I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför dricker folk alkohol?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Admin

2004-08-16 10:25

Varför dricker folk alkohol?

Satt på spårvagnen idag och läste mittenuppslaget av dagens Metro om skattesänkningar av alkohol i Sverige. Då funderade jag lite på varför folk egentligen dricker alkohol.

Så jag har själv gjort en egen lista om varför folk dricker här nedanför. Har ni något att tillägga får ni självklart göra det. Sedan är det inte så att jag vill komma med någon helt ny vetskap. Utan allt det jag skriver är oftast allmänt kännt, bara det att jag vill sammanfatta det lite snyggt.

1. För att bli full. Det här tordes vara den vanligaste anledning till att dricka alkohol man kanske inte behöver bli aspackad men någe sånär salongsberusad vill nog de flesta uppleva när de sitter hemma eller på krogen och hivar i sig sitt glas av C2H5OH.

2. För att dränka sina sorger. Ett gammalt klassiskt argument för att få dricka lite sprit & vin. Dock ett av de sämsta eftersom alkoholen bara ökar depressionen om du nu har någon. Plus att när bakfyllan väl sätter i får du ännu kraftigare ångest. Men visst är det en verklighetsflykt för stunden, ungefär som Socialdemokraternas skattepolitik.

3. För att det är gott. "ååå för det smakar ju så gott" Kan man ibland höra högljutt när vinprovningen startat. Och visst är smakerna kring alkoholen en hel vetenskap. Det bryggs, frodas och framodlas druvor och kryddor för att dämpa smaken av alkohol. Men detta torde inte vara en viktig orsak med tanke på alla de underbart goda drycker som idag finns som faktiskt är alkoholfria.

4. Man har ett beroende. Är man alkolist eller har ett stort sug för alkohol är det svårt att avvänja sig och det ständiga suget kan göra en galen, abstinensbesvär är ingen ovanlighet.

5. Rädsla för sitt egna jag. Många idag känner idag en stor press på sig att vara social, träffa tjejer/killar och umgås med andra människor, då kan det hanteras med alkohol ifall man känner sig utanför och inte riktigt kan handskas med problemen.

Och här ingår även saker man annars inte vågar göra. som t.ex. att, knulla, strula med folk till höger och vänster, skriva jävla hora åt folk och vara högljudd på kommunala färdmedel. Kanske man också vågar visa sitt kön för allmänheten eller kissa på allmänplats?

6. "Jag super skallen av mig och är så JÄVLA cool". Det här är en vanlig anledning även om folk inte riktigt våga erkänna det. För vem har inte någon gång fått redovisat av en annan person hur mycket alkohol han eller hon klunkade i sig just den där kvällen som slutade med en flera timmars uppbunkrande framför toalettringen?

7. För att de är kul. Den mest naiva svarar gärna, för att det är kul. Och visst är det kul att huvudet snurrar i takt med krogmusik och att balanssinnet får sig lite lekstuga.

8. För att livet suger och allt sjukt tråkigt. Jag har inget kul i mitt liv och allt är tröligt. Ge mig mitt så är jag glad och tyst.

9. Grupptryck. Ta dig en sup och var som folk! Idag är det inte accepterat att vara nykterist, ens att ta det relativt lugnt. I vilket fall inte när du sitter på krogen med en ramlösa i handen, då komemr ofta kommentarar som "fan va tråkiga du är" vinande. Och svar som "Okey då jag tar väl 1 öl" (2,3,4,5,6) är inte ovanliga fast man egentligen bestämt sig för att ta det lugnt.