I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför ska alla till paradiset?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-08 21:56

Varför ska alla till paradiset?

Jag vet inte, jag kanske bara babblar strunt?
Jag satt här innan och blev bara mer och mer fundersam då jag läste "mormons bok". Varför säger alla religioner (som jag känner till och har givigt tid att sätta mig in i) att vi har ett paradis och ett "efterliv" framför oss, pånerat att vi lever våra "jordliv" på ett bra sätt?

Kan det vara för att alla som målar upp en väntan på ett paradis inte är nöjda med sitt jordliv? Att de inte känner sig tillfredställda av sitt liv här, det ända liv som faktiskt vet att dom lever och som dom vet är på riktigt?

Eller kan det vara att de är rädda för döden? Därför målas det upp en perfekt bild av ett paradis dit alla vill för att vi inte ska vara rädda för döden. Döden skall vi nämligen alla en dag gå till mötes.

Ingen vet vad vi har att vänta, men ingen verkar heller tro att det bara ta slut. Det kan likaväl bli som innan du var född enligt mig. Du finns inte, du har ingen fungerande hjärna och därför har du inget, du har inget! . Ingen syn, inga tankar, ingen känsla, ingen smak och ingen märkbar kärlek.

När jag va liten lärde jag mig 2 saker: att gå och att inte pissa på mina händer...

2005-02-08 22:19
Norra_Ishavet

vad menar du med väljer bort bilden av ett evigt liv?

det är väl fler och fler som blir kristna och muslimer i världen hela tiden? bara i vissa delar av europa som det sekulariseras starkt.
back like cooked crack

2005-02-09 12:15
jag tror bestämt på att man lever samma liv om o om igen.
vågar du köra på mig igen då fitta?

2005-02-09 12:21
why P18
kan ja också tänka mig, men med olika förutsättningat.. eller rättare sagt man är samma person.. eller eventuellt nåt annat än männsika
Det va bättre förr, svenskunderjord!

2005-02-09 17:47
varför skall vi få en andra chans till allt? leva om, leva i ett paradis, själen skall få vila etc. varför kan ingen ta till sig tanken att det är ca 90år, sen är det slut. Det finns inget efter. Kan ingen leva med tanken att vi skall sluta existera?
När jag va liten lärde jag mig 2 saker: att gå och att inte pissa på mina händer...
Skivsamlare

2005-02-10 02:02
chef
nej det kan inte jag i alla fall. kan du ens föreställa dig att du aldrig någonsin kommer att finnas och bara försvinna? tänk efter riktigt noggrannt så kanske du förstår att folk är rädda för det.

2005-02-10 02:08
inte bra o ha suttit ute med ett gäng polare och suktat på pipan, sånt här nojjar upp en . shiet :)
-- Mr.L --

2005-02-10 12:34
Klart alla vill till ett paradis.
Sen VAD för paradis det är skiljer sig väl individuellt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-10 13:37
CHRISTUS P19

jag tror att man lever samma liv om o om igen, upplever exakt samma saker.. allt går i en cirkel bara.
vågar du köra på mig igen då fitta?

2005-02-10 15:22
E_NO_LA P22
Självklart är det en fråga som är ganska ofattbar att sätta sig in i, som du säger: inte finnas mer.
Ungefär som att rymden aldrig tar slut ;)

Men vad jag menar är att jag tror inte vi ska leva efter en bild uppmålad på TRO när det inte finns någon kunskap bakom, och det kommer det förhoppningsvis aldrig att göra heller.
Vi lever våra liv här så noga så. Vi får knappt yttra oss om något vi inte kan eller är insatta i och sen får vem som helst gå runt och hoppas vad han eller hon bäst vill, om vad som kommer hända oss alla efter döden, ganska facinerande faktiskt.

Det är mycket vi finner svårt att acceptera men tvingas leva med, självklart olika från person till person.
Skivsamlare

2005-02-11 01:44
chef
vad mår du bäst av? att kräva kunskap om livet efter döden, eller tro på det bästa eftersom vi ändå aldrig får veta? Vad man däremot inte bör göra är att håna de som tror på ett paradis, eller om du tror på en himmel och helvete, skrika åt folk att de kommer hamna i det sistnämnda för att de inte tror.

men för att vara på ditt första inlägg; nej vi som tror på ett liv efter döden gör det inte för att vi är missnöjda med vårt liv på jorden. jag kan egentligen inte tala för alla men jag tror att de flesta är precis som jag, rädda för att bara försvinna. jag tror inte på ett paradis eller ett helvete, men jag tror att vi fortsätter leva i en annan tid och kanske på en annan plats. Jag tror på Gud och för mig känns det som slöseri att kasta bort något så värdefullt som en människosjäl.

2005-02-11 03:24
Jag är helt i linje med dig unge man.

2005-02-11 22:04
Jag tror det är ungefär som att sova.. Utan drömmar. Föralltid.
Jag har ingen forumsignatur.

2005-02-12 03:12
Det är ingen som har kommit på meningen med livet, men dom har kommit på en lösning i ett par 1000 år så länge

2005-02-12 12:52
E_NO_LA
jag menade inte att håna nån..om det var så du syftade.

tack för det ni delat med er, ni har svarat på en hel del av mina frågor och jag bröjar förstå att det är mer rädsla än missnöje.
Skivsamlare

2005-02-13 02:38
chej
nej jag menade inte att du hånade någon, bara att det är riktigt lågt och rätt patetiskt att göra det. jag respekterar folk som har en annan tro än jag så länge de respekterar mig och min tro. så enkelt är det.

2005-02-13 12:51
Vet ej om ni tagit upp det men... judarna har inget paradis som de längtar efter. Inget som är ens i närheten så omtalat som muslimernas paradis och de kristnas paradis.
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro