I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2005-09-12 16:09

Halleluja?

Detta jag tar upp här är saker en god vän till mig funnit på internet.. Han har klippt ihop det från olika experters olika annalyser av bibeln, och dess berättelser.. :P

> HUR DOG JUDAS ISKARIOT?
Judas Iskariot var den av alla Jesus lärjungar som förrådde honom för simpla trettio
silvermynt och såg till att han hamnade i översteprästernas och romarnas händer.
Bibeln omnämner hur Judas dog i detalj:

"Med lönen för sin ogärning köpte han sig en bit jord. Men där föll han framstupa,
och buken sprack så att alla inälvorna rann ut." (Apg 1:18)

Men evangeliet enligt Matteus säger att Judas dog på ett helt annorlunda sätt:

"Då kastade han in pengarna i tempelhuset och gav sig av därifrån och gick bort och
hängde sig." (Matt 27:5)

Motsägelsen är kristallklar och det är inget man kan se mellan fingrarna på.

> VEM BESÖKTE JESUS GRAVKAMMARE?
Nya Testamentet ger oss tre olika svar på denna annars mycket enkla och
okomplicerade fråga. Detta är vad de olika evangelierna säger om vem som besökte
gravkammaren:
1. Maria från Magdala. (Joh 20:1)
2. Maria från Magdala och den andra Maria. (Matt 28:1)
3. Maria från Magdala och Johanna och Maria, Jakobs mor. (Luk 24:10)

Och så har vi min personliga favorit;

> DOG JESUS PÅ KORSET? EN LÄKARSTUDIE
Dr Hugo Toll (1897-1923) var överläkare på Ersta sjukhus i Stockholm och gav ut
boken "Dog Jesus på korset? En läkarstudie". I boken presenterar han sin tolkning av
Nya Testamentets budskap med bakgrund som läkare och han kommer fram till, i
hans tid, den mycket kontroversiella slutsatsen att Jesus omöjligen kunde ha dött på
korset.

Låt oss se på några av de punkter som Dr Hugo Toll tog upp i sin bok: Dr Toll
påpekar att Markusevangeliet kapitel 15 vers 37 som uppger att Jesus "med ett högt
rop slutade att andas" är ett starkt bevis på att Jesus överlevde korsfästningen. Dr
Toll konstaterar i sin bok:

"Allra mest påfallande är dock, alldeles oberoende av vad hans sista rop var, att
han 'gav upp anden' med ett högt rop. Man svimmar ofta med ett rop men dör sällan
med ett sådant." (sid 38)

Dr Toll poängterar att Pilatus som säkerligen hade erfarenheter av korsfästning blev
väldigt förvånad över att Jesus kunde dö under en så kort period. För att styrka
detta påstående så citerar han Markusevangeliet kapitel 15 vers 44:

"Pilatus blev förvånad över att Jesus redan skulle ha dött."

Enligt Johannesevangeliet kapitel 19 vers 34 stack en soldat Jesus "och då kom det
ut blod och vatten."

Dr Toll med sin erfarenhet som läkare skriver i sin bok angående detta textavsnitt:

"Ty om blodet rann, visar det väl, att Jesus icke var död." (sid 45)

Dr Toll berättar vidare att alla anatomer, pataloger och läkare vet att om man
sticker eller skär hål i ett lik så blöder det inte pågrund av att hjärtat har stannat
och därmed finns ingen blodcirkulation. Blodet koagulerar och detta medför i sin tur
att det är omöjligt för blodet att bestå flytande eller kunna rinna ut för den delen.

När Jesus träffar Maria efter den sk korsfästningen så säger han till henne:

"Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigt upp till min fader." (Joh 20:17)

Dr Toll konstaterar att frasen "stigit upp till min Fader" betyder att dö: ..


.."ett eufemistiskt uttryck, analogt med ett i vår kristenhet mycket vanligt: 'gå hem
till Gud', dvs dö." (sid 99)
Vi får lägga märke till att Jesus sa att han inte har stigit upp till sin Fader dvs att
han inte har dött.
Dr Toll tar upp många fler punkter från Bibeln för att styrka sina påståenden men
dessa punkter som jag har tagit upp är hans kärnargument.

(\_/)¨¨(\(\
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_) Those are Bunnys. Copy Bunnys into your signature to help him on their way to world domination