I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar om att gud skulle vara tjej..

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-07-07 23:55

Tankar om att gud skulle vara tjej..

hell no!

Den här teorin funkar inte på de som är seriöst kristna.

men jag vill hur som helst få bort det att gud skulle vara brud.

gud "uppfanns" på den tiden då man inte hade några förklaringar på allt som skedde i världen, HAN uppfanns av prester (det var iaf dem som bestämmde vem han var) eftersom det endas var tilllåtet för killar att vara prester då och att tjejer var extremt förtryckta och helt maktlösa finns det ingen som helst chans att presterna fantiserade ihop världens mäktigaste och jordens skapare till en tjej.

mest en kul grej...? (känns barre bus)

2004-07-08 00:53
Brukar man inte säga herren??
Vad vill du att det ska stå här?

Ring: 0730 - 39347037204752752

2004-07-08 01:28
men "gud" är en illusion, en fantasi.. en saga som vissa väljer att ta på allvar.
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."

2004-07-08 01:33
varför skulle det inte kunna finnas en gud.? Har lättare att tro på en skapare än slumpen faktiskt.
Hällre död än neon grön.

2004-07-08 01:36
ja...eller så var det helt enkelt lättare att könsbestämma herren och kalla "honom" för han än att skriva "den" eller "det". det är inget som jag har nån uppfattning om...

2004-07-08 13:52
DU har rätt i att Gud framställts som en man pga av forna ideal.
Men nuför tiden ser nog de flesta gud som ett väsen/en kraft
mer än ett kön!

Ärta ut!

2004-07-08 16:09
vad heter den där filmen som va på tv för nån vecka sen? där gud är tjej o sånt? nåra pundare, nån släkting till jesus, o två fallna änglar lr nåt handlar den om.jävligt rolig film faktiskt.... =)
lr den kanske inte va på tv, kanske va video hehe....kommer inte ihåg...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-08 16:23
Princess_S: Dogma?

Det skulle förövrigt vara intressant att höra någon som faktiskt tillhör ett kristet samfund och är aktiv, presentera sin åsikt om det här.

Rent flummigt så kan man nog protestera och säga att Gud skapade människan till sin avbild och måste därmed ha både kvinnliga och manliga egenskaper.. alltså a SHEMALE!
/Saian <br> Hon springer som vinden <br>

2004-07-08 18:21
saian: haha japp, en shemale :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-08 18:34
är inte gud Könlös?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2004-07-08 18:42
Att Gud är kvinna förklarar allt. Ain´t no good in an evilharted woman!

Nä, men den mesta teologin som skrivs idag utgår från att Gud saknar kön. Att bibliskt språk är metaforiskt. Gud är som herren för sitt folk, som fadern för sina barn etc.

Det finns tydligen ett citat i bibeln där Gud avbildas i kvinligt genus (skriker i födslosmärtor), samt en den i neutralt genus. Om man nu är intresserad av sånt här skall man helt klart läsa religionsvetenskap på univeristetet, de formligen älskar sånt här där.
I'm back!

2004-07-08 20:27
Och adam betyder inte bara man - hankönad, utan även man - människa. Och sedan skapade Gud eva ur adam. Gav människan reproduktiv förmåga.

Har ni tänkt på att det gick ett rykte om att Marilyn Manson opererade bort ett revben för att kunna suga av sig själv.
Han gjorde alltså att han fick Evas funktion. Och han heter Manson, son av man. Och adam var Guds avbild Alltså en son av man. Och på skivan in the shadow of the valley of death kallar sig Manson för adam. Vad ska allt det här betyda, jag vet inte. Men kul är det.
I'm back!

2004-07-08 20:33
Cluny
Varför skulle den inte fungera på kristna? Klart inte Gud är man, inte kvinna för den delen heller...Gud är könlös och anledningen till att "han" är en han är precis som du sa baserad på gammla patriarkala traditioner. Typ hejsan fader klingar bra, han är folkets fader...moder hade naturreligionerna redan använt och de ville man ju förtrycka...

2004-07-08 20:56
_dita_: Metaforiskt i alla fall. Och även annars skulle jag vilja påstå när det gäller mina evor, men då har jag ju en del motsvarande plikter förståss.
I'm back!

