I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jesus föddes den elfte september!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-01-03 21:24

Jesus föddes den elfte september!

På tal om den roliga profesiatråden kom jag att tänka på den här lilla spinoffen från bibelkodsfanatiker.

Jesu födelse.

Jesus föddes 9/11. Kan det bli bättre?

Vad hände med gammal hederlig irrationell tro a la Kirkegaard? Varför behovet av långsökta bevis?

I'm back!

2005-01-03 21:31
Är du säker på det? Kanske bäst att ladda ner en gammal hebreisk text och dubbelkolla med ett datorprogram. ;)
I'm back!

2005-01-03 21:34
Jesus föddes på julafton era tofflor!

2005-01-03 21:36
mantis: Nej, nej du får läsa alla fem sidorna. Det visar att julen bara är en hednisk rit. Och visar även när maria blev befruktad. :)
I'm back!

2005-01-03 21:38
Dogglanf F0
Sidor som visar har jag sett mycket av =)
Föresten vet ni när jag föddes?
25 November 1985 - Samtidigt som Danmark atackerade England och ströp halva kungafamiljen.

2005-01-03 21:43
Själv föddes jag den tjugonde mars, och med tanke på att det också var thåis 22a födelsedag samma dag vågar jag svära på att han söp den dagen, utan någon empiri what so ever att backa upp med.

Tillika tror jag att religion bör vara en sådan fråga.

mantis: Menar du samma dag 1985, eller samma dag fast för länge sen?
I'm back!

2005-01-03 21:50
Doggland F0
Samma dag fast ää 7 år tidigare.

2005-01-03 21:51
Aight.
I'm back!

2005-01-03 22:00
Doggland F0
Har du födelse dag någon ball dag då?
Typ 33 Augusti?

2005-01-03 22:02
jag fyller år samma dag som dogglands mamma.
ganska coolt.

2005-01-03 22:03
Mantis: Du menar i bibelkoden? Jag vet inte har hittat lite texter och länkar här Bibelkod *wee* Men de program jag kollat på funkar inte på PC. Skall försöka hitta något som funkar imorgon hade jag tänkt.

Jag vill ju förståss hitta roligare profetior än när jag är född dock ;)
I'm back!

2005-01-03 22:19
har för mig att nån sa att man kan få fram vad fan man vill genom bibelkod... typ psyjunta är bäst sade gud
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-01-03 22:27
doggland. nope. han föddes i december dock innan julafton. de kallas shabe yalda och är den längsta natten på året.

Femme fatale

2005-01-03 22:55
Jesus var en lat man... han bodde hemma tills han va 30 och om han gjorde något så var det ett under!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2005-01-03 23:15
Doggland F0
Omme asså zaren lärde sig åka skriskor på din födelsedag fast för 130 årsen, isn't that amäjsin g!

jag har redan läst om Kod Of Bible men jag tror inte på det.
Varför dölja budskap när texten är till för att förmedla det =)

2005-01-04 15:19
Amar: Man vet givetvis inte när jesus föddes, så enkelt är det. Men bibelkoden är alltid kul.

mantis: Jo Drosinin är bara störd, och även de mer, erh, seriösa bibelkodsforskarna (om de kan kallas seriösa) har ju vissa uppenbara ovetenskapligheter för sig.

www.torahcodes.co.il/wrr1/wrr1.htm
I'm back!

2005-01-04 15:58
Jesus var son av david. kungen david. ättling till kung dfavid och kung salamon.
Maria Magdalena var hans fru och de hade barn.

thats it :)
We can live today, but we are not promised tomorrow
We can pass away, say goodbye to yesterday.

2005-01-04 16:39

någon som har en tusing att låna ut?
BANG!

2005-01-04 16:46
nej tyvärr. men hittar du en så kan vi väl splitta?

2005-01-05 11:31
doggland ja snackar inte om bibelkoden

de tre vise männen va perser o enligt gammal kalender, sedan jesu tid har man i Iran faställt "julafton" nån gång i december, denna natt kallas shabe yalda och e den längsta natten

jag e inte kristen
Femme fatale

2005-01-05 11:40
hycklare?
visa lite respekt för i helvete
Femme fatale

2005-01-05 12:03
Amar

Jesus va ju god. de är ju fett töntigt, yo

2005-01-05 12:14
jag föddes den 11 septermber 1982
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2005-01-05 13:00
SiggeSixten
Är för att män som ville ha makt o rikedom bestämmde sig för att jesus skulle vara gudomlig och förstörde alla dokument där det stod att han var mänsklig.
Och son av david. han var ättling till kung david och kung salamon.
Jesus var inget annat än en människa av kunglig börd.

så blanda inte in honom i kyrkans hyckleri och fördommar.

