I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar om fördomar

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Arrangör

2005-09-14 19:25

Tankar om fördomar

Kan man vara helt fördomsfri? Jag försöker att sträva efter ett så fördomsfritt liv som möjligt, men det kan vara svårt ibland. Alla har vi våra fördomar. En som jag ofta kommer på mej själv med är att jag har fördomar mot utvecklingsstörda, detta bottnar troligtvis i att jag på låg/mellanstadiet gick på en skola som hade både "vanliga elever" och utvecklingsstörda elever och vi hade uppfattningen att dom alla var dumma i huvudet i princip, bråkade jämt med dom osv. När man tänker tillbaka på det så var nog inte alla så där hemska som man tyckte då, men det var den uppfattningen jag hade och det har gjort att jag i dagsläget har fördomar mot dem, iofs försöker jag att få bort dem, men kommer på mej själv ibland med att tänka dumma tankar om dom.

Nog om mina fördomar nu, men det var iaf en förklaring till var en fördom kommer ifrån, dom flesta fördomar bottnar i ovishet och generaliseringar.

Sen kan man fråga sej hur det kommer sej att vissa fördomar är okej medans andra verkligen inte är det, om jag t.ex. säger att jag inte gillar folk med gröna kläder så är det i sej ingen stor grej. Säger jag därimot att jag inte gillar turkar så blir det helt plötsligt en annan sak, då är jag rasist osv. Enligt mej är det ingen skillnad alls på de 2 ovannämda fördomarna. Jag tycker det är okej att ha vilken fördom man vill så länge man inte gör någonting av det.

Aah och så tänkte jag höra vad ni här på whoa har för fördomar också.

"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer