I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Perpetuum Mobile

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-10-18 00:37

Perpetuum Mobile

Hej Kropp & Knopp!
Jag vart lite inspirerad av tråden om alternativ energi, den där med att ta vara på energi från tex. gym.
Och då kom jag att tänka på en disskussion jag hade med en polare om just det här med energi, om hur man skulle kunna ta vara på mer, utvinna mer och på nya sätt etc.
Hursomhelst, slutligen kom vi in på, och körde fast på, att om man hade en evighetsmaskin tex. ett hjul som snurrade skitfort och konstant så skulle man ju kunna utvinna energi från den utan att det krävdes mer än den investeringsenergi som krävs för att tillverka apparaten från första början. Det hade ju varit ganska så ultimat för västs nationer, industrier, privatpersoner etc. såväl som för utvecklingen i de fattigare länderna i världen. Det hade varit globalt utlimat helt enkelt (i många frågor).

Men hursomhelst, vi kom aldrig någon riktig vart med vår disskussion, vi körde fast direkt på frågan om det från första början skulle vara möjligt att tillverka en evighetsmaskin.
Vi spekulerade ändå lite kring att den antagligen vore tvungen att föra en helt friktionsfri process, och att det kanske inte skulle lämpa sig med ett hjul utan kanske snarare en pendel som svingade runt totalt utan luftmotstånd, men vi var skeptiska till att man skulle kunna få en pendel att svinga i en konstant och tillräckligt hög hastighet för att det skulle vara lönt att utvinna energi från rörelsen. Hur man ens skulle kunna utvinna energin ur den apparaten överhuvudtaget orkade vi inte ens ge oss in på.

Jag tyckte det var kul att spekulera och disskutera kring iallafall, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av ämnet till er.
Så fritt fram med spekulationer, fakta, fantasier, påpekanden eller idéer kring allt som har med evighetsmaskiner eller andra smarta energiutvinningsdrag att göra!

puss