I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-03-20 20:42

mörk materia

fan, jag blir inte klok. Hur kan man veta så säkert att det finns bara för att det borde finnas?

2005-03-20 20:47
Bra fråga..! Ska fundera på det, återkommer snart.
Mörk materia...hummz..
Whoa - där folk möts och våldtar det svenska språket.

2005-03-20 20:50
Hittade detta:
Hur definieras mörk materia? Det är materia som inte avger ljus och därför är osynlig för oss. I många teorier för universums utveckling spelar mörk materia en viktig roll.

Den tydligaste indikationen på mörk materia kommer från rotationskurvor för olika spiralgalaxer. Rotationskurvorna erhålls genom att mäta rotationshastigheten för stjärnorna som funktion av avståndet från centrum... och där slutade jag att läsa.. Slutsats...mörk materia är något för folk med glasögon och pennor i rockfickan att fundera på..
Whoa - där folk möts och våldtar det svenska språket.

2005-03-20 20:57
Mörk materia är det man bland annat menar håller ihop galaxerna. Annars skulle spiralaarmarna slungas ut i rymen.

2005-03-20 20:57
"Hur kan man veta så säkert att det finns bara för att det borde finnas?"

på samma sätt att man bara "trodde" på atomer, kvarkar, glutoner m.m. innan man faktiskt kunde bevisa att de existerade.
12.

2005-03-20 20:58
jag läste om mörk materia i min astronomibok för ett tag sedan, men jag är för bakfull för att orka förklara nåt just nu :)
12.

2005-03-20 21:01

2005-03-20 21:17
jojo fast man trodde ju å andra sidan att jorden var platt med =)

Fast detta är helt sjukt tycker jag. Att det behöver finnas någon slags materia i universum med tyngd som gör att energitäthetssnittet blir 5 atomer/kubikcentimeter och inte 0,2. En underbar teori dock.

Vaddå, hade man inte bevis för att kvarkarna existerade när man införde kvarkmodellen 1965?

j-adD
läser du astronomi? (om) vad och är det intressant? Funderar på det.

2005-03-20 21:25
det är väl bara en sån grej dom har kommit på för att det inte går att förklara på nåt annat sätt (än)?
all fire burns, little baby, you´ll learn

2005-03-20 21:33
edition.cnn.com

Aningen gammal kanske...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-21 01:07
fri_da
Vaddå, hade man inte bevis för att kvarkarna existerade när man införde kvarkmodellen 1965?
Vad är bevis? :|
Ingen har nånsin "sett" en (fri) kvark, och ingen kommer någonsin att kunna "se" en heller. Ändå antar man att de finns. Varför? För att det verkar vara så..
Ingen har heller sett Big Bang, och ingen kommer någonsin kunna se en heller. Ändå antar man att det var så universum blev till. Varför? För att det verkar vara så..

:)

Fast detta är helt sjukt tycker jag. Att det behöver finnas någon slags materia i universum med tyngd som gör att energitäthetssnittet blir 5 atomer/kubikcentimeter och inte 0,2. En underbar teori dock.
Mäter man hastigheten hos stjärnor i vår galax upptäcker man att det bör finnas mkt mer massa än vad vi kan se, annars hade vi slungats ut ur vintergatan för länge sen..
Eftersom vi fortfarande snurrar omkring i utkanten (eller var vi nu är) av vintergatan finns det något utöver det vi kan se som håller oss kvar, och detta något kallas mörk materia. Jag förstår inte vad som är sjukt :|

Hur kan man veta så säkert att det finns bara för att det borde finnas?
Man vet ju inte VAD som finns, bara de effekter det har på omgivningen.. och något som påverkar omgivningen borde ju rimligtvis existera.
mensvärk är livets krydda.

2005-03-21 01:14
Vet jag är groteskt löjlig nu men jag kan inte släppa en tanke jag haft sen liten grabb. Är rädd för att när någon nångång kommer på lite mer än den borde komma på så kommer allting bara sprängas... systemet är utsmartat och kollapsar. Så snälla tänk med måtta ^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-21 01:24
tassel
bäst jag går och hämtar tvätten nu då, så jag inte råkar förgöra universum av misstag :P

2005-03-21 09:13
johanman
nä, jag vet att man aldrig har kunnat frigöra nån kvark fast det känns ändå som "bevisen" där är mer överväldigande då man tex kommit fram till att de har färgladdning (även om man inte vet vad det är heller?)

hehe ta det lugna nu, detta handlar om känsla. fö finns det mycket inom det ämnet jag har svårt för att acceptera =)

2005-03-21 13:52
joahnman - vi är "rätt" nära mitten av vintergatan faktiskt, inte alls längst ut i alla fall.

fri_da - jag läser både astronomi och en kurs som heter fysik för poeter just nu så jag får veta mycket sånt här, båda kurserna är bra hittills. och färgladdning är ju bara kraft vad jag kommer ihåg, "färgerna" symboliserar ju bara olika saker.
och för att ta ett exempel : man misstänkte ju att partiklen gravitronen existerade i en herrans massa år innan man nu för bara några år sedan bevisade att den faktiskt fanns (vad jag vet, förra årets nobelpris i fysik handlade ju om gravitronen och glutonen). Så jag menade...
12.

2005-03-21 13:54
och det starkaste argumneten för mörk amteria utom just att vi skulle slungats ut ur vintergatan vid det här laget annars är väl att universum skulle ha ett negativt densitetsvärde annars, vilket skulle förefalla vara rätt bissart (vilket hela universum iofs är, men ändå)
12.

2005-03-21 16:06
j-adD
Hur fasen kan det bli negativt? Densitet = kg/m^3. Universum har väl varken negativ volym eller massa om man räknar bort den mörka materian?

2005-03-21 18:12
j-adD
schysst, jag har också läst fysik för poeter (versionen för civ.ing, vet inte vilken du läser?). Har du UffeD som föreläsare? han är riktigt skön..

fri_da
menade mest att "bevis" är ett ganska luddigt begrepp, i alla fall i sånna här sammanhang.

2005-03-21 18:43
tassel - jag menade negativt omega-tal, jag orkade inte skriva det bara

johanman - japp, uffeD är min lärare :)
12.

2005-03-24 13:56
j-adD
han är en riktig myskille :P
jävligt skillad i alla fall.. vet inte hur gammal han är, men han lär vara en av de yngre professorerna i Sverige..

tror/hoppas att jag kommer att ha honom som föreläsare på kvantmekaniken nästa termin.