I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-05-24 18:06

Wittgenstein

Jag undrar om det är någon som vet varför Wittgenstein menade att allt som inte var påståendesatser var nonsens i boken Tractatus Logico-Philosophicus? Och ja.. jag har sökt på google..

full

2004-05-24 18:16
men kom igen.. nån måste ju ha läst filosofi!
full

2004-05-24 18:58
Ghettoplayer
tack så mycket!

morbid P21
jag tänker inte betala för att få reda på det..
full

2004-05-25 12:50
Witty är lurig i tractatus. Och man får hålla tungan rätt i mun. Det meningslösa eller nonsensaktiga är antagligen att försöka tala om vissa saker (som exempelvis moral/religion). Inte att dessa saker i sig själva är nonsens.

Logisk Positivism och deras förespråkare tolkar Witty så, och menar att allt utan för språk och empiri är helt meningslöst. Men han själv verkar bara säga att det är språkligt meningslöst.
I'm back!

2004-06-01 20:43
Jag gjorde också ett arbete om witty för inte så länge sen. efter att ha läst lite delar ur tractatus och lite andra författare och filosofer som försökt tolka det så kom jag fram till att jag inte skulle kunna lämna in detta arbete utan att ljuga. Det känns som att det är svårt att beskiva hans tankar i ord utan att citera honom, för inte är det lätt att få rätsida om vad han verkligen menar. Och ärligt talat, han krånglar ju till saker ganska ordentligt! Att han spenderade halva livet att försöka få folk vad han menade och resten av livet att försöka övertyga folk att han hade fel visar ganska tydligt hur jobbigt det är att försöka göra en "sammanfattning" av honom.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson