I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ångest delux.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-12-17 22:07

Ångest delux.

Jag vet inte vart jag ska ta vägen. ibland skär ångesten genom hela kroppen, det känns inte som om jag kan andas.
Vet mer eller mindre varför jag har ångest och mår dåligt, men det är ändå nu som det tuffa arbetet börjar.
Kampen mot ångesten.
Jag har levt destruktivt i väldigt många år, och det är nu jag får ta smällen. Ibland gör det så ont att jag bara vill lägga mig ner och dö, men jag inser att jag måste kämpa.
Jag har min underbara familj, min älskade pojkvän och mina vänner som jag inte kan svika mer.

Är det nån som har några råd om hur man ska försöka hantera ångesten, eller bara vill prata av sig lite skriv gärna här.

2004-12-17 23:18
kännt samma sak flera gånger.. det gäller bara o va stark, för efter regn kommer ju solsken.. klyshigt men sant liksom..
www.twitter.com/mzamora036

2004-12-17 23:58

2004-12-18 04:50
Tänk på folk som har det värre o sluta gnäll!

2004-12-18 08:20
Ziggy_Marley.

Varfor ska hon sluta gnälla och tänka på folk som har det värre? Skärpning!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-18 12:37
jag har också känt ungefär sådär, ångest för ingenting... ingenting konkret iallafall, men man känner hur allt bara pressar o pressar och de e fett jobbigt :S

brukar hjälpa att koncentrera sig på något, typ läs en bok eller sporta nåt sånt

2004-12-18 12:38
Terapi är dyrt som fan, medicinering ska man ta det jävligt lugnt med tycker jag. Jag vet ju inte vad du har gjort, men det låter lite som att du har dåligt samvete för saker du gjort, vilket kan vara både konstruktivt och destruktivt. Destruktivt blir det om du inte står för dem. Oavsett vad det nu handlar om så måste man se sig själv i spegeln och säga typ "ja jag gjorde det, jag var dum i huvudet och får skylla mig själv om ingen säger ett ord till mig igen så länge jag lever, men jag tänker fan inte göra om det". Man får lära av sina misstag istället för att gräva ner sig i dom liksom....om du fattar?
Offbeat Collective - din present 2005.

2004-12-18 14:17
Jag äter antidepressiva och går i terapi.

Det hela är sjukt invecklat och jag har inte lust att gå in på allt här, men jag har gjort saker som jag inte är speciellt stolt över.
Det är jobbigt som fan att verkligen inse det och jag är mer eller mindre tvingad att ta konsekvenserna nu även om en del av sakerna hände för flera år sen.
Jag har äntligen insett att man kan fly från mycket, men inte från sig själv. Att hata sig själv är ingen höjdare direkt, men jag har levt med dom tankarna i flera år och trott att jag inte vart värd bättre.
Mitt självhat är sjukt stort, och det är väl i första hand det som jag måste fokusera på.

2004-12-18 14:42
Läser med respekt och kärlek denna tråd som är skriven av en underbar person. Märkligt hur mycket skit som kan dölja sig under ytan hos olika personer. Som man aldrig ens ser en skymt av.

2004-12-18 15:01
vet inte riktigt vad man ska göra, men... det är nog en hel del med samma ångest-problem - jag känner också så ibland.

antar att det enda man kan göra är att se frammåt, intala sig själv att det bara kommer bli bättre och bättre.

hang in there :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-12-19 16:10
OVISS-läskigt jag tänkte skriva exakt samma sak ..
too hot fi dem<br>

2004-12-19 16:26
jag har läst allt .. och det rä det lokala nätverket omkring dig som hjäklper dig att bygga upp dig till den du är .. och om du känner dig vilsen kanske dom inte är så underbara som du just skrev ?
too hot fi dem<br>

2004-12-19 16:29
men om du känner dig tom och vilsen inom dig så är det ju inga alvarliga problem du har ju inga dilemman från tidigare i livet du måste bearbeta så då går det ju över om du bara försöker tycker det rä så läjligt att alla börjar tycka så synd om sig själva .. var glad för det du har & inte minst om du har kärlek runt omkring dig , otacksamt mot dom finns där för dig & ger dig kärlek.
too hot fi dem<br>

2004-12-19 17:20
Du har ingen jävla aning om vad jag har vart med om tidigare i mitt liv, så sluta tro så mycket.
Jag ÄR glad att jag har dem runt omkring mej, annars hade jag garanterat mått sämre än vad jag gör, men precis som Chinadoll skrev så kärlek och bra levnadsförhållanden inga garantier för att inte få en depression. Du borde kanske läsa på lite innan du skriver.

