I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Intagningsprov istället för betygsintagning

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-05-22 22:47

Intagningsprov istället för betygsintagning

Jag tycker hela betygsgrejen har gått helt överstyr. Folk pluggar ihjäl sig, tentar upp betyg och läser på komvux bara för att få mvg. Jag tycker att betyg är helt fel egentligen. Man kan inte placera in alla människor i ett betygssystem med fyra steg. Alla människor är individuella.
Och anledningen till att alla vill ha mvg är ju för att kunna komma in på de bästa linjera på universitetet. Men det säger ju sig självt att det är helt onödigt att ha mvg i ämnen som till exempel foto för att bli exempelvis jurist.
Därför tycker jag att man borde införa intagningsprov på universitetet. Det visar ju då verkligen om man besitter de kunskaper man behöver för att läsa det programmet istället för några helt intetsägande poäng från gymnasiet.
Jag vet inte om det här har tagits upp någon gång förut, då har jag missat det. Men vad tycker ni? Skulle inte det vara en bra ide?

Tänk på universum

2005-05-22 22:50
Håller med, men det handlar inte bara om att man vill in på nåt med högt intagningspoäng, vilket egentligen gör hela grejen ännu sämre.

Har en polare som pluggar sönder sig för att få MVG i absolut alls, och jag menar verkligen pluggar sönder sig, och han har inte ens några planer på att läsa vidare. Han vill ha det, bara för att ha det; för att han känner att det är vad som "krävs" av honom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-22 22:52
finns ju iofs intervjuer eller intagningsprov på vissa utbildningar...så de är ju inte direkt helt uteslutet.

jag planerar att ta mig in på handels efter min nuvarande utbildning. på intervju.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-22 22:52
Och ja, gällande intagningsproven - det borde kanske vara någon kombination; kanske att man ska ha läst de kurser som krävs och fått minst VG + intagningsprov. Sen är ju högskoleprovet ett sorts intagningsprov som testar hur lämpad man är för högskolestudier, även om det är rent allmänt och inte för någon speciell linje.

2005-05-22 22:59
Jag tycker att man borde göra så att man inte ens har intagningspoäng, utan att alla är välkomna. De som inte platsar hoppar av eller söker inte ens till att börja med. Det borde fungera. Det är väl flera länder där det är så?

En annan sak man kan säga är också att lärarna inte alltid är riktigt säkra på hur betygssystemet egentligen fungerar.

2005-05-22 22:59
Ja det är också helt sjukt, att man vill ha mvg bara för att ha det. Jag skulle trivas så mycket bättre i skolan om jag visste att jag inte hade det där betygskravet hängandes över mig hela tiden.

Höskoleprovet är ju som du säger inte inriktat på någon speciell linje och jag menar mer att man ska ha prov speciella för varje program.

Peppis F22: Vet du vilka utbildningar som har inträdesprov idag? Går man endast på det provet då lr krävs det betyg också?`
Tänk på universum

2005-05-22 23:18
Ponera följande.

Du är rektor på en skola. Du skall utbilda människor till deras yrke. Du har 200 personer som söker till utbildningsprogrammet som heter Bildvetenskap, dem det finns bara 40 platser. 150 av dessa personerna har MVG i bildvetenskap. Vad väljer du, en person som har MVG i alla ämnen, eller en person som endast har MVG i Bild?

Finns större defekter i svenska skolan än betygsystemet, anser jag.
"The badder you seem, the more lies you tell..."

2005-05-23 01:19
Man borde sänka betygskraven och istället köra jävligt hårda
a-kurser för att gallra ut vilka som är tillräckligt motiverade.

2005-05-23 15:18
Absolut!

Det tycker faktiskt min mamma också (hon kikade över axeln) och hon är lärare. Då måste det vara en bra idé ^^
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-05-23 15:31
SunTzu P19

Jag fick sjukt dåligt resultat på högskoleprovet men har nu läst på högskola i fyra år, med goda resultat. Högskoleprovet mäter endast hur bra man är på att göra högskoleprov. Jag tycker att det ska krävas en grundläggande gymnasial kompetens, och sen ska antagningen baseras på intervju eller prov.
shake it!

2005-05-23 18:38
hur skulle intervjun gå till isf? det finns ju de som är grymt smarta men äckligt social inkompetenta =/
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Rappare

2005-05-23 19:00
oOSofiaOo F17
omg :P hört talas om högskoleprovet eller?
facebook.com/idiomatisk - fan page

2005-05-23 19:38
Höskoleprovet är ju som du säger inte inriktat på någon speciell linje och jag menar mer att man ska ha prov speciella för varje program.

Rainmaker P18
Hört talas om att läsa hela tråden?
Tänk på universum

2005-05-23 20:41
_Mackan_Breaker_ P17

Jag kom in på min utbildning genom intervju och ett aslätt skriftligt prov. Intervjun gick mest ut på att jag berättade om mig själv som person och om hur gärna jag ville komma in på utbildningen. Och in kom jag! Fast i många fall kan det nog vara lite av chansning för de som ska avgöra om man är lämplig för yrket eller inte.
shake it!

2005-05-24 09:37
kiddan

en del skitsmarta skulle ändå kanske inte komma in p.g.a social inkompetens. Nåja.

2005-05-26 14:59
jag kom in på min utbildning, baserat på intagnings prov. Men jag går ju illustration så det vore ju konsigt att bara komma in på betyg..

Vi fick rita bilder!
=)

2005-05-26 15:06
Betyg behovs inte...
Ta betygen till england, fixa om dom i datorn till topbetyg. Lamna inte dom hos en som "oversatter" betygen till engelska betyg och sok in till en skola har...

Sen har ni en arslon pa runt 50 000 pund plus bonus...
-=Lek med livet så leker livet=-

2005-05-26 15:41
Skulle aldrig fungera att ha intervjuer till alla utbildningar. Betygen är inte ett mått på hur mycket du kan, de är ett mått på hur duktig du är på att plugga. För de flesta utbildningar är det bättre att ha ett bra läshuvud än ingående faktakunskaper.

2005-05-26 15:48
politik forumet skulle jag lagt denna i, men vad tusan.

rösta på MP i nästa val om du vill bli av med betygen(och rästen av stressen som enbart existerar p ga skumma bestämmelse)

eller så röstar du på högerblocket så får vi fler betyg, och tidigare också!...du behöver inte vänta till 8:an för att bli sönderstressad och inskolad till en tävlingsinriktad individualist! det kan du få i andra klass redan!! jippi magsår i 10 års present.