I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-07-04 13:51

Ekosofi

Träffade en grabb som bor långt ute i skogen. Han arbetar som snickare lite då och då. Konsumerar minimalt och odlar grödor för eget bruk.
Min fundering är att hur skulle samhället se ut om alla levde som gode Peter? Marknadsekonomin skulle inte fungera eftersom den bygger på konsumtion. Skola, sjukvård m.m. skulle inte kunna drivas som idag eftersom skattepengar skulle vara svåra att få in. Samhället skulle gå bakåt osv.

Men ändå måste det finnas något positivt, vi ska ju spara på jordens resurser, det är allt vi har.

Livskvalité för honom är att ta en cykeltur med sin unge och lukta på blommorna liksom. och naturen är ju fantastisk på många sätt och ger en ro och fridfullhet som jag inte tror att man hittar någon annan stans.

Skivsamlare

2004-07-04 20:11
jag tycker att det låter som ett skönt liv, jag har funderat på att leva liknande... att bo med nåra kompisar mitt i skogen och odla. sen kunde man åka ut på äventyr när man ville, för då stannar alltid nån kvar och tar hand om odlingen.
"Anpassa er aldrig" som Kaj Husell sa...

2004-07-04 20:19
vi skulle få mindre ekonomisk rundgång.. vår ekonomi skulle inte kunna va speciellt konkurrenskraftig i relation till andra länder... om alla svenskar levde så skulle vi glida till att bli mer som ett u-land... tror oxå vi skulle få en bättre livskvalité, fast däremot är en mer diskutabel fråga...
What would macgyver do?

2004-07-05 01:47
Det kommer alltid finnas folk som skilljer sig från mängden men ni kan inte tänka att tänk om alla levde så thats it FLYT me sammhälet ni kan itne ändra den!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-05 06:52
momo... jag tror frågeställningen var ganska hypotetisk utan värdering i om det skulle va realistiskt eller inte...
What would macgyver do?
Groupie

2004-07-05 10:45
"The world is big enough for everyones need, but not big enough for everyones greed"
- Mahatma Gandhi
That was bullshit, I'd never say no bullshit like that... Glad I don't live none of that bullshit, that shit is absolutely bullshit!
Bullshit.