I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Segregation ja visst!

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-08-03 19:26

Segregation ja visst!

Satt och filosoferade idag på bussen, kring förutfattade meningar och fördommar mellan svenskar och nyinflyttat folk från andra länder.
Jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter, de låter något så här. Invandrare segrerar sig själva från det svenska samhället. Genom att inte intregera sig själva till det svenska samhället och folket, jag menar inte att folk ska börja steka köttbullar, dansa kring midsommarstänger och glömma sina rötter. Utan att folk ska börja ta kontakt med andra människor,
t ex inte göra det lätt för sig och bara prata sitt hemspråk eller umgås med folk med samma bakgrund utan bli nyfikna. Detta förhindrar förvisso svenska staten ofta genom att sätta folk i betongsbebyggelser, men inget stoppar en för att bara prata om väder och vind. Hur många gånger har man sett en svensk tant stå prata med en tant från ett annat land? Det är allmänt känt att man inte är trygg med det okända, så varför inte börja med att försöka lära känna en svensk? Om jag skulle flytt till t ex spanien skulle jag känna att det var jag som hade ansvaret att anpassa och intregera mig själv till deras samhälle och därmed ha bättre förutsättningar. Jag förstår inte mentaliteten en stor del av invandrare har. Jag förstår att vissa människor inte haft det lätt i livet och därmed inte slår klackarna i taket över att göra något överhuvudtaget men folk som flyttat från sitt hemland pga av andra orsaker gör det bara värre för sig själv. Bryt trenden annars kommer sverige bli mer segregerat. Svenskar har självklart ansvaret att vara öppna och inte stänga ute folk som försöker anpassa sig, men om folk söker kontakt öppnar oftast människor sig (man kanske inte ska prata med första bästa skinskalle på sätet brevid).

En annan sak jag filosoferade över var om en del invandrare känner bitterhet mot Sverige, och om detta bottnar i utanförskap att man inte känner sig en del av gemenskapen och samhället att det inte berör. Vilket kanske genererar i "jag skiter i" mentalitet och brott.

Som avslutning vill jag bara skriva att jag utgår i från mina vänners familjer, andra bekanta/obekanta och folk jag ser på bussen. Jag vet inte hur din situation ser ut och ursäkta om du känner dig stött (vill slippa orelevanta inlägg och att någon tar åt sig på allvar)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.