I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är poesi?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-03 03:39

Vad är poesi?

Jag undrar:
1. Vad är poesi?
2. Hur skall/kan man tolka poesi?
3. Kommer filosofi med in i bilden?
4. Vem/vad bestämmer vem/vad som är poetiskt?

//Dj Ju@nO
Rappare

2005-11-03 03:49
1.
Vi lever i två världar. En värld består av marken vi står på, luften vi andas, stjärnorna vi ser på himmelen.

Den andra världen består av känslor och egna tankar, där var och en av oss har en egen värld som varierar på lika många olika sätt som det finns människor.

Poesi är sättet att förenea dessa världar, att ge fysiska saker en känsla. T.ex. Du är vacker som stjärnorna på himmelen och jag behöver dig lika mycket som luften jag andas. Vollá there you got yourself poetry.

2.
Den första känslan man får när man läser en dikt eller dylikt avgör väll hur du tolkar den. Det är bara känslor inne i bilden för det finns inga rätt och fel. Det finns ingen mall att: "Så här skriver vi poesi då vi gör det på rätt sätt"

3.
Filosofi är en konstant följeslagare i allt vi tar oss för. Att inte låta den få sin beskörda del av vårt textskrivande skulle ta bort mycket mystik och spänning.

4.
Vad som är poetiskt är upp till var och en. Jag tycker inte det är speciellt inovativt med att göra en dikt som ser ut så här:

Jag gjorde en snöängel idag.
Den ska du få av mig

Och ja, jag har sett en sån dikt. Men det var annat folk som tyckte den var fenomenal. Hur som helst så är poesi nått som vareriar från person till person och jag skulle bli förvånad om mina svar faller alla i smaken. Men kom inte och påstå att jag har fel för det är så här jag ser på saken och det finns inget facit.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2005-11-03 04:06
Tack :) Du har hjälpt mig att hitta rätt ände av mitt kunskapssökande inom poesi.
//Dj Ju@nO
Rappare

2005-11-03 18:34
Ludde. nej det har jag inte gjort.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2005-11-03 18:43
luktar läxhälp
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-03 18:59
DYOFH!!
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-11-04 01:45
Eru-dum-eller Haha.. jag är 25 år då behöver man ingen läxhjälp :P
Däremot börjar hjärnan spöka och man börjar fundera över saker man tidigare tyckt varit dötrist.
//Dj Ju@nO

2005-11-04 01:46
Stranger Jag går nog på Rainmakers svar.
//Dj Ju@nO

2005-11-04 03:31
poesi är känslor man har svårt att sätta uttryck eller färger på...poesi är det vackra och tragiska med livet...

poesi är kärlek=)

poesi är innehållet av själen, dom små planktonen som flyter runt där inne, som värker i mellangärdet då man har ångest, - och som kittlar mysigt i magen då man kär...