I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som kan förklara skolsystemet?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-10-30 16:50

Någon som kan förklara skolsystemet?

Jag ska egentligen gå trean nu på Gymnasiet men det blev inte så eftersom jag hoppade av i slutet av tvåan efter väldigt många "elevkonferenser". För att fatta mig kort har dessa personer (mentor, rektor, kurator & co) varit på mig så länge jag kan minnas.

Jag kanske inte gjorde det bästa första intrycket i Ettan med väldigt hög frånvaro och första mötet var väntat. Ett uppföljningsmöte var också väntat, men 15 st till genom årskurs Två började bli lite jobbigt.

Allt de sa var "Du har för hög frånvaro. Vad är det du vill Viktor? Det finns många fler alternativ än just skola.. Skolan kanske inte passar dig. Varför gör du så här.." Osv..

Efter varje möte så hade jag fullständigt knäckt dom intellektuellt genom argument och så, men det verkar som om de verkligen vill ha den där reduceringen och fortsätter med mötena.

När jag väl hade hoppat av så sökte jag in igen för jag kom på att skolutbildning var relativt viktigt. Så jag hamnade på special utformat program á "IV- Sam sam" för att mitt schema skulle gå ihop. Så jag fick ny mentorsgrupp och så vidare. Det har nu gått c:a två månader av detta läsår och min frånvaro ligger på kanske 28 % eller nåt. Inte så mkt jämfört med årskurs ett och två.

Den enda anledningen jag går nu är att fixa dessa kurspoäng. Betyg skiter jag i och närvaro också bara jag klarar kursena. Så jag kan gå trean någon gång och ta studenten med ett hånflin.

Så på mötet tänker jag alltså bara säga som vanligt "Nej det finns ingen spec anledning jag är bort ibland. Nej jag tänker inte hoppa av skolan. Ge mig min studie bidrags varning så jag kan visa er än gång för alla och få ett slut på ert tjaffs".

Men då återstår två frågor;

1) Nu när jag har börjat om så borde dom väl inte räkna med mitt förflutna? De kan inte ha det i beaktande när man kollar nu på nystarten. Samma sätt som om jag skulle ha närvaro på allt samma månad som min studiebidrags varning, då utgår ju dom från den. Så vad kan dom möjligen säga eller göra som dom inte redan har?

2) Hur fungerar skolsystemet egentligen? Högsta hönsen väljer tydligen ut vilka dom ska driva med liksom. Jag har många vänner som har lika "hög" frånvaro som jag men de får inga möten. Hur går det egentligen till när de sätter sig när för att prata igenom med en sådan person?

I'm Superman! King fucking Kong! I can pick you up and throw you a million miles. I'm number one. Number fucking one. I'm number one. Number fucking one. Number one! Number one! Number one!