I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-05-11 23:16

Kain & Abel

Jag och brorsan har tydligen en "mini bibel" i vårt tidningsställ på muggen och när jag satt där inne nyss började jag blädra lite och så läste jag om Kain & Abel där det står typ (kortfattat) att Kain drog med sin brorsa ut på fälten och dödade honom, sen blev han straffad av gud.

Min fråga: Varför hade han ihjäl sin bror??(jag har aldrig läst bibeln som ni kanske märker)

Kommer antagligen bomba lite fler frågor här när jag kommit längre i boken.

Pack! Pack! Pack!

2005-05-11 23:20
var de inte för han var avundsjuk på han typ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-11 23:24
låter ju rimligt.. Lite flummigt av dom att inte skriva ut det =)

Jag citerar
"En dag föreslog Kain sin bror:
-Låt oss gå ut på fälten. Medan de var tillsammans där överföll Kain sin bror och dödade honom"

Jaha?? och..?? :)
Pack! Pack! Pack!

2005-05-12 00:00

2005-05-12 00:01
han blev sur på gud och tog ut det på sin bror alltså...typ.

2005-05-12 00:30
det var någonting om att de båda skulle ge var sin gåva till gud, men kain gav inte från hjärtat medan abel gjorde det. kain blev avundsjuk på att gud blev tacksam över abels gåva men inte över hans. så då mörda han sin bror.
Delam tange barat

2005-05-12 00:39
kolla länken ;)

2005-05-12 08:37
abel var alltså fårskötare, och offrade kött till Gud. kain var nån slags vegan och offrade frukt. Gud, som ju alltid gillat att vara orättvis och komma med konstiga svar, tyckte bar att abels gåva var nåt värd, och kain slog ihjäl abel.

precis som i Rwanda. jordbrukarbefolkningen massakrerade djurägarna...

2005-05-12 08:45
Hmm jag blev lite förvirrad när jag läste det här i länken:
Ostadig och flyktig skall jag bliva på jorden, och så skall ske att vemhelst som möter mig, han dräper mig. Men HERREN sade till honom: »Nej, ty Kain skall bliva hämnad sjufalt, vemhelst som dräper honom. Och HERREN satte ett tecken till skydd för Kain, så att ingen som mötte honom skulle slå honom ihjäl.

Kain och Abel var väl Adam och Evas första söner? Vem skulle ha mördat Kain då? Och hur kan han hitta en fru? Vad kommer de andra människorna ifrån?
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::|
|:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|

2005-05-12 09:28
ja, det är en bra fråga. Neanderthalare? Lilith? (Hon har blivit "bortredigerad" ur bibeln.)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-05-12 10:57
Kain: "Dödade i vredesmod sin bror Abel, vars offer behagat Gud bättre än hans. Förvisades ur paradiset och slog sig ned öster om Eden."
"Not fuck myself in the head with stupid men"

2005-05-16 20:40
_Mackan_Breaker_ P17 > Haha smart, det kanske är Liliths barn! Fan vad grymt...

2005-05-17 13:40
jao ;D
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-05-17 16:42
Han gjorde det av avundsjuka.

2005-05-18 15:54
han bled den första landsförvisade, det är det som är viktigt med historien.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2005-05-18 16:18
Det som är poängen med Kain o Abel är oxå att Kain framställde sitt offer med fel motiv. Abel ställde fram det finaste han hade o Gud såg med behag på hans offer. Gud kan läsa hjärtan o såg att Kain inte offrade med rätt motiv o var avundsjuk mot sin bror.

/Bibelforskare!
Who's trippin, me or you? after this battle can you tell who is who?

2005-05-18 19:46
Det gick bra för Abel med allting och det gick alltid åt helvete för kain.. Abel fick massa tjejer och allt gick hur bra som hällst för honnom. kain försökte och ville värkligen bli lika bra, respecterad och omtyckt som Abel men det blev aldrig så. Det slog slint för honnom och han slog ihjäl sin bror. Kain gorde ett offeraltare och lät röken stiga upp mot himmeln (till Gud) men Gud tog inte emot röken så den stannade vid marken. Han blev alltså sviken av Gud så han blev mer knäckt än vad man kan tänka sig..

