I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fundering angående lögner

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-03-06 00:43

Fundering angående lögner

Lögn: påstående l. uppgift som strider mot sanningen, osant l. oriktigt påstående, (grov) osanning; i sht om medvetet oriktig(t) påstående l. uppgift som framställes i mer l. mindre ohederlig avsikt, äv. om handlingen att framställa medvetet osanna l. oriktiga påståenden l. uppgifter, särsk. i mer l. mindre ohederlig avsikt.

Eftersom att en lögn är något man använder för att "lura" någon om något, är det då en lögn om man berättar att man kommer ljuga innan man väl gör det?
Om man gör personen uppmärksam på att man kommer ljuga så blir det inte "ohederlikt" som ordboken uttrycker det och därför ingen lögn.

Är det helt åt helvete eller inte?
Ge mig era synpunkter

"Det är som att sparka boll mot ett plank, det är kul ett tag men det håller inte i längden."
Cobra angående onani

2005-03-06 00:49
En lögn är väl inte en lögn om man berättar att det är det.. Lr fan.. nu blev jag förvirrad..
Tänk på universum

2005-03-06 00:51
Jag med. Därför behöver jag synpunkter :)
"Det är som att sparka boll mot ett plank, det är kul ett tag men det håller inte i längden."
Cobra angående onani

2005-03-06 00:58
Om man gör personen i fråga medveten om att det kommer komma en lögn brukar man ofta kalla lögnen ironi ^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-06 02:40
För att illustrera hur jag känner i den här frågan kan berätta följande fabricerade historia:

Dagen är torsdag. Året är 97. Mitt humör är grumligt.
Jag meddelar min kära vän att jag ska sparka honom på nyckelbenet 3 sekunder innan jag slänger iväg mitt ninja-ben mot hans kropsshydda. Får in en halvdan träff och känner mig apatisk.

Efteråt när vi sitter och diskuterar händelsen över några kalla kanelbullar och morotsjuice frågar jag honom rakt ut:
- Hur ont gjorde det?
- Ont som fan, men i och med att jag fick adekvat information i förväg så sved det inte lika mycket. Jag är fortfarande besviken på dig, men du får lite plus i kanten för att du var hyvens.
- Så det är ok att om jag gör det fler gånger om jag bara säger till i förväg?
- Nej, bara för att du spelar ädel och ger sken av att ha gott uppsåt, betyder inte det att din handling i sig är bra. I själva verket är den det totalt motsatta och all ärlighet i världen kan inte ändra det.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2005-03-06 12:27
phlegm P21

Skön historia men jag tycker inte riktigt att den kan tillämpas här eftersom att en lögn per definition har som syfte att vilseleda.
I din historia gör man personen uppmärksam på en kommande handling som med största sannolikhet är till för att tillfoga smärta, visserligen ohederligt men inte vilseledande.
Cobra angående onani

2005-03-06 14:33
wasted P20

Då är vi så kallat oense.
Jag menar att lögnens övergripande motiv är att skapa smärta. Låt gå för att vita lögner och utsagor om tjejers klädsmak och vikt inte passar in på beskrivningen. Men i din historia där person A säger till person B att han kommer att vara oärlig, kan hans enda motiv vara ondska. Varför, i all sin dar, skulle han annars inte kunna slänga fram fakta och ta konsekvenserna som en man.

Du har dock en liten poäng i din kritik. Jag ändrar således en liten fraktion av min historia: Istället för att göra min motståndare medveten om att det just är hans nyckelben som kommer bandageras på akuten om några timmar, låter jag han bara få reda på att en tripp till ovan nämnda plats kommer att ske, och att det är pga av mig...
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2005-03-06 14:59
phlegm P21

Jag kan fortfarande inte riktigt hålla med dig.

Stoppa mig om jag missuppfattat dig.

Jag menar att lögnens övergripande motiv är att skapa smärta.

Jag anser att lögnens övergripande motiv är just att vilseleda som inte behöver innebära något direkt negativt för den som hör lögnen. Om jag sprider en osanning om mig själv för att framstå som bättre så är det bara mig det skadar när jag inte kan leva upp till min egen utsago.

Jag kanske hänger upp mig för mycket på den fysiska handlingen i din berättelse och har svårt att hitta din egentliga mening
Cobra angående onani

2005-03-06 15:18
wasted P20

OK, vi lägger historian med kanelbullar och nyckelbensfrakturer på hyllan så länge.

Motiven bakom lögner kan och har olika betydelser från händelse till händelse och från person till person. Men låt oss för enkelhetens skull reducera ner det hela till att det jag kommer skriva på raden under denna endast handlar om mina tolkningar på ditt scenario:

Eftersom att en lögn är något man använder för att "lura" någon om något, är det då en lögn om man berättar att man kommer ljuga innan man väl gör det?

- Ja, jag anser det. Även fast personen i fråga är uppmärksammad på etikövertrampet genererar det fortfarande samma konsekvens. Personen får fortfarande höra en lögn och det i sig är det "onda". Denna problematik faller under samma kategori som samtal som inleds med orden: "Hoppas du inte tar illa upp nu, men dina ögon sitter för nära varandra".
Här har talaren lagt in en brasklapp om att ämnet som kommer tas upp eventuellt kommer "skada" ohöraren. Betyder deta att informationen som läggs fram smärtar mindre eller mer? Personligen tycker jag att den smärtar mer, då talaren utger sig för att vara ädel och superärlig, när han/hon fortfarande är en bödel som förolämpar och kränker.

2005-03-06 18:34
phlegm P21

Jag misuppfattade dig ganska rejält :)

Efter att ha läst det här så kan jag inte säga annat än bra tänkt.
Du har gett mig lite klarhet i min fundering och det tackar jag för
Cobra angående onani

2005-03-06 20:11
en lögn är bara en lögn om man är lugn och ljuger
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /