I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kontakt med exet

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-09-23 00:50

Kontakt med exet

hmm.. vad tycker ni? ska dra upp två punkter...

1. Förutsättningen för att kunna behålla kontakten med sitt ex, är att kunna funka till 100% med sin nuvarande partner i vilka omständigheter som helst... nästan. Att inte bli tilltalad som en vän.
Om inte? Hur lång tid bör det ha gått så att denna fenomen kommer i drift?

2. Att ens partner drar upp sitt ex i olika sammanhang 24/7:
*När jag va utomlands med X så...
*Vi gjorde...
*Tillsammamns brukade vi dricka...

ok om det är i lagom mängd, men när det blir för mycket. phuuu!
Kan det verkligen bli för mycket? eller vill man ens höra en "lagom mängd"?
min september-rekord ligger på 3ggr under en dag, mycket? lite?

peace!

www.tobar.se

2004-09-23 00:59

hm, om ens partner pratar mkt om sitt ex och man tycker det är jobbigt så är det väl bara att påpeka det?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-09-23 01:17
tro mig jag har...
www.tobar.se

2004-09-23 07:39
jag skulle nog kännt att hon jämför mig med sin gamla snubbe=jobbigt. 3 ggr på en dag låter mkt. 3 gånger på en månad låter rimligare. men 3 ggr varje månad e 35 ggr om året, inte heller så kul...
Lugn!

2004-09-23 10:37

men vad för grejer är det hon säger?

är det saker i stil med
"den resturangen åt jag och X på en gång, de har jättebra mat"

eller saker som "X var mycket bättre i sängen än du"?

för saker som exempel 1 ser jag inte det farliga med

2004-09-23 11:20
Misery_chick:
haha så grovt är det inte. Men hon kan dra paralleller mellan oss ifall det är nåt dåligt.

När man snackar om olika ämnen som t.ex. skräckfilmer, thaimat, reggaemusik... så kommer han alltid upp! vi vi vi vi.
Och det värsta är att jag kom på henne göra samma sak med sina kompisar. Fan är uppe med det?

Hon får snacka & träffa med vem hon än vill, men det känns som att man dragit en nittlott några ggr.
www.tobar.se

2004-09-23 11:27
Deguapo

hur länge var de tillsammans?
hur länge sen gjorde de slut?
hur länge har ni varit tillsammans?

2004-09-23 12:00
~4 år
~8 mån
~8 mån
www.tobar.se

2004-09-23 12:14
Deguapo

om han varit en stor del av hennes liv såpass länge så är det väl inte så konstigt att hon pratar om honom?

blev ni tilsammans direkt efeter att de gjort slut?

2004-09-23 12:21
Jag förstår dig, jag var sådär "jobbig" ett tag. Men det var bara för att jag och mitt ex var så nära vänner också, innan och efter det att vi gjorde slut. Fast min dåvarande sa till mig att han tyckte att det var småjobbigt och om jag kan kunde chilla lite på det. Så enkelt var det liksom.
I´m with stupid--->

2004-09-23 13:40
Det finns väl ingen anledning att nämna sina ex hela tiden. Speciellt inte om ens partner tycker att det är jobbigt.

"den resturangen åt jag och X på en gång, de har jättebra mat" är för mig en konstig grej att säga.
Vilken tid det skulle ta om man skulle redogöra allt man gjort med folk, det räcker väl med att säga "jag har käkat där, maten är bra".

2004-09-24 13:41
Ja den kan man säga, att vi blev tillsammans efter de gjort slut.
väldigt dumt gjort, kunde ha väntat lite... typ 4år till så skadad som det är, men det valet hade vi inte, eftersom jag skulle igentligen åkt iväg till USA & plugga, antingen skulle vi bli tillsammans eller så skulle jag åkt iväg om jag inte gett det en chans.

Men som sagt, hon kan ta upp grejer som är relevanta för konversationen, men jag ser fortfarande ingen mening med att han ska behöva tas upp 3ggr på en dag. Nu när det är så pass mycket, & tro mig hehe hon har kommit upp till dubbelt så mycket utan att hon märkt nåt.

Själv har man besparat henne om allt som har med mina ex att göra, vill hon veta nåt får hon fråga. Hon fick nyss reda på vad mitt ex hette efter 8 månader. det är starkt jobbat ;)

Har alltid sagt ifrån mer eller mindre, men fick nog & bad henne att hålla käften nu i söndag & tjafsar om det fortfarande än idag. Det har gått så långt att man ifrågarsätter förhållandet.
www.tobar.se

2004-09-24 14:19
Om hon gjorde slut med sitt fyraårsförhållande för att stsa på dig istället.
Då ser jag inga problem med förhållandet.

