Brev från Kolonialismen (Felestin); Dikt
Det flög en geting in genom fönstret. Jag öppnade fönstret och skulle släppa ut den, men den vill inte flyga ut. Den attackerade mig. Så jag gick in på toaletten och stängde dörren. Där kom jag på en historia... (vart getingen sedan tog vägen vet jag inte). Jag vill inte förstöra med att direkt säga vad den handlar om, men samtidigt vill jag att ni ska diskuterar innheållet, det får helt enketl gå som det går. Om du är lat eller helt enkelt vill höra dikten samtidigt så finns den här Har du nånsin tänkt, på när och varför bina sticker? När ett bi sticker dig, förlorar den också sin gadd Och inte bara det, den förlorar sitt eget liv I syfte att försvara sig själv Att försvara sitt liv... med sitt liv I desperationens sista stund För om det där djuret ska hindra mig ifrån att leva Så må min död göra ont. Må min död göra ont! Må min död göra lite ont! Ett litet stick! Smärtan är över efter högst en vecka. Och mitt liv är över efter högst några minuter. Sätter kniver mot min hals. Du hindra mig från att försörja min drottning. Och du bygger en mur för att min gadd inte ska komma åt dig. Du kan leva i harmoni med mig. Jag kan leva i harmoni med dig. Vi kan leva i harmoni! Du kan hjälpa mig med min koloni och... ...jag kan dela med mig av min honung Istället sätter du kniven mot min hals Du tar ifrån mig min koloni! Du tar ifrån mig min drottning! Du ifrån mig min tro! Min tro på livet Jag vill försvara mig. Jag ger dig mitt liv som du tagit ifrån mig Så må min död göra ont. Må min död göra ont! Lite ont! Ett litet nålsting! Smärtan är över efter högst en vecka! Medans mitt liv... det är över efter högst några minuter. Meningen med mitt liv tog du ifrån mig. Det meningslösa livet skänker jag dig! Vi kunde ha levt i harmoni och du valde disharmoni! Så må min död göra lite ont! Så du åtminstone minns mig Ett bi, vars jävla liv... meningslösa... hopplösa... hopplösa.. liv du tog. Jag har ingen tro kvar. Jag tror inte på nånting längre! Vad ska jag göra? Du har tagit allting ifrån mig! Du har tagit ifrån mig min koloni! Vad har jag nu att tro på? Är det här jag ska se... mina släktingar växa upp... Utan koloni... Du tog ifrån mig min drottning. Du utrotar mig. Rensar! Rensar! Rensar min art! Allt du bryr dig om... att själv inte bli rensad. Så varje gång jag berättar för dig att du håller på att rensa... ...rensa min art! Så säger du; "Dom! Dom! Dom höll på att rensa min art! Dom! Höll på att rensa min art! Och just eftersom du, du säger att jag rensar din art! Så är du säkert en sån som också vill rensa min art!" Det är det du säger till mig varje gång! Varje, varje, varje gång. Vad är det för liv, vard är det för liv du vill att jag ska leva? Jag har inga som helst rättigheter. Jag har ingenting. Så jag ger dig min gadd. Jag ger dig mitt liv.
Music for film: http://www.nimashams.com
|