Angående mobbing
Hela begreppet tycks ha blivit missuppfattat. Verkar ha blivit mer ett sätt att söka uppmärksamhet än att verkligen vara konstant uttsatt för hetsningar. På något sätt känns det som om att någon bara kan säga rakt ut: Sluta mobba mig! när de bara har fått hört något på skojj. Har svårt att förklara mig, men det är ett lätt sätt att ta sig ut från tjafs eller gräl som man kanske själv är upphovsmakaren till. Att bli mobbing och att bli retad är två helt skilda saker tills retandet går till överdrift. Mobbing har blivit ett begrepp för undanflykt än ett begrepp för konstanta hetsningar, det känns som om ordets innebörd helt tappat sin mening. Jag säger inte att det inte finns människor som är mobbade, jag säger bara att säkert 40% av de som säger sig vara mobbade inte är det, och att 90% av de som verkligen är mobbade säger att de inte är det. Så sluta säg: Sluta mobba mig! utan grundliga skäl eller i fall där du bara blir småretad. Använd ordet för dess innebörd, inte för att få uppmärksamhet! Hoppas jag förklarat mig så att ni förstår.
norman bates behemot bubba fett alfred bello arthur's detour azazello
|