Säg helt ärligt att hon måste sluta prata om exet. Lyssnar hon inte ändå, se över situationen.
Om det blir för jobbigt.
What we do in life echos in eternity.

2004-09-25 00:01
asså... jag har precis dumpat min kille sen 4 år tillbaka och kan bara säga det: jag tjatar. det är 4 år av mitt liv som jag levt i symbios med en annan människa. han var samma människa som jag. klart att man säger vi och så, det är ju det man är van vid, att man hör ihop med honom.
som tur är så förstår min nya kille detta och stör sig inte på att jag har ett behov av att fortsätta träffa mitt ex, som vän. ^_^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-25 00:03

jag tycker nog, att så länge det inte är grejer som att han skriker sitt ex namn i sängen, eller drar jämförelser mellan oss, så stör det mig inte det minsta att min pojkvän pratar om sina ex.

2004-09-25 03:30
Vad har ni för problem egentligen?... Shit, sluta överreagera. Vem bryr sig? Svartsjuka är det värsta som finns ju.

Jag snackar så mycket jag vill om vad jag vill. That´s it.
Det borde faktiskt alla få göra. Verkar faktiskt som att killar är mycket känsligare än tjejer. samt att det ändå är killarna som "smyger" mest med "x-info".

Intressant och underligt.

Misery_chick å junkgirl är inne på helt rätt spår.

Maja: Det var misery_chick som skrev ""den resturangen åt jag och X på en gång, de har jättebra mat" SOM EXEMPEL! shit. läs ordentligt.

2004-09-25 13:10
Bästa tipset. Säg att du ska dumpa hennes arsle om hon nämner den där negern en gång till! funkar 95% av alla gångerna. Och om hon fortsätter betyder det att hon vill springa tillbax till han, då är det ändå inte ment to be..
Blow my mind....the one below the waistline.

2004-09-25 17:04
jag blir lite sådfär varje gång min killes ex kommer på tal.tycker det e jobbigt o veta att han älskat nån innan, o att ha nsagt att han alltd ska älska henne osv.för dom orden säger han till mig, då blir ja gnojjig, eftersom ja vet att han inte tycker om henne nu o så.

men i början va det typ att han sa saker om henne rätt ofta, men nu har han nästan slutat helt.
iofs är det kul o få höra vilka dumma/tröga saker hon gjort, så man ka nkänna sig bättre :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-25 18:23
jag kan inte bli svartsjuk på min pojkväns ex. hon fick inte ha med sig mobiltelefon eller bankomatkort utanför lägenheten för sin mamma, för då kunde det ju bli snott(!). för precis hela världen utanför deras innerstadslägenhet var ute efter att tortera och mörda dem, och ta alla deras saker och skrika vulgära ord rätt upp i ansiktet på dem, minsann.
så fort detta ex kommer på tal så är det garanterat bara en skitrolig anekdot som man skrattar tills man gråter åt. evil, javisst.

Deguapo
för varenda gång hon nämner sitt ex utan att det har med saken att göra kan väl du nämna något totalt irrelevant som du och exempelvis din farfar brukade göra?
"ja, och jag och farfar brukade ju alltid ..." o.s.v.
då kanske hon fattar hur tråkigt det är att hänga med en människa som har sitt sketna ex som utgångspunkt för hela världen.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-09-26 03:33
keep livin in fear of the idiot gear
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2004-09-26 09:15
Sän,
ta inte i så att du kissar på dig. Jag vet att misery-chick skrev det som exempel, därav citationstecknen och det kursiva tecksnittet.
Jag visade enbart hur man på att ett mer humant sätt att tala om att restaurangen har gott käk. Och då menar jag givetvis humant gentemot den här grabben som uppenbarligen tycker att det är jobbigt att höra om sin flickväns ex.

Det här handlar inte om hur duktiga ni är på att inte vara ett dugg svartsjuka och att alla som är svartsjuka borde lägga av med det. Alla människor och förhållanden har olika förutsättningar. Det är bara att acceptera.

2004-09-26 16:16
Inga problem maja . Jag kan hålla mig. Kan du?

Humant och humant. Om han bara slutar haka upp sig på såna där fjantiga grejer så är ju allt bra sen. Ska man behöva tänka på allt man säger eller? Det blir bara jobbigt och knappast spontant.

jumpcut.tsss. jag lägger mig när jag vill vet du....F.ö. så näe. Det är jag inte alls. Jag har bara ett annorlunda sinne för humor.

2004-09-26 16:50

om man inte klarar att ens partner hart haft ett liv innan man blev tillsammans, så kanske man ska hålla sig singel.

