I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Intagningsprov istället för betygsintagning

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-05-22 22:47

Intagningsprov istället för betygsintagning

Jag tycker hela betygsgrejen har gått helt överstyr. Folk pluggar ihjäl sig, tentar upp betyg och läser på komvux bara för att få mvg. Jag tycker att betyg är helt fel egentligen. Man kan inte placera in alla människor i ett betygssystem med fyra steg. Alla människor är individuella.
Och anledningen till att alla vill ha mvg är ju för att kunna komma in på de bästa linjera på universitetet. Men det säger ju sig självt att det är helt onödigt att ha mvg i ämnen som till exempel foto för att bli exempelvis jurist.
Därför tycker jag att man borde införa intagningsprov på universitetet. Det visar ju då verkligen om man besitter de kunskaper man behöver för att läsa det programmet istället för några helt intetsägande poäng från gymnasiet.
Jag vet inte om det här har tagits upp någon gång förut, då har jag missat det. Men vad tycker ni? Skulle inte det vara en bra ide?

Tänk på universum