2005-05-20 20:49
mantis : shit man

Ja, eller hur , vem fan gifte han sig med. Det står att han bosatte sig i landet Nod och skaffade sig en kvinna och blev stamfader till fan vet jag.
Jag har frågat ett antal hysteriskt religösa om det här och jag har fått 4 svar.

Svar 1.
Han väntade tills morsan och farsan hade knullat till sig en dotter och hon fick indianer i vassen och kunda därmed bli befruktad ( kvinnor är ju fan inte till för annat) och bära på hans avkomma.

2. Han gifte sig med en Djinn ( enligt vissa, onda andar/demoner av eld som bara vill busa, andra, goda änglar av eld som bara vill busa) som bodde i landet Nod.
En galen präst från nån amerikansk kristen ( vad förväntade jag mig av amerikaner) sajt påstod att negrer kom till på det viset. Han exakta ord var" Thats where niggers come from"

3. Han satte på sin mor

4. Gude gjorde en kvinna till honom men av trovärdighets skäl har de skippat det i bibeln. Allt det där med " en till kvinna " lät för fairy tale aktigt.

Nej. jag hittar inte på.

Antar att det är onödigt av mig att skriva om varför Kain hade ihjäl sin bror.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-20 23:07
Gofi P21

måste bara fråga.. heter din minibibel bibelbästisar ?
too shy to shine
http://estailo.blogg.se

2005-05-21 15:18
Niobe
Vad som hände sen har jag fan ingen aning om..

hon fick indianer i vassen och kunda därmed bli befruktad ( kvinnor är ju fan inte till för annat)
Vad var männen till för då?

2005-05-21 16:12
mantish: Adam kom till för att Gud ville och så skulle han döpa alla djur på denna planet och springa runt naaaaken i regnet. Eva kom till för att Adam hade långtråkigt.

Jag vet inte vad männen var till för. Onödiga muskel berg. Men jag skulle skjuta mig själv om ni inte fanns. Nackskott!!! =)

2005-05-21 16:22
Jag tror att alla de här namnen i bibeln är namn på olika folkstammar. Kain är en stam, Abel en annan, troligen så var de broder-stammar men Kain-stammen såg att de andra, "brodern", hade det bättre o startade ett krig typ...
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-05-21 16:52
Niobe
När man säger att kvinnorna inte var till för så mycket mer än att föda barn förr i tiden börjar jag alltid tänka på vad fan mannen var till för? Gå och dö?

Jag hade också tagit livet av mig om inte kvinnorna fanns ;)

2005-05-21 16:59
hahahhaha.......

2005-05-30 13:48
Förutsatt att man tror på bibeln och att männiksor levde till 200 år och mer.
Driver du?

2005-05-30 16:42
Enligt vår religionslärare så blev de 200 år... enligt deras tideräkning. Låter rätt troligt
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-05-30 18:28
Tycker det är soft att alla människor i början av bibeln leva flera hundra år och sånt haha, vore roligt om vi kunde göra det.

2005-05-30 20:05
hirvo> Frågan är hur de andra människorna kom till om Eva och Adam var de första människorna och Kain och Abel deras söner. Vart fick han då sin fru ifrån?

2005-05-30 22:26
Det är ju helt ointressant hur gamla de blev..

Adam och Eva får Kain och abel.
Kain dödade Abel.
Bara Kain kvar.

Vem ska han skaffa barn med? Detta är faktiskt intressant! Incest, hans enda utväg.

Jag har hört en till teori. Gud skapade sitt folk, judarna. det talas nånstans om två folk också tror jag.. Det andra folket vete fan var det kom ifrån.. Men Kain gifte sig isåfall med en annan människa, som inte var av guds folk.

2005-05-30 22:40
Jag har hört någonting om att det är denna historia om Kain och Abel som rasister använder för att motivera sitt hat mot svarta med hjälp av kristendom; det spekuleras om att Kain skulle vara grunden till all befolkning i Afrika och sen med någon långsökt förklaring ska detta rättfärdiga de vitas hat mot svarta ungefär, någon som har någon mer information om detta?
"Du är en död sill"

2005-05-31 15:41
Världens största massmördare genom tiderna förresten... eller tja beror på hur man räknar. Han hade iaf ihjäl 1/4 av jordens befolkning :)
Allt jag ville var att få tag på lite Trocadero...