Bibeln e bara bullshit, guds ord? my ass. jesus ord? inte en chans.

och vi har den katolska kyrkan och tacka för "kvinnoförtrycket" då det var de som började ta bort allt som visade att kvinnan var helig, utmålade Maria magdalena som en hora och att kvinnor var ondskefulla för det var Eve som åt från äppelträdet.

2005-01-05 13:03
och?
jag föddes 2 mars..
mest en kul grej...? (känns barre bus)

2005-01-05 13:06
Har hört att han föddes i april och att man inte kan bestämma exakt dag.
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com

2005-01-05 13:16
Man kan göra en mängd tolkningar av himlafenomen beskrivna oexakt i bibeln (annan källkritik tillkommer), problem rörande en icke enhetlig tideräkning och årsförskjutningar under de senaste 2000 åren och utifrån dem komma nära möjliga födelsetidpunkter.
Det gör dock självklart inte att man vet när Jesus föddes.

Jul firas vid sin tidpunkt pga föreningar mellan kristen tradition och gamla förkristna riter och traditioner. Vi har inte ens ett kristet namn som amerikanerna exempelvis har.
I'm back!

2005-01-05 13:24
Jesus gjorde åtminstone någonting åt allt som var fucked up på den tiden. däremot skrev han aldrig ett ord själv, ty han var analfabet. gå och spela lite CS nu

Var har du hört att Jesus var analfabet?

2005-01-05 13:27
Mantis
hehehe föddes Jesus på julafton? Jag trodde att det var juldagen han föddes på iofs ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-01-06 02:42
salaisus
Juldagen har också en afton.

2005-01-06 03:36
sa ju att 11 december var en otursdag..
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2005-01-06 17:42
orka läsa hela tråden MEN enligt nån karl på Discovery så föddes antagligen Jesus den 17 April år 7 f.K

=)
Straight outta Hägersten!!

2005-01-06 18:49
SabelOne P19

Det var väl år 6 f.K.?
"Not fuck myself in the head with stupid men"

2005-01-07 01:18
SiggeSixten P60

Större delen av vårt samhälles moral bygger på värderingar som kristendommen och jesus la grund för så jag föreslår att du är lite ödmjuk och tänker till lite innan du skiter ur dig ogrundade påståenden.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2005-01-07 12:20
siggesixten. blandar du inte ihop kyrkans hyckleri (påvens, medeltida o många nutida) med vad Jesu gjorde?

Jesu ärade varken materiell rikedom eller fientsap.

jag tror inte på att jesu var Guds son utan endast profet men ja tycker det öär lågt att hacka på en männiksa som gjorde gott för sig. kom med något vettigt argument än att hetsa
Femme fatale

2005-01-07 12:28
tycker så jag med
var kyrkan som utmålade honom som gudomlig och förstörde alla skrifter där det stod att han var männsklig.
så tracka inte ner på jesus för vad konstantinopel den store (lr vad han hette) och flera andra gjorde.

2005-01-07 12:36
han var ingen profet.
och han var inte guds son.
Son av david, som han sägs ha sagt. hade en annan innebörd på den tiden, syftade inte till son som familjeband utan mer att alla vi är söner av gud. lr nått.
och tror ändå han menade son av david. kung david. som han ska ha varit ättling till.
Han var konungarnas kung, i den innebörden som människa, och inte som guds son och kung bara för det.
Tror ändå han var en stor människa, som trodde på sig själv och andra.
Och judarnas korsfästning av honom (då det var de som fick romarna att slutligen gå med på det) är inget som behövs diskuteras i denna tråden.

Han var inget annat, än en vanlig människa. precis som oss.
Och alla är lika värda, inte som den kristna tron där gud är den allsmäktiga och vi är alla ingenting värda i jämförelse med honom. bull.