2004-12-19 20:25
jag vet precis hur det känns, när man har klumpen i magen, jag har nog något liknade, bara det jag har ångest för allt, det första ja känner när ja vaknar är ångest, så fort ja hör någon tjata, knälla, på något set det lilla minsta visar att den person inte känner så gald eller what ever så känner ja ångest, t.e.x jag hör hur två person tjafas om ingen ting, helt så mår ja skit,.. det har just slutat med att ja inte har gått ut på ett 3 mån, jag orkar inte ens göra något som är den minsta ansträngade, jag har alltid huvudvärk,, och när ja går och lägger mig så tar det mellan 2-3 timmar innan ja somnar bara för att ja måste ligga och tänka på allt ihela värden som gör mig orolig, och ibland blir så dom du säger att det känns som för mycket av det, jag vet inte vart ja ska ta vägen ja måste ha något som kan lunga mig.. men det finns inte, det känns som om ja låter det ta över blir ja galan,

och sen tunnan på moroten, så har mitt minne börja svika mig ja kommer typ inte ihåg något ja gör, t.e.x om ja går och gör i ordning kaffe heller upp det i mugg låter den stå kvar på bänken går ut och röker, tror ni ja kommer ihåg mitt kaffe,,.. jag har just gjort den 4 gånger den här månaden. och det färsta av allt är när ja har gått till en doktor är att dom inte kan hittan något fel för att ja har denna huvudvärk..

men iaf så har ja fått nr till en terapeft, måste bara sammla nog mycket krafter för orka ringa och tala om hur det är....
™™™™™

2004-12-19 22:09
orchidee: Usch, det låter hemskt. Förmodligen drabbar det där dom snällaste människorna. Som faktiskt borde må bäst eftersom dom ser och förstår allt det dåliga i denna värld. Lite flummigt förklarat kanske, men nån borde förstå vad jag menar.

2004-12-20 00:28
Ja det kanske 'är bara jag som lever på positiva vibbar och försöker göra allt dåligt bra .. ångest måste ju krypa fram från något och vad det rä som har orsakat det måste man ju bearbeta men jag måste ju säga att jag kan inte tänka mig att det blir bättre utav att älta problemen :/
too hot fi dem<br>

2004-12-20 00:41
vilken värklighet ? värkligheten är ju felet & det är ju det jag hela tiden bearbetar för att det inet ska bli ett större problem .. jag ser det som att allt går att lösa ..men alla människor kan väl inte vara lyckliga om dom inte vill & har den inställningen ..
too hot fi dem<br>

2004-12-20 17:39
ÅNGEST det är braaaaaaaah!!!
Det är bra att du har insett att du gjort ett misstag!!
nästa gång undviker du skiten...!
http://marcedwardkhalil.blogspot.com/

2004-12-21 16:12
_baby - Förflutet är förflutet och det enda som du kan förankra därifrån i nuet är att du dragit lärdom av dina erfarenheter.

Om du vet varför du handlar destruktivt, eller åtminstone i vilka situationer det kommit att bli så, vilka känslor det genererar så kan du lära dig hur du kan undvika att hamna i sådana mönster.

Försök att inte dömma dig själv så hårt, du skulle aldrig rackaner på nån annan på samma sätt , visst?

Det finns inte nån på denna jord som inte kan begå misstag och fel och som aldrig gör det.

Sänk din gard , lär dig vad du mår bra av att göra och vilken tillvaro du trivs i, sträva efter att befinna dig där istället för att straffa dig.

När du känner ångesten komma , var inte ensam - om du måste vara försök lugna dig genom att andas, peppa inte upp dig själv för att du "vill" må dåligt (straffa dig) , sätt på en bra skiva, ring en vän , försök vända det till att göra nåt konstruktivt så att du känner att det är du själv som har kontrollen.

Behåll hoppet!

Kram

2004-12-22 02:05
Arlomeion, oh bara vänta kära du den kommer till dig också.

Pröva lumpen, om det nu känns så fel så kanske du upptäcker den där vettja.

2004-12-22 14:08
alla som säger att dom vill ha ånget i den from som vissa utav har vet inte va dom pratar om.. ja skulle helre brytta alla ben i kroppen en att leva så här!
™™™™™

2004-12-22 15:52
1.
Du säger att du pratar med någon, och det tycker jag är jättebra. Dessvärre verkar det som att det inte hjölper för dig? Eller?
Jag vet hur svårt det är att ta sig ur något sånt där och att det kan ta jävligt lång tid innan man mår bra igen. Men jag håller alla tummar jag kan och jag hoppas verkligen att du ska må bra igen.
2.
Det är viktigt att dina vänner, din pojkvän och din familj vet hur du mår. De kan hjälpa dig och göra det lättare. Prata med dem. Säg hur du vill ha det och hur du vill att situationen fungerar.

