I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Idag försov jag mig... IGEN!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-28 11:25

Idag försov jag mig... IGEN!

Har på senaste grubblat väldigt mycket över sömn och att komma upp i tid till skola/jobb.

Jag är själv otroligt dålig på detta. Det e inte så att jag skiter i jobbet å inte bryr mig om jag kommer in en timma försent men det händer rätt ofta.

Jag har alltid gillat kvällar och nätter. Det infinner sig ett visst lugn som jag inte kan känna på dagarna. Jag tycker det e väldigt mysigt att stå å i titta ut på "nattlugnet" genom fönstret å ta en sipp på min alltid närvarande tekopp.
Natten är en slags ingemans tid. Ingen affär man måste skynda till innan den stänger, ingen som ringer, ingen som förväntar sig nått av en....
När jag gick i skolan fick jag alltid ett bra "flow" i pluggandet runt 11-02, samma sak gäller nu när jag gör musik.

Jag har tidigare alltid försvarat min morrontrötthet med att jag e en nattmänniska men finns det verkligen nått som heter så??
Finns det några ursäkter eller är det bara ens egna lathet och brist på självdiseplin som orsakar problemet?

För mig händer det rätt ofta att jag helt enkelt inte vaknar av klockorna. Spelar ingen roll hur högt dom ringer, hur många lr vart dom e placerade.. JAG VAKNAR INTE!!

Detta gör mig grymmt frustrerad och jag kan känna att jag står rätt maktlös inför problemet.
Men låt säga att jag skall iväg till Cypern för en veckas sol å bad. Försover jag mig då till planet som går tidigt på morgonen??
Troligvis inte.
För alla oss som suktar efter en forskningsrapport som visar att morrontrötthet inte är nått man kan påvärka utan snarare skall anpassa arbetsplatser/skolor för borde ju ett argument som det tidagigare nämnda döda alla små hopp om att få morrontrötthet att klassas/erkännas som ett handikap.

Vad tror ni??

Jajjemän.

2005-02-28 11:27
Du är lat.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2005-02-28 11:40
lägg nåt vibrerade i sängen eller köp en kissnödig hund. förhoppningsvis vaknar du. :)
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original"

2005-02-28 11:57
Jag känner igen det..en sak bara: Om saken du ska till, hade varit viktigt för dig så hade du vaknat också..=)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-28 12:59
hahahaha disskuterade det dör senast igår men en snubbe här på wHOA. det går inte att vakna vinter tid

såhär ser en vanlig morgon ut i januari/februari:

det här då. när jag ska till skolan på mornarna så ligegr jag ju självklart och har en påhittad sovmorgon

morsan kommer in i rummet: vaknaaaaaaa!!!!
jag: jag har sovmorgon!!!
morsan. (hämtar mitt schema) nej det har du faktiskt inte
jag: nehee..oj då..*snark*
mamma ropar till pappa: väck henne inan du går till jobbet! (mamma går til ljobbet)
pappa: vaknaaaaa
jag: jag skaaaaaaa
pappa till brorsan. väck henne innan du går (papa går till jobbet)
brorsan: du har faktiskt skola
jag: jag vet idiot låt mej va nu jag vet vad ja gör
brorsan (lång blick): okej

sen ringer mamma och pappa till min mobil flera gånger från vägen till jobbet. jag stänegr av mobilen så de rinegr hem. och vår hemtelefon , iaf den bärbarta har ett hjärtskärande ljud. då vaknar jag

=)

dumt eller inte men jag kan inte resa mig upp. fysiskt.
Femme fatale

2005-02-28 13:21
jag känner samma känsla, att jag finner ett lugn och är som mest produktiv mellan 23-02 när det gäller skola etc... men det är egentligen ingen bra egenskap....
Lugn!

2005-02-28 13:29
Låter som lite som för mig.

Brorsan klagar alltid på hur dålig jag är å det är jobbigt att behöva känna sig som en kass människa som inte ens kan vakna till en klocka. Men så kom jag på att han e helt kass på å hålla sig vaken på natten å det e det fan ingen som klagar på så jag satte igång en massiv anfall-e-bästa-försvar kampanj.

Tror ni att det e jobbigare för mig än vissa andra att ta mig upp på morgonen. Alltså är det möjligt att det krävs en större kraftansträngning för vissa att ta sig upp?

