I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Människans moral, medöfödd eller inlärd?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-01-25 02:02

Människans moral, medöfödd eller inlärd?

Jag satt häromdagen och disskuterade med några kristna äldre vänner om det. En av killarna tyckte att moralen var medfödd, att allstå människan var född med goda avsikter och därmed god. Den andra tyckte att männsikan i grund var ond men måste lära sig godhet.

Jag är inte troende och tillhör inte någon religion så jag skyller inte på arvssynden. Jag tror att människans moral som vi har idag, allt det här med rätt och fel är helt klart inlärd av samhället så som det ser ut idag. Hade vi inte haft den moralen vi får med modersmjölken hade vi till exempel dödat alla människor med AIDS eller andra smittbara sjukdomar så som ärftliga sjukdomar. Vi hade inte lärt oss älska eller stå ut med ett missbildat barn utan de hade blivit övergivet.
I djurens värld ser man det. Djur som födds och ser annorlunda ut drivs ur flocken, tex albinodjur och kan därmed inte föra vidare sin sjukdom eller genetiska missbildning. I vissa andra tredje världen länder är det fortfarande så bland männskor.

Så jag har tre frågor.

1. Är moralen inlärd eller medfödd?


2.Tycker ni att människans moraltänkande har bidragit till att det finns fler sjukdomar?


Jag ber om ursäkt till folk som kan ta illa upp vid mitt inlägg. Till ni som tänker svara på inlägget, tänk på att jag är enbart nyfiken på vad andra tänker och tycker och ber er avhålla från att kalla mig för namn utan endast framföra eran åsikt och varför ni tycker så.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.