För det tredje: Man kan må jävligt dåligt hur många vänner man än har omkring sig.
Har ni aldrig varit ledsna? Även om ni fortfarande har vänner och familj? Tänkte väl det..

Och ett problem är ett problem, visst kanske någon har det värre, men mår man dåligt är det ett problem och det måste lösas.
What we do in life echos in eternity.

2004-12-22 22:39
börja knarka.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 -

whoa = ZOG.

2004-12-23 00:14
grattis till livet.
"kan jag säga att jag snusar till polisen eller kommer dom blir arga då?" - jirno P18 (15)

2004-12-23 00:52
Tack för alla råd och fina ord! Det värmer.

2004-12-23 19:40
välkommen till verkligheten, börja knarka så blir det bättre.

whoa = ZOG.

2004-12-24 13:41
_babyphat F21

du har en underbar familj, det är inte alla som har det. du har en pojkvän som du älskar, och du har vänner. du har det ganska bra när du tänker efter, eller? ;)

2004-12-24 13:46
oj, glömde.

breaky_grl F18

ibland är det omöjligt att vara glad, life .. när det tog slut med min flickvän var jag riktigt nere, men jag hade farsan och en riktigt god vän jag kunde prata med och det hjälpte mig igenom den krisen. hade jag inte haft dom så vet jag inte vad jag skulle ha tagit mig till..

2004-12-24 18:22
Blunt_Smoke
Grejjen är att många här tror att vänner och familj kan göra en lycklig när man får en deppression... så är ofta inte fallet.
Alltså kan man inte alltid bli lycklig på grund av att man "har det så bra"....

2004-12-24 18:54
oj visste inte att du var psykolog.

vad blir man lycklig av då?

2004-12-24 20:23
Blunt_Smoke
Jag sa inte att jag var psykolog, jag talat utifrån egna erfarenheter.
Skaffa dig först såna och tala sedan.

Tillägg för de som inte kan tänka längre än näsan: Det finns antagligen depprimerade människor som kan må bättre med hjälp av vänner och familj.

2004-12-25 16:38
Det snöar ute!!!! snart är det nytt år !!! =) ... två saker att glädja sig åt =)

2005-10-10 19:06
Hallå alla andra med ångesten i högsta beredskap,

värsta ångesten jag upplevt pågår nu för fullt, har nämligen rökt Cannabis nu å snart tre år för att kunna fly verkligenheten så innebar att jag förlorade mig flickvän genom mig drogande, sen avled en nära släkting till mig och då var det igång, har nu äntligen givit upp skiten och satsar för fullt på livet, men mardrömmarna som man kan få när man slutat med the" shit" är ändå värst..i dom finns det som mkt ångest att jag inte klarar av den på egen hand utan måste ha mkt stöd & hjälp från omgivningen, även anti depressivt äter man, Remeron, vanligt läkemedel inom denna sektor!

va ni än gör.. gör inte som jag! va kloka! jag forlora tre år!

Peace! ni vet vad!

2005-10-10 21:12

det är bra att försöka sysselsätta sig med något annat när man får ångest, den här till exempel:
den stora guiden till verkligheten

jag är ingen adlibris undercover pr-agent, tyckte bara att sidan sammanfattade boken bra. Låna den på biblioteket eller nåt.

2005-10-10 23:21
Orkar inte läsa allt i tråden men undrar om någon har något bra tips mot ångest eller nåt tips på hur man kan lindra ångesten nåär den väl faller in.

2005-10-11 10:02
Jag hade också en sådan fruktansvärd ångest och var deprimerad för ett halvår sen.. Det var saker som jag hade gjort tidigare, åkte bort 2 månader upp till fjällen och jobbade, va ute mycket, åkte snowboard.. efter att jag kommit hem från stället så flyttade jag, och nu är det bra igen, även om jag itne har rett upp vissa saker.. men att jag flyttade gjorde verkligen riktiigt bra..
rather bad memory then bad memories, i smoke cannabis!

2005-10-11 12:33
jag har haft ångest o vart deprimerad länge... förra veckan fick jag ett bryt o satt bara o skaka o kunde knappt andas..
de e för jävligt när de e så.. men de e inte lätt att få nån att prata med. man får bita ihop när det värsta har lagt sej o rida ut stormen.

2005-10-11 17:24
Det var snart ett år sen babyphat skrev tråden, så era tips kanske gör mer skada än nytta. Förhoppningsvis har hon blivit av med ångesten och gått vidare i sitt liv.

2005-10-12 11:09
eller så är hon död.

whoa = ZOG.