Ps. Jag nöjer mig inte med svar som "du e lat" lr liknande som helt å hållet lägger skulden på mig.. E inte mogen/sugen på den nakna sanningen. =)
Jajjemän.

2005-02-28 14:08
jag är lika dan. på natten är ju sthlm bara mit. efter klockan 03:00 på en vardag är bäst. brukar vara uta och gå då eller sitta på balkongen på sommaren. när jag plugade sov jag efter på pluget och gick upp klockan 24:00 sen var jag vacken till spluget började och sen sov jag när jag kom hem. jävligt bra dyngnsrytm som funkade bra för mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-28 14:08
1 timmes sovmorgon varje dag är givet, och sedan en tupplur när man kommer hem. tvärtom på kvällen då man kan vara uppe hur mycket som helst.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 -

whoa = ZOG.

2005-02-28 14:15
ahha varför är det så?

man kommer hem efter skolan. formligen död . man sover typ från klockan fem till åtta. sen kan man ine somna förrän klockan 2 på natten. och då somnar man och är död på morgonen och tar sin välförtjänta 2sovmorgon" och sen är man död i alla fall till skolan. bildar en ond cirkel

orsaken brukar vara jullovet som fuckar up ens hela dygnsrytm
Femme fatale

2005-02-28 14:48
Det kan ju vara en riktigt sjukdom, problem med hormonutsönding och liknande. jag fick har haft kompisar som oroat sig för att jag varit så seg i allmänhet och tog några blodprovet och det visade sig att jag lider av hypotyreos som är en sjukdom i tyroidea (sköldkörteln) som gör att jag har för lite homronproduktion där, så jag har börjat knappra hormontabletter nu. prata med nån läkare eller nåt och ta lite blodprovet är mitt tips
12.

2005-02-28 14:59
Jullovet ja lr varje utehelg. Allt e skoj uppånerpå.

På vintern känns det onaturlig å försöka komma upp i tid. Alla andra djur går i ide lr flyttar söderut medans vi; männiksan som högsta länk i eko-tjedjan hittar på att alla ska gå upp ur en varm säng, ut i ett kallt å mörkt fucking svart hål till vinter för att efter det sitta på spårvagn i en timme å sen jobba 8h för att sedan hinna med kanske en max två timmar fritid...

Barockt tkr jag....
Om jag startar ett företag skall speciella arbetstider gälla under vintern!! Om man tänker på männiksan förr i tiden så va det väl inte så mkt man kunde göra på vintern. Det var väl snarare så att man använde varje ljus timme av sommarn för å förbereda sig inför vintern. Hugga ved, fixa foder å djuren mm.. Ungefär som djuren gör än idag. Man äter upp sig å fixar en varm å schysst lya inför vintern.

Sen när man har legat där å vilat upp sig kliver man ut smal å full av kraft redo för årets parningsesång. (läs beach 2005)
Jajjemän.

2005-02-28 15:11
exakt samma för mig på alla punkter. vettefan vad jag ska göra.

2005-02-28 15:22
ska vi inte starta MRIS ..morrontröttas rätt i samhället
Jajjemän.

2005-02-28 17:19
knickle P0

Techno
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-02-28 17:23
jag är likadan. har man väl kommit in i natt-grejen är den jäkligt svår att ta sig ur
skriv kort, helst inte alls

2005-02-28 17:54
Jag har samma problem..Lite småjobbigt faktiskt. Jag stänger av larmet på min mobil i sömnen o vaknar 2 timmar senare. Började därför lägga mobilen långt från sängen så jag skulle vara tvungen att stiga upp för att kunna stänga av den...hjälpte inte alls..

Nu kör jag med att lägga mobilen inne på toan så att jag måste gå in där..sen får man försöka hoppa in i dushen direkt o vakna till liv på det sättet.

2005-02-28 18:01
Jag har exakt samma problem och har haft det i hela mitt liv.
Så jag har en fråga till er som har samma problem, är ni rastlösa?
The New World Order IS Here

2005-02-28 18:46
amar: det är vintern som fuckar upp ens dygnsrytm. eller så är det faktumet att man behöver lite mer rutin i vardagen.. jag vetefan. palla med sånt.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 -

whoa = ZOG.

