Framtida milstolpar för mänskligheten.
Jag läste nyss den geniala tråden om att vi skulle bränna upp alla våra resurser imorgon så att vi skulle leva ett lyckligt liv i 2 veckor för att sedan förskrumpla i ett litet hörn för att man inte längre har en atmosfär. Det fick mig tänka lite på mänkligheten i generella begrepp på lång sikt. Vilka framsteg kommer vi kunna genomföra innan vi antingen kommer döda jorden vilket vi redan håller på med, ja är ingen miljöaktivist eller nått men tillåt mig att vara realistisk. Eller att nått händer, att solens väte tar slut och den dör och jorden går inte att leva på. Om man spekulerar i att vi lyckas gräva upp huvudet under sanden och löser miljöproblemen och kan fortsätta leva normala liv tills vi slutligen måste flytta hemifrån vad kommer vi uppfinna/lyckas med. Ett par grejjer som är en bra todo-list: 1. Bota cancer 2. Bota aids/hiv 3. skapa fred på jorden 4. Jultomten vinner nobels fredspris 5. Väldigt smarta datorer, A.I 6. Kanske resa till nån fin planet Det här är saker som ja antar att man kommer kunna se innan man ligger i en kista. Men om 2000 år? En vild dröm är ju att kvinnor går barbröstade endast i en väldigt avslöjande stringtrosa. (medlemmar från Feministiskt initiativ håll i hatten) Va tror ni? I realistiska begrepp såklart, och inge jävla "In a galaxy far far away"
ny milstolpe som glädjer mig att man kommer TROLIGTVIST att få uppleva medans man lever är en rymdfärd till mars med människor
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!
Xena P28: ännu bättre, ha som Madame Tussauds fast med återupplivade berömda människor! typ kika in på Ed Gein som sitter i en bur, eller sätta sig och snacka livet och döden med Jesus eller Buddha, droga med John Lennon, supa med Janis Joplin och Frank Zappa, krama Marilyn Monroe, lära sig att göra LSD-bandanas av Jimi Hendrix, göra high five med Johnny Cash etc. etc. det hade varit drömmen :)
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
e vad du menar att förr i tiden kunde folk ta hand om sig o fixxa mat på egen hand på annat vis än det industriella o moderna vi har nu men om all modernitet försvann skulle bara ett par enstaka människor klara sig ? strunt samma innan vi hamnar i graven kommer vi få se mkt skit o hemskheter så ere bara men bara ett fåtal av oss kommer va under den ozonbildande ön när hettan stiger.... så ere skrivet o så kommer d bli o ja vet att ja e usel på punkter utropstecken o allt d där men ville bara ge er en funderare för det skriva e oundvikligt
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig
d stod om milstolpar i illustrerad vetenskap för ett par månader sen som du borde läsa va just om d du tog upp d ja skrev först va bara lite framtidsflum
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig
Mänskligheten kommer skapa singularitet. Vi har redan bevisat den första delen, vi uppfinner maskiner som gör det lättare att uppfinna nya maskiner (i.e datorer) och tekniken går framåt snabbare o snabbare. den dagen vi skapar artificiell intelligens som är smartare än oss, då vi uppnår singulariet, kommer människan att: A) sitta på sina feta arslen o njuta av livet då AI kommer ta hand om oss och våra industrier B) bli andra klassens medborgare och kanske till o med utrotade då AI kanske en dag kommer på att alltför mkt resurser o tid slösas på oss som inte gör ett skit
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Snålgubben hehe jo ja vet att människor är beroende på deras vakum-förpackade Dennis hot-dogs från Scan för att överleva, det va inte det ja menade. Sen är det inget argument för att lägga ner allt miljöfarligt, det var bara en observation och en realistisk sådan, en aningen cynisk också så ja vet mycket väl att "det är så". Pysjunta jo, men frågan är om man kan skapa nått som är mer intelligent än sig självt. Låt oss säga att man programmerar en dator att räkna till 3. Då måste ju den som programmerar vara medveten om att det finns nått mer än 3 och att det är 4. Sen har vi ju ett likte klyschigt scenario med robotar som tar över och gör oss till slavar för att skydda oss själva. Ja är lite sugen på veta vilka kläder som folk använder om 1000 år.. I filmer har geniala producenter tyckt att man antingen ska ha på sig enkla skynken och se ut som nått taget från Jesus garderob eller väldigt lyxiga läderkläder.
Undrar om det finns dataspel om 500 år? Grafiken blev kanske för likt verkligenheten så linjen mellan verklighet och virtuell värld blev för tunn så korea blev världsmakt med deras elittrupp: mannen som kan spela super mario på 9 minuter mannen som kan dansa med dansplattorna jättesnabbt utan att missa en ända pil mannen som kan spela alla super nintendo låtar på piano Dessa skulle ju såklart inte överlevt om dem inte blivit nedfrusna av koreanska toppmän för att sedan bli användna i krigsföring. (politisk korrekt är inget jag vet om) I tv så har ja aldrig sett en rymdfilm med ett spel, liksom hur skulle det se ut om Luke skywalker satte sig i nått träsk någonstans och började lira nya playstation 304. Nu reffererar ja väldigt mycket till TV och ja är väldigt medveten om att det inte är verklighet, det är bara att ja är arbetslös och ja tänker väldigt mycket på det här. Alltså om framtiden inte luke skywalker och koreaner. Nu bröt ja dessutom mitt egna förbud om att inte ta med star wars grejjer men det bryr ja mig inte om just nu. Det krävs en väldigt mycket mod för att våga skriva så här mycket skit, men ja fortsätter prompt.
tBoy P18 intelligens kan ju såklart tänka självt... de e ju det som är hela grejen nåt som skulle va coolt är om man tilldelas en robotkompanjon vid födelsen och växer upp tillsammans med den. tänk vad coolt... o varje år bygger man på lite delar så den också blir större
Jo, men man måste tänka lite djupare på det. Vad du anser som intelligens är ju den intelligens som människor har, men bara för det så betyder det inte att vi är smart, det finns nog fler saker som vi inte förstår än vad vi förstår sen använder vi bara en liten del av vår hjärna. bara för att man kan tänka själv så betyder det inte att man är smart, det kan mycket väl finnas saker som är tycker vår hjärna är likt en skalbagges. Det är ju lite av en paradox att skapa nått som är smartare än sig själv. Ungefär som att se sitt egna självmord.
niin jag tror den syftar på att en stor del går till saker vi inte är medvetna om.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Nej det är sant, det finns delar i hjärnan som i stort sett aldrig används under livets gång, men sen syftar ja inte på förmågor som telepati och såna grejjer utan det är väl mer att man kanske skulle få bättre rumslig uppfattning, förstärkning av olika sinnen med mera. Det är det fysiska. Sen såklart har vi det mentala då det medvetna bara är tippen på ett isberg. Tillbaka till rymden en snabbis läste för ett tag sen att om man skulle ta all sand från varje strand på jorden så skulle varje sandkorn representera 1 miljon stjärnor i universum. Då varje galax har ett par stjärnor, och det finns hundratals galaxer i så kallade galaxmoln sen att det skulle finnas en mängd moln. Ganska sjukt och läskigt, sätter en hel del saker i perspektiv.
tBoy P18 vilken del av hjärnan använder inte du? världens jobbigaste myt som dessutom varenda idiot tror på (no offence) men jag tror verkligen inte att det är en paradox... vi kan bygga saker som är större än oss själva, varför skulle det vara annorlunda när vi väl kommer på hur man utvecklar en intelligens. därifrån är det ju bara en tidsfråga innan man skapar något som är smartare än en människa.
men vi vet hur man skapar intelligens. Datorerna idag har IQ på samma nivå som ett 3årigt barn. Men rent logiskt så går det väl inte att skapa nått som är smartare än sig självt eftersom man själv skapar det och då är man redan på den nivån. det man måste förstå är att även om människan lyckas med A.I så kommer det bestå av kod, inget organiskt som väger utan kod, som kanske utvecklas och lär sig saker, men den kan lära sig nått som inte vi kan berätta för den va det är, det lär lrävas rätt lånjg tid av utveckling alltså många år för en dator som kan tänka själv att skapa en uppfattning om allt, för den så är det fortfarande 1:or och 0:or. Vet inte om det är min bridna logik, men det känns som ja har jävligt rätt. Sen det där med hjärnan ska jag kolla upp.
tBoy P18 en dator har ingen intelligens... den kan inte göra nåt vi inte säger åt den att göra Men artificiell intelligens kommer vara sjukt exakt och precis i sina utföranden, vilket inte vi kan vara eftersom vi är byggda för att överleva och leva i en miljö medan AI är en bit kod. Dessutom kommer ju all möjlig information lagras i dess minne, alltså hela människans samlade kunskap om vi så vill. dess inlärningsförmåga kommer bara kunna begränsas till dess "hårddisk" som kan byggas ut hur mkt som helst. Har den dessutom en förmåga att göra egna beslut (som är hela grejen me AI) så kommer den ju såklart vara smartare än oss. känns som jag har jävligt rätt.
pysjunta Jo, en dator har intelligens, just nu i form av inlärningsförmåga. A.I omfattar förmågan att själv kunna fatta egna beslut efter erfarenhet och att kunna lära sig saker och värdera om det är bra eller dåligt. A.I kan kort och gott sammanfattas med ett ord: initiativ. En dator som kan ta egna initiativ utöver sin egna kodbegränsning börjar närmna sig en intelligens av våran sort. Datorer består av uträkningar och det är den noggranheten som du beskriver men är inget tecken på A.I utan möjligheten att genomföra väldigt många processer på kort tid. Sen har du än en gång missuppfattat intelligens med förmågan att komma ihåg saker. Bara för att en dator kan plocka fram vad han vill inom loppet av 2 minuter i minnet så betyder det inte att han kan hitta på ett konstruktivt sätt att lösa ett problem på med den information han har. Dock, om den kan tänka kreativt så betyder det att det är en smart dator. Om du spelar ett spel mot en dator i din PC kan den göra egna beslut i programmerade mönsterbeteende och personligheter. Det som du faller på är att du har missuppfattat hela begrepper om intelligens.
tBoy P18 Har den dessutom en förmåga att göra egna beslut (som är hela grejen me AI) så kommer den ju såklart vara smartare än oss. <--- precis vad jag sa, det andra du bygger dina argument på är de grejer jag anser är fördelarna med digitala system framför vårt biologiska eftersom AI kommer ha samma grundprincip som en dator kommer den ju kunna vara smartare. intelligens(såsom du beskriver den) + extrem inlärningsförmåga och blixtsnabba uträkningar = smartare Om du spelar ett spel mot en dator i din PC kan den göra egna beslut i programmerade mönsterbeteende och personligheter. intressant de där. troligen så måste väl AI själv skapa sin egna kod. det borde vara omöjligt att programmera in varje möjlig variabel den kan tänkas möta, vilket man kan i ett PC-spel Men men, vi får se. Om tjugo eller trettio år kommer vi säkert veta vem som har rätt och vem som har fel. Om jag har rätt ska jag leta upp dig och dansa en victory-dance :P
Grejen är ju bara att det ända som kommer ske är: 1. Bota cancer Det uppstår någon ny sjukdom som är minst lika jävlig och svår att bota. 2. Bota aids/hiv Samma sak som med cancer. 3. skapa fred på jorden Mellan nationerna blir det väll förmodligen fred någon gång dock inte lungt utan det kommer ske terror aktioner etc.. regelbundet bara att dessa inte räknas som "krigs handlingar" 4. Jultomten vinner nobels fredspris Jultomten bevisas död av någon ond forskare vilket gör att alla ungar skiter i vad som är gott eller ont eftersom man ändå inte tror på gud och köpa sig en cool pistol istället för att önska sig den där fina röda cykeln man ändå aldrig fick i julklapp.. 5. Väldigt smarta datorer, A.I Behöver jag säga mera än Terminator? 6. Kanske resa till nån fin planet Upptäcker nya livsformer som bär på någon ny sjukdom som vi tar med oss till jorden allternativt någon aggresiv livsform. Det som kan gå fel gör det.
