Vad gör ett konstver vackert??
Ja rubriken talar för sig själv..
igenkännande, exempelvis.
We call them winerbrods.
måste konst vara vacker?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
junkgirl, är inte konst vackert?
junkgirl - allt runtomkring oss är eller har något vackert, bara det att vi inte ser det. konst är inte nödvändigtvis en tavla av picasso.
We call them winerbrods.
whatone konst är konst. sen om det är vackert bedömer du själv som åskådare. men det är konstnären som avgör om det är konst, och den måste inte vara vacker. konst som koncept är enligt mig något av det vackraste som finns, men utseendemässigt kan det se/låta/kännas förjävligt. det ändrar dock inte på att det är konst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
skunkafied F23 men lilla vän... jag har pluggat konst. kom inte här och försök läxa upp mig tack. skönheten ligger i betraktarens ögon, avgörandet om ifall det är konst ligger i konstnärens ögon.
så att om jag "som konstnär" slänger ut lite gem på mitt bord så är det konst? då är ju ALLT konst, mattanter på lågstadieskolor som lägger upp potatismos kan ju kalla sig för konstnärer och varje potatismosklick är konst, DAMN YOU KIDS FOR DESTROYING MY CREATIONS!
junkgirl - alltså ärligt talat. varför känner du att du alltid måste vara så aggressiv? lägg ner för fan. whoa är fredligt, det borde folket här också vara. sen om du har pluggat konst eller inte har liksom ingen betydelse här.
We call them winerbrods.
whatone jäpp. i princip. kan dock bli svårt att bli tagen som seriös konstnär om du börjar din karriär med lite gem på ett bord. det är gjort liksom...
skunkafied F23 OT, svarat i gb.
Det är precis som Junkgirl säger.. Konst är inte nödvändigt vis vackert... Eftersom alla tycker att olika saker är vackra.. whatone Sen så är dom flesta konstnärer väldigt kunniga inom området bild och form eftersom om dom vill gestalta något med bild och form då gäller det att kunna behärska redskapen... Det är ungefär som att en snickare måste kunna hamra och såga o så för att Snickra.. Bild och form är ofta redskapet som används vid konstverk.. men ibland används andra redskap..
dess själ.... om konstnären har skapat med hjärtat....
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Konsten ligger i betraktarens öga.
mantis P19 nej, skönheten ligger i betraktarens öga, konsten ligger i konstnärens öga. du kan t.ex. aldrig säga att någonting som hävdats vara konst av en konstnär inte är konst.
kanske ska tillägga som alla andra... det ligger i betraktarens ögon... vilket leder till att du märker de ja skrev tidigare...
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
junkgirl Försök värka smart. Om jag är konstnär själv då? Kan jag dömma en konstvärk då?
mantis P19 Du kan försöka förstå ett konstverk.. Du kan se hur vackert du själv tycker att det är.. Men konstverk är väl ändå inte till för att dömmas.. du är ingen dommare..
C493R47 Hur man pluggar konst.? inte speciellt svårt.. Man får göra en massa olika övningar.. Tex färgövningar.. blanda färger.. Eller teckna perspektiv.. teckna av personer.. Det finns massa olika sätt att lära sig teckna och måla på.. Samtidigt som man får lära sig konstteori.. och konsthistoria.. Sen så finns det ingen garanti för att man blir känd efter ens död.. Det finnns så mååååånga konstnärer som inte blir kända ens efter sin död.. Dom som blir kända efter sin död blir troligen det eftersom deras konst legat längre fram i tiden och ingen har förstått dom..
C493R47 Det är ingen målning.. Dom har ju satt upp en massa portar genom hela den där stora parken i new york.. Dom har även gjort andra verk såsom att slå in hela tyska riksdagshuset i tyg.. Anledningen att dom säljer sina skisser för så mycket är för att det är det enda sättet dom tjänar pengar på.. Dom tar ut Lån för att utföra sina projekt.. och deras projekt kostar ofta flera miljoner.. Och dom får in mycket intäkter genom att sälja skisser..
Lynguistic Man dömmer allt.
mantis P19 först och främst så försöker jag inte verka smart, nej. jag är smart. (och jag gillar verkligen dina roliga stavfel när du påstår att jag försöker verka smart ^_^) Om jag är konstnär själv då? Kan jag dömma en konstvärk då? ja, om du är konstnär kan du själv bedöma om det gu gjort är ett konstverk eller ej. C493R47 man läser t.ex. bild o form på gymnasiet eller går på konstfack, lär sig om konsthistoria, målar/ritar/skulpterar/tecknar själv och övar upp olika färdigheter. det är inte svårt att plugga konst. som att plugga vilket annat ämne som helst.
junkgirl allting rumsligt har potential till att va konst beroende på vem du frågar... du kan aldrig säga att nånting inte är konst... det ligger i betraktarens öga... om man prompt säger att nånting minnsann inte är konst är man inte vidare demokratiskt lagd...
What would macgyver do?
