I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krig en sjysst sport...

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2004-12-02 23:37

Krig en sjysst sport...

Asså krig som lek (strid inom ett visst inhängnat område) hade varit en grymt rolig, smart och taktikkrävande sport. Vikten av att jobba som ett lag och samtidigt ha inviduella tallanger. Jag hade iallafall börjat i sporten om den var lika accepterad och förekommande som t.ex. Ishockey.

Nu är det ju dock så att delar av denna världen ser annorlunda ut och krig är ingen lek/sport för väldigt många av oss människor. Därför känns det inte rätt och sporter som paintball kommer aldrig bli så stora och accepterade i vårt samhälle som handboll, fotboll, innebandy m.m. Detta är någonting jag tycker är bra, för tanken på att typ paintball skulle vara Sveriges nationalsport är äcklande. Barn växer upp med idoler som är bra på att skjuta folk. Visst de är bra på att skjuta folk på låtsas, men det innebär att de även är duktiga på det om det skulle bli krig. Jag tycker alltså det skulle vara fel om det blev en stor sport, för att världen ser ut som den gör idag.
Tänk er därimot fram en jävla massa år i tiden, då krig ser annorlunda ut. Ponera att markstriden inte alls äger rum längre, för ingen nation är så dum att de har fotsoldater eftersom det är mer negativt än positivt. Tja, då kanske den uppenbara förknippningen med ett riktigt krig känns längre bort och allmänheten kan acceptera det som en lagsport. Fäktning t.ex. var ett sätt att strida man mot man på medeltiden innan krutet var uppfunnet, men är idag accepterat som en OS-gren. Kanske hade folk tyckt det varit moraliskt fel på den tiden.

Tja, jag vetifan, men diskutera gärna detta pojkar och flickor...


Peace in the middle east...