I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Perpetuum Mobile

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-10-18 00:37

Perpetuum Mobile

Hej Kropp & Knopp!
Jag vart lite inspirerad av tråden om alternativ energi, den där med att ta vara på energi från tex. gym.
Och då kom jag att tänka på en disskussion jag hade med en polare om just det här med energi, om hur man skulle kunna ta vara på mer, utvinna mer och på nya sätt etc.
Hursomhelst, slutligen kom vi in på, och körde fast på, att om man hade en evighetsmaskin tex. ett hjul som snurrade skitfort och konstant så skulle man ju kunna utvinna energi från den utan att det krävdes mer än den investeringsenergi som krävs för att tillverka apparaten från första början. Det hade ju varit ganska så ultimat för västs nationer, industrier, privatpersoner etc. såväl som för utvecklingen i de fattigare länderna i världen. Det hade varit globalt utlimat helt enkelt (i många frågor).

Men hursomhelst, vi kom aldrig någon riktig vart med vår disskussion, vi körde fast direkt på frågan om det från första början skulle vara möjligt att tillverka en evighetsmaskin.
Vi spekulerade ändå lite kring att den antagligen vore tvungen att föra en helt friktionsfri process, och att det kanske inte skulle lämpa sig med ett hjul utan kanske snarare en pendel som svingade runt totalt utan luftmotstånd, men vi var skeptiska till att man skulle kunna få en pendel att svinga i en konstant och tillräckligt hög hastighet för att det skulle vara lönt att utvinna energi från rörelsen. Hur man ens skulle kunna utvinna energin ur den apparaten överhuvudtaget orkade vi inte ens ge oss in på.

Jag tyckte det var kul att spekulera och disskutera kring iallafall, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av ämnet till er.
Så fritt fram med spekulationer, fakta, fantasier, påpekanden eller idéer kring allt som har med evighetsmaskiner eller andra smarta energiutvinningsdrag att göra!

puss

2005-10-18 01:59
xavante:

kul ämne, fast om man ska tro på fysikens lagar som de beskrivs idag så är det ju omöjligt. "friktionsfriheten" faller ju lite på att det automatiskt blir ett motstånd om man på något sätt ska utvinna energi. men i vakuum och utan friktion skulle det ju inte vara svårt att tex få något att snurra i all evighet.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-10-18 04:32
xavante
med risk för att förstöra det roliga, men.. jag är en bitter realist :P

vi körde fast direkt på frågan om det från första början skulle vara möjligt att tillverka en evighetsmaskin.
En evighetsmaskin, som den brukar beskrivas, utvinner energi "från ingenting". Detta bryter såklart mot termodynamikens lagar.. inte bra.

I Sverige finns det faktiskt en patenterad "evighetsmaskin". Att den bryter mot fysikens lagar (har verkningsgrad >1) betvivlar jag dock :)

Läs mer här
och här
mensvärk är livets krydda.

2005-10-18 05:15
Borde funka. På det stora hela är fysikens lagar flexibla.
"Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat."

2005-10-18 18:54
johanman P21
ah, hann bara med den första länken nu, ska beta av den andre när jag har lite mer tid. men kanga, ska lägga namnet på minnet och se ifall det dyker upp nått mer om honom.
hade ju vart fett att se vad som skulle hända om han nu hittade någon som vill finansiera projektet. förstår för övrigt inte det där riktigt, även ifall det är en risk att investera i ett sånt projekt, så är det väl ändå värt den risken? skulle ju betala tillbaks stort om det lyckades...
jag är ingen riktig naturare, så en snabb förklaring på vad corioliskraft betyder och innebär vore sjysst...
och ang. att det bryter mot termodynamikens lagar; om ingen någonsin hade engagerat sig i frågor som enligt människan och dess regler var dumma och omöjliga, så hade utveckligen aldrig gått framåt så som den har gjort. tänk om ingen hade ifrågasatt om det verkligen var någon som svalde jorden varje kväll? även om det stod som en allmän sanning och förklaring på natt och dag. :P

Refused P25
precis, det skulle bli lite knivigt det där med utvinningen. Men tänk ändå att det bara är ett enda led som saknas för att man ska nå lösningen på det viset.
sho. för att det hela skulle löna sig skulle det nog krävas att den energisumman man lyckats utvinna ur maskinen var mångfaldigt större än det krävs energi att få maskinen att fortsätta gå med samma kraft.. och hur får man tex en pendel att gå runt i ofantlig fart i ett vakuum? och hur mycket energi skulle den proceduren kräva? om det äns är möjligt =/
happ, det verkar som det tillkom en hel del andra led på vägen iallafall..

kast P20
"Borde funka. På det stora hela är fysikens lagar flexibla. "
det är när man tänker i sådana banor som det är roligast att tänka! :)