I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Liten tanke om vad hiphop är idag.

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-06-06 13:57

Liten tanke om vad hiphop är idag.

Satt å tänkte litegranna på det här med HipHop och vad den är idag.

Den börja ju som underklasssens sätt att sprida sina buskap på, korrekt? Kollar man idag i USA så är det snarare överklassen som är mest representerade inom denna genre. Okej! Många av dom kommer från underklass men vad händer när dom blir kända?
Vad händer med alla dessa fina buskap då? Det jag hör är nån mupp med guldplaterade tänder, diamanthalsband och gucci-skor stå och rappa om guldplaterade tänder, diamanthalsband och gucci-skor! Vilket är raka motsattsen till underklass. Jag ser andra muppar som tror att dom står över allt och alla, vilker är en typisk överklass-mentalitet!

Jag ser ferraribilar, 10 miljoners hus, pengar som kastas, champagne som flödar, tjejer som horar, vapen som riktas osv. Vad är detta? Ett skämt? Ena låten handlar om fred på jorden, den andra om hur han/hon ska döda sina fiender! Ett skämt?
Jag ser skivomslag där dom står med hakan upp och en blick som säger, vem fan är du? Överklass-mentalitet. Ett skämt? På vilket sätt hjälper det här den underklass som fortfarande existerar någonstanns i deras skuggor? Det är bara att inse, det fina med hiphopen håller på att försvinna, mer och mer handlar det om pengar och om dom själva. Och dom snackar om budksap, budskap? Ett skämt?

Värst är det när vi svenskar tar efter, ett helt annat land med helt andra förutsättningar, ett skämt?
Man ser alla dessa småttingar springa runt i scarfs och brallor som hänger ner till knäna utstöna små larviga "ghetto-fraser" direkt tagna ur nån gammal avdankad gangsterfilm och med detta kommer både det ena och andra fingertecknet som inte ens den allra bästa teckenspråks-kunnige kan översätta. Där dom springer som små påskkärringar och tror att dom äger stället. Vad sägs om att vara sig själv, göra något som är ens eget? Någonting som representerar den man är och inte den man vill va?

Rappa inte om vapen om du aldrig hållt i ett.
Rappa inte om ett gangster-liv om du inte lever ett och om du lever ett rappa istället om hur man ska ta sig ur det.
Rappa inte om att du ska slå nån om du inte tänker göra det.
Rappa inte om polisvåld om du aldrig blivit utsatt för det och om du har det, rappa om hur vi ska göra det bättre.

Hiphop är ingen fristad där du kan säga vad du vill och sedan gömma dig bakom den. "Det var ju bara en text, inget mer, det är sånt man säger inom hiphop" Ett skämt? STÅ för det du säger när det smäller mot dig. Kan du inte det är du ett skämt!

Detta var långt ifrån riktat mot alla, finns en jäkla massa goa gubbar där ute också som ska ha all heder för att dom är "äkta".

Tack för mig och ha en fortsatt trevlig dag!!

Here Was Someone Else