2005-01-07 12:41
han var visst profet. jag är ju muslim så det är min öertygelse. men att han skulle va Guds son e bullshit...

okej om han nu var en "jävla hippie" vad för ont gjorde han???
han var fredlig och god. argument för i helvete
Femme fatale

2005-01-07 12:42
resare.. nej där smög sig ett litet frågetecken. Jesu ansåg visst att Gud var allsmäktig.
Femme fatale

2005-01-07 12:48
allsmäktig ja, men inte i den innebörden som kyrkan har? eller?
entligt den kristna tron så är väl gud den enda felfria och man ska lyda hans "budord" som några filurer som ville h makt har hittat på.
och gör man inte det hamnar man i helvetet.
Du hamnar i helvetet om du gör dittan o dattan. kyrkans gud verkar inte alls vara så förlåtande som de verkar få honom till att vara, om man ska tro bibeln.

visst tror på en gud men inte kyrkans gud.
och entligt mig tro jag att han e mer förlåtande än man ja. jag vet inte

har så svårt för att formulera mig just nu :/

Men vad har jesus för inverkan på islam om jag får fråga? så jag uppfatta det som att entligt islam så var han en profet av det du skrev. visste ens inte att han nämndes inom islam. så lite fakta om jag får be skulle vara intressant o läsa :)

2005-01-07 12:51
Resare. ja ja håller med dej! kyrkan utnyttjar de troende kristna so mtror de får bot genonm vad en präst säger!

de bara Gud som kan förlåta synd ode kan inte nån påve i världen göra. för då har man likställt påven med Gud o det är hädelse.

javisst jesus nämns många gånger liksom de andra profeterna innan Muhammed.

Inom islam respekterar man Jesu so men god profet men anser att han inte var Guds son. ty Allah har inte avlat sin son.. och ingen är förmer än någon annan.

inom islam e alla lika i värde. de finns inget jävla Guds folk, Guds son eller nån Kristi brud haha

inom isma e alla människor o Gud e Gud. den enda. jesu var profet liksom muhammed.

Femme fatale

2005-01-07 12:54
enligt Islams tro så är Jesus, Marias son, en av de allra viktigaste av Guds budbärare. Muslimer lär sig att älska Jesus, och man kan inte kalla sig Muslim utan att tro på hans mirakulösa födelse från en oskuld och de mirakel som han (Må frid vara med honom) utförde. Muslimer tror inte på detta p.g.a. vad Bibeln säger, eller vad någon annan religion säger, utan helt enkelt eftersom Koranen säger detta om honom. Trots det, betonar Muslimer att Jesus mirakel, och alla andra Profeters mirakel, skedde ”med Guds tillåtelse”.

källa islamguiden
Femme fatale

2005-01-07 12:55
är inte vi alla guds folk då? guds söner o döttrar? ;)
om man kan se det så.
men tack för informationen iallafall :)

2005-01-07 12:55
Treenigheten och arvssynden kritiseras starkt av Muslimer, eftersom de inte kom från Jesus (Må frid vara med honom). I denna aspekt så är Muslimerna de sanna följeslagarna av Jesus (Må frid vare med honom), eftersom de försvarar honom mot de Kristnas överdrifter om honom och lär ut den Rena Monoteism som Jesus själv ursprungligen kom med.

sådär ja

det är muslimsk syn på jesu
Femme fatale

2005-01-07 12:56
siggesixten. eller en värld fylld med kärlek?

hippie eller ej. jag lever gellre i en värld med goda männiksor än något annat
Femme fatale

2005-01-07 13:00
SiggeSixten
Skulle du kunna formulera varför du tycker som du gör om Jesus?
förutom att skriva att han var naiv etc. skriv anledningen till att du tror/tycker det.
är du så gullig så du gör det? :P

2005-01-07 13:03
yaaah vi väntar på en förklaring vavava :)

Femme fatale

2005-01-07 13:33
Jag såg en dokumentär om att Jesus föddes någon gång under påsken.
19

Din IQ beräknas vara 126 - 135. Detta motsvarar 96:e till 99:e percentilen, dvs 96% av befolkningen har en IQ mindre än eller lika med 126. 98% har en IQ mindre än eller lika med 135.

2005-01-07 14:46
SiggeSixten

Syftade inte på det, menade mer citat som:

jag tycker han och hela kristendomen bygger på hyckleri och framförallt falskhet.

Det är ju ganska tydligt att du inte har någon egentlig åsikt eller ståndpunkt. Men tyvärr, du får inte mer vänner genom att vara provokativ och anorlunda ;(
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2005-01-07 16:11
Jag fyllde år iförrgår apropå datum=)

Jesus var en god man.

2005-01-07 16:29
ja Jesus var en god man

och som någon sa, man behöver inte vara "speciell" eller "cool" för att man leker provokativ

sioggesixten. dina argument håller ej eftersom du inte har några vettiga argument

att hoppa på Jesus e ganska lågt o skylla på att han e naiv. finns värre männiksor o klandra
Femme fatale