tankeförmågan
jag vaknade idag och började fundera på att det är rätt märkligt att man kan tänka. så satt jag och spann vidare på det.. fick fram en del frågeställningar: om du eller jag skulle helt plötsligt efter kanske en bilolycka mista tankeförmågan och inte kunna tänka mer, hur skulle det påverka oss? skulle vi kunna prata om vi inte kunde tänka? skulle vi kunna känna känslor om vi inte kunde tänka? vad skulle hända? för talförmågan finns ju ändå där, men vet vi vad vi skulle säga? om någon förstår vad jag menar och har skrivit så vore jag tacksam för era åsikter och funderingar kring det här för jag är helt skev i huvudet efter min nya tankenöt.
kan man tänka utan ett språk?
http://www.ling.gu.se/~jens/publications .. frågan är väl egentligen om man kan döda vissa särskilda delar av hjärnan och vad som skulle hända då? instinkter som hunger, sexlust osv kanske skulle kunna finnas kvar även fast man dödade den tänkande delen av hjärnan. hur skulle då denna människa bete sig? som ett djur som äter allt den ser?
vadå? jag dyster?
och har sex med allt den ser...
What we do in life echos in eternity.
vi hade inte kunnat göra nått...bara legat på marken och funnits
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Eftersom vårat medvetande är "vi", i kroppen snarare än att vi är kroppen med medvetande, skulle nog inte "jag" finnas längre om jag inte kan tänka, det skulle bara vara en i övrigt fungerande kropp. Men man kan nog tänka utan ett språk. I bilder, känslor och sånt.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
men skit i personlighet å sånt.. tänk bara på om man skulle kunna prata alls. strunt samma om man är sig själv eller inte för det lär man inte vara..
ingen som sett gökboet? man blir ju som en grönsak, man finns bara men kan fan inte leva. det dom gjorde i filmen var att dom kapade några typ känslonerver i hjärnan så att alla psykiska förmågor stängdes av helt (man kunde inte tänka med andra ord).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
phatie F18 Nej man skulle inte kunna prata. Språk är sammankopplat med vårt medvetande/undermedvetna. Utan dessa (alltså tankar) kan man inte prata. Jo jag har sett den. Tror det kallas lobotomi.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
nehej du phatie F18 nu är du ologisk...
"life's a garden, dig it."
Balhoo: jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag skulle vara ologisk? mäki: vad är gökboet för film då? någon man ska se för att lösa upp trådarna i denna tankegång jag fått? :) skulle man kunna leva då? gå runt, finnas till, äta? kanske inte just prata men andra saker?
"Jag tänker, alltså finns jag." Slutar vi tänka slutar vi existera. o_O
Nej, man skulle inte kunna leva. KROPPEN skulle leva. Jag själv skulle inte det. Och nej du skulle inte kunna gå, finnas till eller äta.
jag tror att vår animaliska del av hjärnan hade tagit över kroppen, och att vi börjat agera rent instiktivt som de djur vi i grund och botten är.
Omen22 du ska vara noga när du citerar. "Cogito ergo sum " (="Jag tänker, alltså är jag") -René Descartes
xavante så du tror inte att djur tänker??
xavante ; "Cogito ergo sum" "I think, therefore I exist" "Jag tänker, alltså finns jag" cogito = to think = att tänka ergo = therefore = därför, alltså sum fui futurus = to be, exist = att finnas, existera Jag gjorde det.. ;P Sen, Big Deal. Det var ju inte särskilt seriöst skrivet..
är också nyfiken på hur man tänker när man inte har ett språk.. man tänker ju i ord för sig själv så hur fan låter det i skallen om man inte har nåt språk?? låter man kanske efterbliven och dregglande eller ?? hmm
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
En annan grej som jag funderat på är eftersom när man tänker så är det väll oftas så att man "hör" sin egen röst när man tänker. Så hur blir det med en stum som tänker, som alldrig hört en röst ? Kanske skrev lite svårtfattat :P
naddikk: jag fattar! å de är intressant som fan :) men vafan, en skum grej också.. om ja skulle ha svenska å engelska som modersmål.. eller alltså, att jag pratar båda språk lika bra å lika mycket å ha föräldrar som är en svensk å en engelsk.. vilket språk tänker man på då? det låter ju bara fel att säga att spanjorer tänker på spanska för ja har svårt att tänka mig de :D
Omen22 cogito = to think = att tänka ergo = therefore = därför, alltså sum fui futurus = to be, exist = att finnas, existera Cogito = jag tänker. Cogitare är "att tänka". Ergo = alltså Sum = jag är (som spanskans "soy") Åh vad jag gillar att ha gått ASK/Latin A (=
hur tänker djur då?? typ hundar i skäll lite då och då men annars? gnäll och morr kanske.. haha och småylar lite
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
cogito -are ; sometimes . Hence partic. cogitatus -a -um, ; n. pl. as subst. . Adv. cogitate, . ergo prep. , preceded by genit., ; adv., . sum esse fui ; with dat. ; copulative, , with complement; fut. partic. futurus -a -um, ; n. as subst. . jag kan inte latin själv, men jag har fått höra att de olika orden ska styra varandra (cogito och sum) och låsa varandra till att betyda "jag tänker" och "jag är" ("jag är" vänds till "är jag" pga av meningsuppbyggnaden), och att "ergo" får betydelsen "alltså". "jag tänker, alltså är jag". rätta mig gärna nu ni som kan språket kaaay F18 nej inte som vi människor
Jag har gått latin ^^, Jag har skrivit hur det är bara ett par inlägg ovanför.
d-beck P17 tror djur och andra varelser utan språk tänker i känslor och förnimmelser.
_Mackan_Breaker_ P17 ah.. jag upptäckte det lite sent =/
_Mackan_Breaker_ P18 ja kanske men dom lär ju tänka nått skäll kanske? hmm
xavante ^^ nå, då vet du =) d-beck jag tvivlar. Det enda "språket" hundar har är väl baserat på tonfall.. Typ Gny = ledsen/rädd, Morr = arg osv. Sedan kroppspråk. Visa tänderna = arg, ligga på rygg = underlägsen osv.
_Mackan_Breaker_ & xavante ; Haha, ok. Jag erkänner mig besegrad. Mitt intellekt försvinner i skuggan av era. Amen. ;P
:D hahaha :P Jag skulle snarare kalla det "bildning" blandat med lite "för det mesta onödig kunskap" :)
jag tror djur tänker... det är ju bevisat att vissa djur känner sorg och sorg innebär att minnen existerar i deras värld. att man kan se ett förflutet, ett nu och en framtid. hur kan man då påstå att djur inte har någon tankeförmåga????
Ja, absolut. Dock använder de nog inte ett språk som vi använder, utan mer känslor, och uppfattningar.
phatie F18 Jag har spanska som modersmål men jag tänker på svenska eftersom jag talar för det mesta svenska. Talar ju spanska med mor min och släktingar och så.
naddikk: men om din släkt är på besök å du typ bara pratar spanska, börjar du tänka på spanska då? mackan_breaker: men skulle då inte vi människor börja gå på känsla, instinkt etc. om vi nu förlorade förmågan att tänka på det sätt vi gör idag?
En instinkt kräver ändå tankeförmåga. Liksom, en katt har som instinkt att jaga fåglar, och då gör den det, men den måste ändå vara intelligent och listig för att kunna fånga sitt byte. Det enda som inte kräver tankeförmåga är reflexer och autonoma system.
_Mackan_Breaker_ ; Jo, men det är ju bara själva fångandet av fågeln som kräver tankeverksamhet. Instinkten ligger kanske i att den blir sugen på fågel när den ser ett flaxande djur i luften, eller vill attackera småsaker som rör sig i gräset.
Hm, jag vet inte. Hundar har en instinkt sen vargtiden att omringa ett byte, och det är därför en del hundar springer runt en. De vet inte varför, men de mår bra av det. För övrigt fick jag veta av min psykologilärare att den enda instinkten människan har är överlevnadsinstinkten, det andra är drifter. Jag orkar inte förklara skillnaden, men det är iaf så ^^,
mäki:
"ingen som sett gökboet? man blir ju som en grönsak, man finns bara men kan fan inte leva. det dom gjorde i filmen var att dom kapade några typ känslonerver i hjärnan så att alla psykiska förmågor stängdes av helt (man kunde inte tänka med andra ord)." nej har inte sett gökboet. men om det är lobotomi du talar om så stänger de ej av ALLA psykiska förmågor, man kan visst tänka efter ett sådant ingrepp. men du är ju knappast dig själv. blir det fel när de utför lobotomi så blir känslolivet förstört. du känner inga känslor... glädje,ilska,sorg, nada...
ny metod? har sett en intervlju med en som blivit lobotimerad när han var sjuk i tvångssyndrom på 50-talet(?)
han svarade på frågor. satt helt uttryckslöst i stolen. förvirrad blick liksom. grät när ja såg det. för var så sjukt äckligt. som om endel av honom försökte känna nåt. (men han är förevigt instängd i sitt känsloliv)
Phatie : man kan ej mista tankeförmågan. think again
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fan vad hemskt :(
La_Latina: ehm? läs om läs rätt? tror du seriöst att jag tror att man kan förlora tankeförmågan? jag skrev OM man skulle göra det .. har aldrig påstått att det faktiskt kan hända..
men det är ju de som är grejjen: skulle vi verkligen DÖ?
JA! Vi är våra tankar! Det är våra tankar som gör oss unika!
om vi är våra tankar, och våra tankar märker vårt betéende, och djur av samma art beter sig olika, så måste djur kunna tänka
Ja, vem har sagt att djur inte kan tänka? De har bara inte ett språk på samma sätt som vi.
Du skulle bli hjärndöd. Det innebär att du inte kan tänka, känna osv. Men ditt hjärta slår fortfarande men du behöver hjälp med att få i dig den näring (mat) din kropp behöver för att överleva. Googla så hittar du nog med om "hjärndödlighet" eller vad det kan tänkas heta.. Fenomenet existerar i alla fall for sure.. Faktiskt lite läskigt.. :S
här får du lite kärlek
Kepish: egentligen den enda vettiga förklaringen hittills.. thanx : )
Haha det står ju samma sak på andra sätt på typ fem olika andra ställen O.o
det var jag som argumeneterade för att de inte gjorde det, ska tänka om och återkomma ang. det.
phatie F18 Nemas Problemas:)
här får du lite kärlek
phatie F18: hahaha rök inte knark
Hjärndöd är väl vad man blir..!?!
Kepish : Hjärnan är den centrala, styrande delen av nervsystemet som består av grå och vit hjärnsubstans. Den kontrollerar och koordinerar kroppsfunktioner som hjärtat, blodtryck, vätskebalans och kroppstemperatur och mentala funktioner som intellekt, känslor, minne och inlärning. Phatie : man kan förlora tankeförmågan. och -om- du gör det så är du död . end of debatt. nuttin more to happend in ya life. därav är frågor som: skulle vi kunna prata om vi inte kunde tänka? skulle vi kunna känna känslor om vi inte kunde tänka? vad skulle hända? för talförmågan finns ju ändå där, men vet vi vad vi skulle säga? helt orelevanta.