I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur gor man med gamla egentligen?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-02-16 06:16

hur gor man med gamla egentligen?

ar i amerika o halsar pa slakt o reser runt lite o sa.
fick ett mail av min morsa idag dar hon sa att familjen kommit overens om att satta morfar pa alderdomshem. Han vill inte det, men familjen bestamer over hans huvud eftersom han ar sjuk.
Min morfar ar ratt sjuk i parkinson, och alltsa ratt jobbig att ta hand om.. han var dessutom ratt sa ###### mot min morsa o moster nar dom vaxte upp. Inget olagligt eller natt, han var bara ingen sarskilt snall pappa, karriars gubbe med for hoga krav liksom. Men han har a andra sidan gett bada familjerna ratt mycket pengar, och alltid funnits dar liksom. Alltid varit beredd att hjalpa familjen.

Hamnade da i en diskussion med min farbror, som jag bor hos, om detta. Han tycker att det ar ett exempel pa hur var kultur fungerar, att vi later staten ta hand om honom pa alderdomshem, eftersom att vi tycker att vi har nagon sorts ratt att slippa ta hand om vara gamla. Det ar sjalviskt, men lattare liksom.

I amerika, enligt honom, sa skulle man inte ha gjort sa. Har skulle det varit sjalvklart att han bodde med familjen, for han har ju en gang tagit hand om min morsa. I en familj skapas det viktiga Band, som man masta respektera och ta hansyn till...men hans fru ar ju hemmafru liksom, finns ju inte i hans varld att han skulle ##### pa jobbet o ta hand om hemmet. Inte i det fina kristna idealhemmet nono!

Och nu kan jag inte sova...for fan, han har ju ratt...det ar ju sjukt. En gubbe som bara vill leva sina sista ar hemma, som dessutom gett bort alla sina pengar till sina barn. Men a andra sidan, jag kommer antagligen kanna likadant.. jag kommer vara uppe i mitt eget o inte vilja ##### pa jobbet o ta hand om min pappa liksom.

sa fan, hur skulle ni gora? eller vad tycker ni?
(det ar inte sa att jag ber om moraliska rad, ar mer intresserad av vad ni tycker om situationen och hur ni sjalva kommer agera nar det blir aktuellt for er.)

solar mig i den permanenta glansen av mig själv.