2004-09-26 17:31
eller så kan väl folk inse att det fölrflutna är det förflutna, och nu lever dom med någon ny. då kan ma nlåta bli att snacka om vem man varit jättekär i innan. Och gå vidare, och verkligen ge sig in i sitt nya förhållande till 100%, inte gå runt o tro att man fortfarande lever med sitt ex.... den nuivarande är väl den som matters liksom? då kan ma nlämna det gamla bakom sig så blir ingen sårad/misstänksam/tjurig.
tycker jag.

2004-09-26 17:41
Princess_S F19

så, om det tar slut mellan mig och min pojkvän, och jag skaffar en ny, så ska jag låtsas somo m det vi hade aldrig existerat?
slänga alla foton, aldrig prata om något som har med honom att göra, och helt enkelt låtsas som om han aldrig varit en enormt stor del av mitt liv?

det skull ejag aldrig göra, och skulle någon begära något sådant av mig så skulle han/hon åka direkt.

2004-09-26 17:53
daUndergrounder P17

ja visst så ska det inte bli extremt, det är ju inte bra oavsett vad det gäller.
men att man som min pojkvän har en kärleksdikt från ett ex i sin bokhylla, ett foto av ett annat ex i samma hylla och pratar med och om dem ibland, ser jag inget problem med.

2004-09-27 10:45
Sän och Misery-chick,
jag tycker att det är väldigt fint för er att ni vet hur ni vill ha era förhållanden. Men om andra människor inte vill sitta och stirra på sin partners föredettingar i bokhyllan så är det också okej.
Jag har haft förhållanden då jag inte brytt mig alls och blivit bästa kompis med killens ex, och så har jag haft förhållanden där det har varit jättekänsligt, från bådas håll. Oavsett hur mycket vi litade på varandra och hur starka vi var som personer.

Varje ny människa man lever ihop blir ett nytt kapitel och kan man inte avsluta det gamla för att sin nuvarande tycker att det är jobbigt är man svag. Och inte helt hängiven sin nya romans.
Det handlar inte om att låtsas att man är ren som en nyponros och helt utan ett förflutet utan om att respektera att många människor inte har något intresse i att höra en massa saker om ens ex.

Att avfärda att andras bekymmer som fjantiga tyder på en svårighet att förstå andra. Alla kan inte tycka precis som ni, och hur ni väljer att leva är inte måttstocken för ett lyckat förhållande. Det ultimata borde inte vara att inte vara svartsjuk alls, utan snarare att acceptera alla sina känslor - även om de är jobbiga. Det är ju livet.

2004-09-27 12:12
hmm.... ex är inte så roliga. Kanske ex exet men inte det senaste exet liksom. Men jag vet inte.. hellre kanske jag vet om det mesta än att mina fantasier sätter igång å man blir svartsjuk eller vad för känsla man nu får. För en olustig känsla får man ju.

jag snackar inte så mkt om mitt ex, typ aldrig för det första gick det 1 år innan jag blev tillsammans med nån ny och då hade jag glömt bort den idioten å hade nada känslor kvar för honom.
Liqorice = Lakris minus u & t

2004-09-27 12:18
maja F21

exakt var har jag sagt att man är fjantig om man inte fungerar som mig?

2004-09-27 12:24
Jag får snespel när min tjej nämner sitt X.

När jag läste snabbt trodde jag du menade att du fick ett supernintendospel varje gång din partner nämnde sitt ex.

Bra deal. = D

2004-09-27 12:25
exslappet P22

haha, jag vill också ha SNES-spel varje gång min pojkvän nämner ett ex...

2004-09-27 12:40
MC: Ja,jag blev faktiskt lite avundsjuk när jag läste det.

Detta måste vara ett tecken på att jag lirar aaaaaaaaaalldeles för mycket tvspel.

2004-09-27 16:19
Punkt nummer ett fattar jag ingenting av, vad menar du? jag förstår inte texten..

2an är ju naturlig, man pratar om folk som funnits i sitt liv länge, det är helt naturligt och nått som man självklart måste få göra. jag tycker det bara verkar som om du själv är osäker om du inte klarar av att hon ens nämner sitt ex

2004-09-27 16:57
Misery-chick, syftade inte på dig utan på vad Sän skrev.

2004-09-27 17:59
miserychiock: nej, men ma nbehöver itne berätta allt som har hänt, varenda litet café ma nvarit på "här var jag med mitt ex" varenda affär "här var jag med mitt ex".
Man kan berätta typ skojiga ltr skumma saker som hänteller saker som gick snett o på så sätt kansek förebygga att det händer igen, men om ni måste berätta varenda liten detalj om era föregående partners kan ni ju skriva en bok.så kan man läsa det man vill veta.... blir jävligt tjatigt. "en gammal flickvän gjorde si o så" sånt hatar jag o höra iaf.