2004-07-08 20:58
Vem är farsa till gud ?
dingrinn.blogspot.com

2004-07-08 22:00
Erkan P19 ¨
anledningen till att gud är en man är en rent språklig, för att skapa en motsats till moder jord. fader och moder som kompletterar varann.
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"
Groupie

2004-07-09 02:20
hade gud varit kvinna så hade sperma smakat choklad
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2004-07-09 02:49

Gud är gubbe så det så.. skägg och hela skiten
BANG!

2004-07-09 14:21
Vikse
Ah ok! Exakt som jag skrev!
Groupie

2004-07-09 16:30
Hofvmeister snyggt jobbat...
That was bullshit, I'd never say no bullshit like that... Glad I don't live none of that bullshit, that shit is absolutely bullshit!
Bullshit.
Groupie

2004-07-15 00:57
elictrik vad heter den
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2004-07-15 01:42
elictrik P3
jag är 86a men fick också läsa en bit ur den...jag vet inte om det var tänkt att den skulle vara rolig eller vad som var poängen med den riktigt. bra verkade den inte iaf, oavsett vad man har för åsikter.

2004-07-15 03:54
Om man skall tro boken "Da vinci koden" som jag precis läst så var ursprungligen gudarna modern, fadern och barnet. Sen gjorde de kvinnorädda männen om det hela till fadern, sonen(barnet) och den helige anden.
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)

2004-07-15 10:33
3000 år före Jesus födelse dyrkade Egyptierna Isis, soluppgångens gudinna eller någonting åt det hållet. Dyrkan av Isis spred sig sedan runt medelhavet, ändå till England hävdas det av vissa.
Dyrkandet av den här kvinnliga gudinnan var den absolut största "rivalen" till Jesus under de första hundra åren efter att Jesus levt.

finns många andra exempel på tillbedjande av gudinnor. Som sagt många naturreligioner har ju alltid dyrkat kvinnan eftersom det är från henne livet föds.

Förövrigt har jag för mig att en användare vid namn SunTzu har rätt bra pli på det här med egyptiska gudar. har jag skrivit fel om Isis så hoppas vi han tittar in och reder upp de

peace out

2004-07-15 13:57
Äh, din Ka kommer inte ens överleva klassresan på dagis :P
I'm back!

2004-07-15 14:40
trespasser

väldigt fint formulerat.

2004-07-15 15:57
"gud" är en svart homosexuell kvinna.
Be the change you want to see in the world.

2004-09-26 22:00
äh, alla missuppfattade mig ändå.. pallar inte att förklara

2004-09-27 21:07
Ordet "Herren" är ju ngt människan skapat.

Och som tidigare nämnt, Gud är ju inte människa så varför skulle Gud ha ett kön?
Skåne!

2004-09-27 21:41
Man får tro vad man vill, jag tror det är synd om folk som tror.
undertiden

2004-09-27 22:37
det är svårt att könsbestämma ett väsen... vad skulle gud ha ett kön till?...
What would macgyver do?

2004-10-05 23:47
MEN ÅH! GILLAR INTE NÄR FOLK MISSUPFATTAR MIG. SYFTAR EGENTLIGEN PÅ ALLA FEMINISTER SOM YRAR OM ATT GUD ÄR TJEJ.. AJA. GER UPP, HATAR INTERNETTDISSKUSSIONER

2004-10-06 00:08
Cluny P17

vart är alla feminister som menar att gud är kvinna? jar har personligen inte stött på en enda feminist som ens tror på gud.
kan du berätta typ vart du sett dem, t.ex. vilken tidning, eller bara någon källa, vilken som helst ...
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-10-06 09:26
ICantFeelMyLegs P0

Vänligen förklara för mig varför det är så synd om mig, jag måste få veta!

Dummaste jag hört, ungefär som en annan idiot som sa till min tjej; "Jag tycker så SYND om er vegetarianer som inte får äta på Mc Donalds"

Det handlar om egna val som vi trivs med, det är inte synd om oss, måhända är vi enfaldiga om det på något sätt visar sig att vi har fel, må så vara, men vi vågar åtminstone.
"Du är en död sill"

2004-10-06 11:34
Snorty, jag bor på södermalm i stockholm, där kryllar det av manshatare/extremfeminister
vill inte låta som värsta mansgrisen, men nästan alla på söder hatar feminister. och ja, feminister är egentligen de som vill ha ljämnlikhet mellan män och kvinnor. men så gäller det inte på söder =
fjortishora eller feministpack/manshatare
så enkelt är det.