Miljarder med flugor kan inte ha fel! Ät Bajs!
Ni som nu tycker jag är abnormt negativ och borde skjutas för att jag förintar eran framtids tro kan jag bara säga att herr Bono utgår ifrån att "allt som kan gå fel gör det, om så ej är fallet kan det ju bara bli bättre" vilket är en väldigt positiv tankegång...
sps.la.asu.edu Förövrigt har redan min tes om att någon forskare slagit fast att inte jultomten existerar redan inträffat
Och nu ska herr Bono gå och lägga sig efter att ha spelat 4 h poker och haft en 3 h lång filosofisk debatt med en kollega vilket förstört min hjärna....
De viktigaste milstolparna kommer väl förmodligen bli antigravitation (gör extremt långa rymdfärder möjliga), ljus/överljushastighet (lär inte hända), fömågan att ändra våra gener som vi vill med hjälp av kloning och liknande (vi slipper sjukdommar och kan anpassa oss helt perfrekt efter vilken miljö vi nu kommer tvingas leva i), AI (lär ju knappast bli något terminator problem om vi inte försöker ge dem känslor och så)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
$$$
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
6. Kanske resa till nån fin planet Upptäcker nya livsformer som bär på någon ny sjukdom som vi tar med oss till jorden allternativt någon aggresiv livsform. Aldrig tänkt tanken att vi kanske är de som kommer kolonisera och föra krig mot planeter bebodda av utomjordiska civilisationer? Finns en bok som går igenom hela mänsklighetens historia i rymden över 17 millenium. Den heter Birthright: Book of Man. Måste läsa den själv, helt kåt på den, men de e svårt o få tag i.
Nä...fasen vad coolt! Måste läsa den....lät sjukt intressant+att det är vi som kommer att börja åka ut och vara den överlägsna civilisationen och kriga har man aldrig heller tänkt på...antagligen för att alla filmer som kommer och har kommit handlar om utomjordingar som kommer hit och krigar med en överlägsen teknik
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!
Ja, jag längtar fortfarande till den dagen jag kan köpa en hamburgare och vara helt säker på att ingen har spottat i den.
undertiden
Herregud.. bota cancer.?? Cancer är väl främst en åldersrelaterad sjukdom.. dvs man får den när man är gammal.. och en av dom främsta anledningarna för att cancern har ökat i i-världen är för att folk lever så mycket längre. Det är ganska fredligt på jorden just nu..
Jag är jäkligt intresserad av vad för kul man kan ha med en supraledare i i framtiden. Där har vi nog en riktigt stor milstolpe.
psyjunta: Boken borde inte vara så svår att få tag i.
http://www.adlibris.se/shop/product.asp? .. Annars går du till ditt lokala bibliotek som beställer in den, för den finns någonstans i Sverige. Eller drar till Kungliga Biblioteket i Sthlm. De har allt som utgivits i Sverige (eller var det allt som utgivits på svenska? I så fall kan det bli lite problem, men värt ett försök).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evolution P21 yes, enda svenska bokhandeln jag hittat som har den, men den finns inte i lager... börjar bli sjuklig av det här väntandet men jag ska dra till bibblan o kolla om man kan göra så som du sa... men helst av allt vill man ju äga den. för jag älskar att äga PeWi P19 eller hur! hade inte heller tänkt på de innan jag hörde talas om boken
För att köra lite on-topic... En milstolpe skulle ju vara att åka till nån närbelägen stjärna och bygga nåt slags skal runt om den och därmed skörda ALL energi som stjärnan har... då kan bush äta sin olja