte då dyslexi har vart erkänt i tiotals år sedan nu. Något enjin tydligen inte förstått trotts sin "höga inteligens" och mage att hänga ut folk på sin presentation... Visa gärna för mig på vilket sätt du skulle ha rätten att bete dig som du gör!
jag är intelligent och vacker.
http://www.kalvinhiphop.com
Det är ju egentligen bara codes of behavior. Förr i tiden var det tvärtom, då var det de tjockaste och blekaste som var dom vackraste för dom kunde vara inomhus och hade mycket pengar. Nu är det dom smala och solbrända som är dom snygga och anledningen till att media är så oerhört korkat är inte medias fel. Det är majoriteten av människor som faktiskt kan tänka sig att se på extreme makeover och andra program som proklamerar att om man är ful så är man inte skapt för denna värld. Ytlighet är något man lätt kan prata ifrån sig, men faktiskt något som vi alla bär med oss på nått plan, varför? Jo för att vi är människor och det är så vi fungerar.
facebook.com/idiomatisk - fan page
Arrangör
2005-11-20 01:27
korrektion, samhället är för intelligent. Ja att en sån här tråd ens existerar borde vara svar nog. Borde jag anses som en bättre person för att jag är intelligentare än någon annan? Det tycker inte jag iaf. Livet handlar inte om hur smart du är. Din intelligens kan inte lösa alla dina problem. Tror vi människor ofta tänker för mycket, istället för att göra någonting. Vi måste lära oss att släppa taget och uppskatta livet, jag blir inte lycklig genom att vara intelligent, jag finner inte kärlek, uppskattar livet och allting bättre för att jag är intelligent. Detta är ingen uppmaning till folk att bli mindre intelligenta, verkligen inte. Men vi borde sluta fokusera för mycket på det, man behöver inte veta allt för att leva ett lyckligt liv. btw, läste bara första inlägget.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Chinchilla sådana tvättmedelsreklamer görs inte längre. Det finns dock ett tvättmedel som marknadsförs med en sådan reklam men det är en parodi på gamla tvättmedelsreklamer.
Seth , tack.
Håller faktiskt med. TV har i allmänhet blivit mest skit tycker jag. Intelligent tv som A-Team har försatts sista sändningstid, Airwolf och Tefatet helt utplockade sedan många år tillbaka. Vi har tagit ett rejält kliv bakåt kan an väl säga med tanke på att 2/3 av programmen som sänds är kass "reality-tv" / dokusåpor av alla de slag. Biggest Loser är helt värdelöst blir spyfärdig av det, samma med Floorfiller Idol och liknande skit. BB har jag följt EN säsong och det var "Elita-året" då följde jag det nästan framåt slutet faktiskt men sen pallade jag inte mer. Förstår inte hur folk kan dras till skiten. O det där djup-dykar-reportaget i Outsiders ja, helt skruvat, way out of sight. Iofs är det nog _minst_ förargande av all skit nämnd här ovan, då det faktsikt bara rör sig om tafatta reportrar / utövare av tv-prodd som bestämt sig för att visa folket hur tjockisarna har det. Det handlar ju om en - ganska - generell och utbredd mänsklig värdering som får oss att vara / iaf tänka såsom vi gör. Skadar kanske inte att nån försöker visa människorna det.. jaja.. uppretande med allt annat.. "utröstningsdelen" :|