2004-10-06 15:06
Cluny

haha, nu har du satt dig i klistret.
moments of silence for firefighters were interrupted by cellphones.

2004-10-06 18:47
Cluny P17
vad underligt att jag, som hänger så pass mycket på söder, tidigare varit helt omedveten om denna uppdelning.
att jag inte ens varit medveten om att det är på söder den där stora klungan oidentifierade religiösa, extrema feminister som tror att gud är kvinna, befann sig.
jag har fortfarande inte hört talas om en enda feminist med den här frågan på sin agenda, tills du upplyste mig om det. och med tanke på dina vidare upplysningar om tillståndet på södermalm, inte heller stämmer överens med den världsbild jag skapat mig, så vet jag inte vad jag ska tro.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-10-06 20:19
Gud skapade människan efter sin förebild. Föreställ er själva hur Gud ser ut.

Admin

2004-10-06 21:16
Cluny: Jag har inte läst hela tråden men efter att ha läst först ainläggen märks det tydligen att du missuppfattat det hela. Det står inte någonstans och finns ingenstans beskrivet att gud skulle vara varken man eller kvinna. Och det är "han" inte heller. Gud som en äldre man är endast en konkretisering av de tankarna man då hade om vad som var någonting värt. Och eftersom den äldre mannen var den visa och mäktige så fungerade det bäst som symbol.

Det fungerar på ungefär på samma sätt även idag för att gå gemene man/kvinna att känna en personlig relation till gud. I Japan är den kristna guden japan, i afrika svart och så vidare. Alltså det är ungefär som en möjlighet att vara populistisk. Det är nog större chans att gud är en odefinerad kraft eller energi utan kön som faktiskt bibeln säger.

2004-10-06 21:59
Vad trångsynta och konkreta många av er är. Det var när ju när man var liten man fick bilden av Gud som en gubbe bland molnen. Just för att man som litet barn har svårt att förstå det abstrakta. Men jag trodde att äldre människor fattade att det bara var en bild man gav för att yngre lättare skulle förstå?
Gud är livet och kärleken.. Ingen gubbe, ingen tant, inget man kan ta på.
frågor?

2004-10-06 22:07
mfs P19 Det är nog större chans att gud är en odefinerad kraft eller energi utan kön som faktiskt bibeln säger.

En ligt bibeln skapade Gud människorna efter sin egen avbild.

2004-10-06 22:25
Gud skapade Adam (mannen) som sin avbild, sen gjorde han så gott han kunde när han skapade Eva (kvinnan) av Adams revben.

Alltså borde Gud vara man, och risken finns också att han heter Adam.

Men alltså seriöst.. jag gillar verkligen revben. .D
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2004-10-06 22:59
Revbenens diagnos är: Divärse kronisk sjukdom.

2004-10-07 12:36
alltså jag har inte läst era kommentarer och kan inte så mycket om bibeln.. men har jag inte rätt i att Maria var jesus mamma och Gud var pappan?

2004-10-07 13:43
Gud skapade människan efter sin förebild

*hihihihihihi* Hysteriskt kul.
I'm back!
Admin

2004-10-07 14:41
wackcent: Det stämmer väl till vis del. Gud planterade in Jesus i Marias mage. Hon var nämligen cirka 14 år och fortfarande oskuld. Maria är uppväxtmodern men Gud är den skapande fadern.

Men det är lite aburt att tro på det. Självklart använde makthavarna bibeln som en möjlighet att skaffa sig makt. Samma sak som gjorde att Jesus blev dödade för att prästerskapet kändes sig oroliga och kändes olust i att förlora makt. Man kan få det till hur man vill bara man vrider och väner på det, "Jesus dog för mänsligheten". Hade han levt livet ut hade väl kristna påstått att han levde för människan.

Gud är fortfarande varken feminist eller könsbunden det är bara ett sätt att visa en bild, trögt att folk inte förstår sådant. Bland annat det som skiljer kristendomen från lite mer abstrakta östasiatiska relioner som kan kännas flummiga och svåra för oss västlänningar.

2004-10-07 17:51
Doggland
Hehehe!! Det blev lite fel, jag menade avbild.

2004-10-07 18:34
skulle gud vara allsmäktig etc etc, skulle aldrig prästerna tänkt tanken att gud var en han? om det var en hon, d fanns en gud, och hon var allsmäktig dvs..
Lugn!

2004-10-08 20:03
..behöver inte vara mer fel än de om att det skulle vara en man... =)