Pilsner P19 ja? vad fint att du upprepar vad jag redan sagt. bra där.
junkgirl Äh Jag är konstnär. Jag glömmer alltid bort hur jobbigt det är att snacka konst med någon som inte är det, konsten är så begränsad och liten för er och fullt med strikta regler.
junkgirl nej, skönheten ligger i betraktarens öga, konsten ligger i konstnärens öga. du kan t.ex. aldrig säga att någonting som hävdats vara konst av en konstnär inte är konst. helt rätt! finally någon som har fattat det. till er andra som inte fattar hur man pluggar konst så har många gett vettiga svar på det hela, men det finns en hel del konsthögskolor i Sverige, varför inte ta o kolla upp några av dem för svar på era frågor?
du kan t.ex. aldrig säga att någonting som hävdats vara konst av en konstnär inte är konst. Varför förlita sig på konstnären?
mantis P19 Därför att det är konstnären som bestämmer vad som är konst.. Annars skulle allt en konstnär rör bli konst.. Tex när han skriver sin signatur blir konst osv.. Konst är menat att vara konst..
Lynguistic Men varför ska du förlita sig på vad konstnären säger? Kan du inte dömma vad som är konst själv?
mantis P19 Man kan inte döma vad som är konst.. Det är konstnären som avgör vad som är konst.. inte dom som ser konstverket..
Lynguistic Det måste vara hämskt för dig att inte kunna se konst.
mantis P19 nej varför skulle det vara det'.?? Jag kan se vackra saker.. Men bara för att en sak e vacker betyder inte att det är konst.. vad tycker du är konst då.?
Lynguistic Det som tilltalar mitt estetiska sinne.
mantis P19 Så allt som är vackert är ett konstverk.???
Lynguistic Om det tilltalar en som konst.
Men det behöver det inte händelsevis göra.
mantis P19 Men hur tilltalar något sig som konst då.?? det fattar jag inte..
mantis P19 du kanske borde ta och kolla upp defentionen av konst. utan konstnär så fins ingen konst i ordets bemärkelse. alltså kan du inte tycka att saker är konts bara så där utan att det var ämnat och skapat av någon för att ses av någon annan. sen fins det jävligt mycket osm tilltalar mig estetiskt men då får du väl göra kosnt av det själv och då blir du konstnär och det du bestämt är konst blir konst. innan det är det inte konst om du ska andvända ordet rätt. ingen rök utan eld.
hint : allt ligger i betraktarens öga. det kan vara vad som helst som gör det intresant, precis som att vad som helst kan vara konst
12.
mantis P19 jag har svårt att tro att du är en av de 10.000 aktiva konstnärer som lever och verkar i sverige. de enda strikta regler jag ser hos konst är att det måste finnas minst en konstnär som gjort/tagit fram/sammanställt/hittat/hittat på konstverket. och att det finns en mening med det, om så bara i konstnärens undermedvetna. oftast brukar det vara att skapa en känsla hos betraktaren, men det är inget krav.
dock så behöver man inte vara etablerad eller utbildad för att skapa konst. behöver bara se sig själv som konstnär och där efter börja skapa. själv uppväxt runt mycket folk som har varit mer äler minder kännda konst närer och många av dem har ingen konstnärlig utbildning i grunden.
storpajsarn P22 damn right. ^_^ fast det finns lite regler för hur man räknas som konstnär enligt samhället, fast dem har jag inte koll på. nån sa till mig att man bör räknas som konstnär när man anser att man jobbar när man skapar konsten.
Lynguistic Det är, vad ska man säga.. någon form av upplevelse. Allt som är vackert behöver inte vara konst, tex: Det finns vackra männsikor men som inte ser väldigt tomma ut och inte utstrålar något. Vad det då gäller motiv - ett realistisk konstvärk upplever jag som konst eftersom någon har lyckats måla upp värkligheten. Det är som någon form av upplevelse att se det och har en person förmåga att måla så realistiskt är han enligt mig en konstnär. Sen kan en idé vara konst. Någons Idé kan tilltala ens estetiska sinne. Så konst behöver inte vara ett objekt. Det kan vara en installation i ett visst sammanhang, därför är konst också ganska situationsbundet. Musik är inget objekt tex. (Musik kommer från grekiskans musika som betyder konst). Gillar du en mellodislinga som du ser som en bra idé så är det en form av konst. storpajsarn Jag vet när jag upplever något som konst. Det är lika självklart som att veta när man är kär. Du har fått min definition här ovan. Konst kommer från ordet konstruire - bygga upp, att bygga upp så att konstnärens avsikter på något sätt samanfaller med betraktarens upplevelser.
men som ser väldigt tomma ut* skulle det stå
mantis P19 precis men nu har inte allt byggts som dina sinen uppfatar som vakert.
naturen är vaker men det är inte konst förns någon har andvänt rå materialet och skapat något av det.
mantis P19 Du ger någon luddig beskrivning.. med det där går det att tolka allt och ingenting som konst.. och det är betraktaren som avgör vad konst är.. det är troligen han som skapar konst som säger vad konst är..
storpajsarn Det förnekar jag inte.
Lynguistic Betraktaren uppfattar konsten och konstnären har byggt upp konstvärket med av sikter som skall samanfalla med betraktarens upplevelser. Du ska beundra värket för att du själv uppfattar det som konst, inte för att någon säger till dig att det är konst. Därför ligger konsten i betraktarens öga.