2005-02-28 19:02
jag är precis likadan, men jag är ärlig mot mig själv: jag är en fruktasnärd lat och patetisk människa som inte ens är man nog att lägga mig i tid.
<¤¤()¤¤>

2005-02-28 19:36
droopy haha men min brorsa är också morgontrött men skillnaden är att han faktiskt bryr sig om att komma i tid.. det är där den stora skilnaden kommer. hasn sans och vett når honom på morgonkvisten.. jag är en grymtande neanderthalare
Femme fatale

2005-03-01 18:48
Amar F17

"jag är en grymtande neanderthalare "

sååå jävla true

est. 1986

2005-03-01 20:57
Jag har tidigare alltid försvarat min morrontrötthet med att jag e en nattmänniska men finns det verkligen nått som heter så??
Finns det några ursäkter eller är det bara ens egna lathet och brist på självdiseplin som orsakar problemet?

För mig händer det rätt ofta att jag helt enkelt inte vaknar av klockorna. Spelar ingen roll hur högt dom ringer, hur många lr vart dom e placerade.. JAG VAKNAR INTE!!

Känner igen mig precis och ställer mig samma jvla fråga.
Jag går med i MRIS !!!
Delam tange barat

2005-03-01 22:19
jag har en väckarklocka som man får hjärtattack av. sen har jag tre andra utplacerade i olika hörn så jag måste gå upp och stänga av dom. sätt en lampa i ansiktet precis när dom ringer...det funkar oftast...ibland inte dock

2005-03-01 22:57
kapof. vi sitter i samma sits. det e sjukt jobbigt, dags å dö, dags å dö

2005-03-01 22:58
skulle va skönt om man kunde ladda in en låt på väckarklockan som sätts igång istället för ett alarm... det skulle inte bli så chockartat när man vaknar att man slänger sig över hela rummet för att stänga av oljudet, o då somnar man ändå om... när favvolåten går igång kan man ligga kvar en stund o kvickna till innan man går upp

nån som kan komma med tekniska lösningar? så tar vi patent på de

(och nej klockradio suger, jag hatar gert)

est. 1986

2005-03-01 23:07
har du pengar för patentet så e jag down fo whatevva

2005-03-01 23:42
FowtyBlaze P20

ok.. sätt igång lite smått då!

est. 1986

2005-03-02 00:11
SexySoul F19. kunde inte sagt det bättre. det är din lilla hjärna som kontrolerar det, och om du kan lära dig påverka det så kanske det blir förbättrningar

2005-03-02 02:31
känner igen mig så jävla mycket... finns inget så skönt som kvällar... just nu sitter jag uppe och mår hur bra som helst... slipper tänka på allt skit... bara känna lyckan och harmonin spridas i kroppen... helt underbart... om jag är trött imorrn får bli ett senare problem för nu mår jag så jääävla bra:)...

på kvällen är man avslappnad... hjärnans aktivitet ökar då man är avslappnad... därför man känner sig smartare och mer idérik på kvällen och natten... i motsats kan man jämföra det med att det i regel nästan bara är instinkterna som är påslagna när man är i slagsmål...

fuck dagar, jag lever för nätter...

funderar på att börja meditera å på vis kunna återskapa nattens lugn under dagtid...
What would macgyver do?

2005-03-02 02:32
om man är morgontrött beror det på lågt blodsocker... jag har börjat ha ett glas läsk vid sängkanten för att lättare komma upp... testa det!...
What would macgyver do?

2005-03-02 05:17
jag kommer inte upp innan 14:00
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg

2005-03-02 12:00
Först, jag går i restaurang skola då har vi något skit som heter "näringslära" där får vi lära oss vad man ska äta, hur och vad man ska äta för att må bra, tror det var senaste lektionen som vi kolla på någon film, och då sa dom att, "natt" och "dag" männskor beror på deras närings förbränning, folk som är nattmänniskor behöver te.x inte äta frukost(så e det ialla fall för mej) för deras förbränning sätter i gång senare,medans dagmänniskan måste äta driekt när dom vaknar för dom har sovit hela natten från kl 22:00 och måste ha ny energi.

Jag håller med alla ni andra, Natten är fan den skönaste tiden på dygnet, det är lungt och tyst hemma, inga föräldrar som håller på och bitchar om att man ska göra ditten och datten, man kan göra allt man vill.

"I Have No Name So Death Can't Find Me"

2005-03-02 12:30
psyjunta: om du lämnar datorn på över natten så finns det en grej till winamp som gör att det börjar spela en viss tid, använde det själv förr
aa

2005-03-03 09:04
Jag laddade ner den härom kvällen men den ljuda fan inte. Annars var den rätt bra =). Man kunde ställa in vilken volym man ville ha på d olika alarmtiderna. Men som sagt den ringde INTE!!. Tanken som räknas.