2004-09-27 18:10
maja F21

då var det väl dumt att skriva "sän och misery_chick" och "ni".

Princess_S F19

om ni måste berätta varenda liten detalj om era föregående partners kan ni ju skriva en bok

varför skulle "vi" (dumt uttryckt f.ö., jag har inte ens några tidigare partners) känna att vi måste det?

2004-09-27 19:10
haha ni är roliga =)

hmm... ska försöka svara så gott jag kan.

Jag kan hantera att hon snackar om sitt ex... no problem
De träffas & har sig... det är inga problem
Men sluta snacka om hnm konstant, för att då är det lika bra att hon fortsätter i sina gamla spår.

det va någon som drog det här med affisch, nämen jooo hon va en av de! inte 1, utan ~4 affischer.
Halvnakna bilder som va "konst", hur kul som helst att ha sex med tjejen medans man hade hnm över sig på väggen. Men de har dragits ner pga hon flyttat, annars skulle de säkert hänga kvar.
Förstår att hon är stolt över sina verk för att de är verkligen snygga, men det är nästan som att tänka på sin morsa när man är på G, får inte sin önskade effekt.

bra tips snorty muwhaha =D
www.tobar.se

2004-09-27 19:45
Deguapo

fyra halvnakna affischer av sitt ex i sovrummet...

hahaha, jo det låter ju lite överdrivet kanske

2004-09-27 20:32
misery-chick, men viktigt nog att hänga upp sig på.

Deguapo, du får väl ta av dig kläderna och posera lite så att tjejen kan skapa nya konstverk!

2004-09-27 20:55
hehe eller hur! enda problemet är att man inte har nån baywatchkropp som hnm =p svider lite

2st halvnakna + 2 andra vanliga, kanke fick det & låta värre än va det var
www.tobar.se

2004-09-27 23:14
ge igen och dra upp saker om ditt ex och se reaktionen om hon reagerar på det så säerd u bara men då ger vi upp det båda två .
too hot fi dem<br>

2004-09-27 23:14
men var inte orolig det är vanligtt att det händer :) jag hittade kort på min karls x i hans rum som han inte slängt men han gav medtycke till att riva och slänga dom .
too hot fi dem<br>

2004-09-27 23:43
Ett ex ska väl vara just ett ex per definition. Allt annat är oacceptabelt och respektlöst mot den nuvarande respektiven.
Vem är du, tjänsteman?

2004-09-28 00:03
Diskussionen kan faktiskt läggas ner nu. Inget nytt under solen liksom.

F.ö : Jag snackar inte om mitt ex som mitt ex, utan som min vän sedan 4 år tillbaka. That´s it..

Dessutom. Bara för att jag tycker att man ska få säga vad man vill behöver inte det betyda att jag pratar 24/7 om människan. Och vad jag menade med att man ska slippa tänka sig för vad man säger betyder precis just det.

maja. f.ö så säger vad jag tänker och känner. Men du kanske skriver små manus i huvudet för att inte säga ngt graverande?

btw " Alla kan inte tycka precis som ni, och hur ni väljer att leva är inte måttstocken för ett lyckat förhållande." antyder du att ditt sätt är det ultimata då eller?.tss.

2004-09-28 00:20
sorry. det näst sista var till Daundergrounder

2004-09-28 00:21
GET A LIFE mAN! kör som ni vill!

2004-09-28 15:40
Sän: så du tycker inte att om din partner blir sårad av att du pratar om ditt ex ofta, så struntar du i det? du fortsätter att babbla ändå? Eller visar du hänsyn till din nuvarande och försöker minska på det, så att han/hon mår bättre o blir lyckligare?

2004-09-28 17:40
fuc: om du menar mig, så skrev ja gtill sän, vilket står i mitt inlägg. me ndu enade nog nån annan så va babblar ja om?

2004-09-28 17:49
Princess_S F19

om man är vän med sina ex då?
ska man inte få nämna sina vänner för att man har en partner som inte klarar det?

känns som att det är han/hon som inte klarar det som har problem att reda ut, inte han/hon som har en bra relation till sina ex.

2004-09-28 17:51
jo, det är klart. me nma nbehöver inte erätta att här har vi haft sex p åden här soffan. o allt sånt jämt. men har ma nvet´rit med om nåt kul, typ gått på konsert lr så så ka nma n ju berätta. lr om snubben sa nåt skitkul ksämt så ka nma nju berätta skämtet. me nma nbehöver itne redogöra i detalj sitt liv med partnern ma nhade innan menade jag.

2004-09-28 17:53
Princess_S F19

haha, nej om man har en känslig partner så kanske man ska hoppa över sex-historierna.