I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är filosofi för er? seriöst tack.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-05-12 18:15

Vad är filosofi för er? seriöst tack.

yeah, vad är filosofi för er? Det kan röra all sorts filosofi.

Tacksam för svar. Korta som långa, sålänge det finns nåt seriöst och nåt motiverat bakom det.

:)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-12 18:16
skolarbete eller? hehe
gör du det mot ett scoobykex?

2005-05-12 18:18
för mig är filosofi att sitta långa stunder och fundera över saker och ting.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

yeah delvis. ska egentligen göra en ernkät, men detta funkar bra till en av punkterna. :) har iofs varit intresserad av att höra hur folk tänker. men ja, lite seriösare svar än detta kanske :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

Muhjmathil_Ahmd P16

thanx.

2005-05-12 18:55
Att försöka tänka på saker ur ett perspektiv som man kanske inte gör i "vanliga" fall. Hitta nya / andra vinklar.
"The badder you seem, the more lies you tell..."

2005-05-12 19:11
Cogito, ergo sum
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2005-05-12 19:20
Filosofi är fördjupade tankar bakom det abstrakta.

2005-05-12 19:25
Filosofi är fritt tänkande utan några som helst gränser, där rätt och fel har individuella svar.

2005-05-12 19:48
håller med katt men också att det nästan inte finns något fel i sina svar . plus att man alltid kommer till något man aldrig tänkt på förut :P
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg

2005-05-12 19:52
Filosofi är fördjupade tankar bakom det abstrakta.

och med det menar du exakt vad?

2005-05-12 19:54
Filosofi är det här.....

Du sitter och snackar med nån du inte känner och försöker få igång en diskussion. Samtalet går typ:

Gillar du falafel?
Njae...
.............
Har du någon bror?
Nej....
.............
Om du hade haft en bror, tror du att han hade gillat falafel?

De första två är faktuella frågeställningar, den sista är en filosofisk... :)
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Poet

2005-05-12 20:36
För mig är filosofi livsåskådning.
Men även små ting, kan sitta och fundera - med polare, eller
alldeles för mig själv, om allting - världen, människor, universum,
livet efter döden, döden, livet, kärleken - yeah, the beat goes on....
What I said, yo!

2005-05-12 23:02
tack tack

upp :)

2005-05-13 02:52
Ja alltså för mig är det försök till kartläggning av människans förnuft, det som skiljer oss ifrån djuren. Problemet är att man använder förnuftet till att filosofera :)
Slå han.

2005-05-13 11:33
läser en bok om tio teorier om human nature ur filosofiskt perspektiv och där förklarar man det som att en filosofi ska ha tre element:

1. Hur vi kom hit, hur universum skapades.
2. Vad som är fel på oss.
3. Hur vi kan lösa det.

Tex ur ett kristet perspektiv: Gud skapade oss, ondska finns för att vi syndat, hängivelse till Gud kan laga oss.

Lite teoretiskt kanske men jag tror nästan alla filosofier snuddar vi dessa tre grundstenar.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se