Jajjemän.

2005-03-03 09:11
Ett par råd

Ta jobb på posten som sorterare. Du börjar kl 05:00 och slutar kl 14:00.
Om du ska upp tidigt så skit i att lägga dig, släng ditt te och bunkra upp med kaffe. När du kommer hem efter plugget/jobbet så kommer du trilla i säng och vakna kl 01:00-02:00 så gör jag :)

2005-03-03 15:27
jag kommer upp ur sängen för det mesta i tid, käkar frukosten.
men problemet dyker upp sen när det gäller att komma iväg. blir alltid nått shit som jag måste kolla upp/göra, fast det egentligen inte behövs.... blir att jag kommer iväg för sent.
har börjat komma över det, men det återkommer lite då och då.
nån som känner igen sig?

2005-03-03 15:29
när jag väl är en stund för sen (pga att jag onödigt shitt), blir det att jag blir ändå senare och inte kommer iväg bara för det.

2005-03-07 11:43
välkommen till klubben :(
Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2005-03-07 13:18
b0ris P18

haha samma problem som jag har.
Säg att jag ska va iväg från lägenheten kl 11:50, jag kliver upp kl 11, äter och dricker kaffe. Slår på tv:n och hittar något roligt på discovery. Dricker mitt kaffe och tittar var 3:e minut på klockan för att vara säker på att komma iväg i tid. Kl 11:45 börjar jag plocka på mig grejer och kommer alltid på något som jag "bara" ska göra. Brukar sluta med att jag kommer iväg 10-15min för sent.
O inte fan lär man sig från det heller utan gör om samma skit flera gånger i veckan, bristande karaktär har jag för mig att en kollega till mig kallade det :p

2005-03-07 14:27
Du vet att det finns sånna där vibrerande väckarklockor som man lägger under kudden..

2005-04-16 18:56
Har haft det problemet sedan 2 år tebax..
Har testat och ha 4alarmklockor!
3 vanliga alarm som pipar extremt
Och en på datorn programmet heter wake up news där man kan lägga in egna extrema låtar i extremt högt volym
www.wakeupnews.com
Har testat en massa annat men fortfarande funkar inte det..
har haft insömnings tabletter och sömntabletter..
Enlig mina läkare så vet dom inte vad som kan få denna sjukdom bort så jag vete fan har läst lite här men hittar inge nytt som jag ej har testat..

2005-04-18 06:30
Shoota P25

Shit mannen.. såg mig själv i de du hadde skrivit.. d e helt sjukt.. och folk som säger saker som "gå och lägg dig tidigare så vaknar du tidigare" Hur fan ska jag kunna gå o lägga mig tidigare om jag inte e trött då ligger jag bara där i sängen tills kl blir 5 på natten ENDÅ och jag somnar lika sen för d.. och allt skit med väckarklockor fungerar inte heller.. jag har tetsat med 7 FUCKING 7 vckarklockor som ringer 10 min efter varandra d enda jag gör när dom ringer *om jag vaknar dvs* d e att stänga av dom sen vända mig om och somna igen.. :)
lr låta dom ringa tills dom slutar lr batteriet dör.. :P haha..

d finns inget annat att göra.. min dyngsrytm har fuckat allt.. den fuckade min skola.. har inte varit i skolan på 2 år nu.. för att jag har sovit bort skiten.. ska gå om IV nu här efter sommar lovet men jag vet shii om jag klarar av d heller... kommer säker sova bort d osså...

Men som sagt.. :) alllllt e mycket härligare på natten.. :) förutom att d inte finns något på Tv när man har suttigt vid datan för mycket.. :P

jaja trodde först jag var någon jävla invalid som har förstört min dyngsrytm såå.. men nu efter jag läst denna tråden så vet jag att jag inte e ensam.. och jag har insätt att jag är en natt människa.. tror inte d kommer gå att ändra på någonsin... :(

jag får helt enkelt fixa ett jobb som jag kan jobba natt på och helt enkelt sova på dagarna och jobba o chilla på nätterna.. :)

Im Out.. Pzzzz :)
///TimbO\\\

2005-04-18 10:22
Jag sover typ 5 timmar varje dag, helt underbart. men jag tror att jag kommer dö av hjärtstillestånd eller nått snart
john über alles