I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2005-10-04 19:25

"Om inte"

Hade nationellt prov i engelskaför ungefär ett år sedan. På detta prov var det hur som helst en fråga som enligt mig var felformulerad och fick mig att svara fel. Detta har irriterat mig oerhört och när jag försökt förklara för lärare och elever i min klass har nästan ingen hållt med mig, knappt förstått mina argument.. Hoppas ni gör det så jag får ur det här ur mitt system :)

Först läste vi en text som handlade om en snubbe som ritade en ritning till londons tunnelbana. I texten framgick tydligt att han inte hade fått något hjälp av kollegor utan fick klara sig helt själv utan inspiration.

En av frågorna till texten var:

Who, if anyone, inspired "pelle" to make his achievements?

Jag tolkar "if anyone" som att det måste vara någon någon som inspirerat honom.. alltså för att förtydliga:

Who, if anyone did inspire him , inspired "pelle" to make his achievements.

Detta fick mig att i och med frågeformulering leta rätt på någon person som kanske indirekt på något sätt inspirerade snubben.. vilket gav mig fel eftersom svaret på frågan skulle vara "nobody".

Vad fan betyder "if anyone" eller "om någon" egentligen?