I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skulla Muhammed tagit min hand?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-09-18 17:14

Skulla Muhammed tagit min hand?

Om jag levde under profeten Muhammeds tid och fick möjligheten att träffa honom, skulle han då tagit min hand?
Jag läser just nu en bok om honom där det bland annat står att han visade kvinnor stor respekt och att han var den sista att släppa när han skakade hand med någon.
Men är det inte så (och rätta mig om jag har fel) att rättrogna muslimer inte får skaka hand med kvinnor?

Tänk på universum

2005-09-18 17:32
Man gör som man själv känner är rätt.
Men om män rör en kvinna som inte
är hans mamma,syster eller nära
släkting så bryts tvagningen.Och han måste
göra om hela proceduren om han vill be.
Samma sak med kvinnorna fast tvärtom.

2005-09-18 17:33
Sen kan inte jag svara på vad Profeten tänker göra
HUr han handlar kan du väl inte fråga oss på en internet
sida 1400 år efter att mannen gått bort.?

2005-09-18 17:33
Profeten Mohammed sade :
"If one of you were to be struck in the head with an iron needle, it would be better for him than if he were to touch a woman he is not allowed to."

Sen betyder väl knappast respekt att hålla någons hand. Respekt är helt andra saker.

2005-09-18 17:42
Det kanske missuppfattades det där med respekten. Det jag menade var att han visade kvinnor stor respekt, punkt. Och när han skakade hand med någon (sägs ej om det rör en kvinna eller man) så var han den sista att släppa.

Och jag förstår att ingen kan tala utifrån profeten själv men det jag undrar är om till exempel koranen säger någonting specifikt om att ta kvinnor i handen för jag har för mig det.
Tänk på universum

2005-09-18 17:45
Det handlar om fysisk kontakt helt enkelt.
Man ska inte röra en kvinna man inte har
med att göra.

Men när man sitter på bussen i dom flesta arbländerna
så nuddar man ju mannens hand när man betalar.
Så det är ju inte så extremt att det är strängt förbjudet
att nudda en kvinna/man.

Men fysisk kontakt som kramar/pussar/klappar osv
undanbedes.

2005-09-18 17:46
Det finns återberättelser från Mohammed att han aldrig skakade hand med kvinnor.

2005-09-18 17:49
Mhm okej. Så han skulle då med största sannolikhet inte skakat hand med mig.
Tänk på universum

2005-09-18 17:50
"står att han visade kvinnor stor respekt och att han var den sista att släppa när han skakade hand med någon. "

om de här två sakerna (respekt till kvinnor , sist med att släppa handen) skrevs efter varandra så kanske det är något medvetet försök av författaren att ge en snedvriden bild av Mohammads relation till kvinnor.

Men jag vet inte.

2005-09-18 17:52
Nej nej, det var bara jag som omedvetet skrev ihop dom. De står i helt olika sammanhang i boken.
Tänk på universum

2005-09-18 18:00
The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “I do not shake hands with women.”

2005-09-18 18:30
Jobbigt med folk som aldrig slutar skaka hand i tid.
Intressepenisen hårdnar!

2005-09-18 18:47
cypher_complete
Kan du ange någon källa till det där?
Tänk på universum

2005-09-18 18:54
It was narrated that Umaymah the daughter of Raqeeqah said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “I do not shake hands with women.”

Narrated by al-Nasaa’i (4181) and Ibn Maajah, 2874; classed as authentic by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 2513.

2005-09-19 01:35
Är den hadithen "moakkad"?

Det står ju att han aldrig skakade hand med kvinnor.
Men hans fruar då?Dom är ju också kvinnor.

2005-09-19 01:45
Vet inte om en hadith kan vara 'muakkad' i Islamisk terminologi, utan hadithen kan som starkast (enligt min begränsad kunskap) vara autentisk, Sahiih, som denna hadith är.

Sen vet jag inte riktigt hur kunskapen om förbjud och påbjud från hadither fungerar i Islam, men när man läser hadithen som jag citerade, och även den jag citerade först (Förbudet att röra förbjudna kvinnor), så är det ju tydligt att det inte handlar om ens fruar, utan om främmande kvinnor.

Det finns många hadither som är väldigt kortfattade i ord, dvs Profeten Mohammed utryck sig i väldigt koncist, så kort som möjligt.

Det är därför man har lärda inom Islam som kan förklara dessa uttal, med hjälp av andra uttal och handlingar från Profeten.