I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

är det en mänsklig instinkt att kyssas?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-01-04 02:07

är det en mänsklig instinkt att kyssas?

ja... jag har funderat lite på det här. jag har hört talas om någon kultur eller land där människor inte kysser varandra, och då menar jag inte vänskapligt (vilket iofs är vanligt) utan erotiskt.

sedan är det nog också många som håller med om att det känns som en reflex att kyssa någon man gillar (även om det är svårt)
är det så för att vi är så extremt inlärda vid att man kysser nån man gillar, eller är det verkligen en mänsklig instinkt?

samtidigt är det svårt att tänka sig att de här skulle vara något genetiskt... människan är såvitt jag vet det enda djur som kysser varann, och kyssar är ju inte någon förutsättning för fortplantning, så varför i all världen skulle vi tjäna på det? (om man ser det ur ett evolutionsperspektiv)

skit samma. men vad tror ni? om man lät några människor växa upp isolerade på en ö, tror ni dom då skulle kyssa varann när dom blev kära?