det här med nördar och så...
jag har filosoferat i ett par timmar kring fenomenet nördar, detta blev resultatet. intressant teori kring nördigheten som fenomen. jag har länge fascinerats av nördar och deras sätt att vara utanför. med ordet nörd menar jag alls inget illa, tvärt om, jag är imponerad och intresserad kring hurvida dessa människor medvetet håller sig på botten av statusträsket utan att de lider av det nämnvärt. de flesta av oss har inget eller ett mycket begränsat val när det gäller att försöka ta sig upp och hålla huvudet över ytan i detta träsk. även de av oss som vill vara alternativa och leva ett annorlunda liv strävar ändå, omedvetet eller inte, efter att vara tuffast, snyggast, rikast eller häftigast. som exempel kan man ta punkare, de vill vara outsiders och kämpar för att väcka anstöt hos allmänheten men bland punkarna finns ändå en strävan att vara värst, supa mest eller bröla högst. samma strävan syns hos samtliga grupper i samhället. det punkarna gjort är att de har skapat ett eget träsk. men ingen vill vara medelmåttig. nördarna däremot, har ställt sig utanför allt detta, de har av olika anledningar valt att stå utanför den dagliga kamp som det innefattar att försöka ses som mest lyckad av alla. givetvis är inte heller nördarna en homogen grupp av människor, det finns även bland nördarna olika inställningar och förhållningssätt men man kan förenklat säga att det fins två olika sorters nördar, dels de som är utanför, men vill komma in. (grupp 1), alltså de som mot sin vilja känner ett utanförskap och som hur mycket de än kämpar ändå aldrig kommer speciellt långt upp från botten av träsket. den andra gruppen av nördar, (grupp 2), är de som på ett eller annat sätt ställt sig utanför av egen vilja, de som inte känner att de måste hävda sin egen perfektion genom t.ex pengar, makt, utseende eller framgång. det är den sisstnämda gruppen som fascinerar mig mest. det är svårt att förklara varför just dessa pesoner har lyckats så väl med att inte hamna i det träsk av människor som ständigt kämpar för att komma uppåt men man kan konstatera att dessa personer står i en egen liten lerpöl vid sidan av träsket och obekymmrat sköter sina egna liv. nästan som om de småleende skakar på sina huvuden åt oss oförståndiga som febrilt kämpar för att komma upp. det käns som om de vet något som vi vanliga dödliga missat och det är det som intresserar mig oerhört. grupp 1. de som faktiskt inte gett upp utan som istället rullar runt på botten har inte samma frihet som grupp 2. grupp 1 vill helt enkelt upp även om det krävs ett mindre mirakel för att de ska nå upp till ytan, t.ex en stor lottovinst eller en stor bragd av okänt slag. grupp 2 har däremot en fantastisk frihet som inte liknar någon annan, de har inget att tjäna på att handlöst dyka ner i träsket så de sitter istället i sin lerpöl och bygger sandslott av leran. många av oss som inte tillhör någon av nördgrupperna skulle säkert behöva vara lite mer som de i grupp 2 men vi är själva för svaga för att ta oss dit, när vi väl kommer upp ur träsket vill vi skina och inte ställa oss i en lerpöl. vad gör grupp 2 så speciella? vad vet de som inte vi andra vet? dessa frågor kommer vi inte få besvarade så länge vi kämpar för att komma upp, vi måste först låta oss sjunka så djupt det går och sedan tryckas ut ur träsket för att hamna blend dem men det är vi för rädda för att göra. man kan heller inte söka svaren på de frågorna hos nördarna eftersom inte ens de kan specificera vad de gjort för att hamna där de är. de flesta nördarna vet om att de är utanför men kan inte förklara hur de gjorde för att komma dit. deras lilla lerpöl är väldigt grundt, därför fins det heller inga hierarkier bland de i grupp 2, alla är jämlikar, med vissa små undantag. utanförskapet delas av väldigt många människor, nästan alla känner då och då sig utanför men väldigt få månniskor kan så obekymmrat finna sig i det.
"Power Is My Politics, their system is my bottom bitch."
forts. nörd är ett väldigt negativt laddat ord helt utan anledning, för när man kommer till insikt att det är nördarna som egentligen har övertaget, att de är dom som kan välja, så måste man ändra uppfattning om dessa människor. det är nördarna som kan tycka synd om oss och inte tvärt om. den i grupp 2 kan alltid välja att istället gå över till grupp 1. den i grupp 1 har mindre möjlighet att byta grupp men det är inget egentligt problem eftersom ingen som tillhör någon av grupperna har någon vilja att byta grupp, de stannar istället där de redan är, samma sak gäller oss som inte tillhör någon av nördgrupperna, vi vill heller inte byta situation. alltså, grupp ett vill upp men kan det inte, grupp 2 är nöjda där dom är och vi icke-nördar vill längre upp än vad vi redan är och är livrädda för att sjunka ner. grupp 2 begår inte brott, de blir vanligtvis utsatta för brott istället. de föraktar inte andra men blir ofta föraktade. de för heller inget oväsen, de syns inte mer än nödvändigt, troligtvis för att de saknar behov av av bekräftelse från andra än deras närmaste omgivning såsom släkt och vänner. eftersom de inte påverkas av andra människor så har de heller inte förmågan att påverka andra men det är inget som de lider av. vad det är vi icke-nördar egentligen strävar efter skiljer sig enormt mellan indiveder, men rent övergripande kan man säga att det är makt, ekonomiskt oberoende och berömmelse som är våra mål. utöver det vill vi också ha bekräftelse, kärlek, goda vänner, långt liv m.m. många av dessa mål delar vi med nördarna men det är på vissa punkter man ser de stora skillnaderna. nördarna värdesätter de emotionella målen istället för de materiella. det verkar som om nördarna i grupp 2 värdesätter såna saker som världens urinvånare och människor som lever i delar av världen som inte kommersialiserats också värdesätter. som om de i grupp 2 inte påverkas nämnvärt av reklamens och medias ständiga uppmaningar att söka lyckan i materia. om man utgår från följande antaganden: nördarna i grupp 2 påverkas inte nämnvärt av den kapitalistiska världsordningen, de har inte låtit sig lurats som vi andra har. grupp 2 trivs i sitt utanförskap, de har det som de behöver redan. grupp 2 saknar inbördes hierarkier och är jämlikt ickekonfrontativa, en nörd har inget att tjäna på att sätta sig emot en anna nörd. grupp 2 påverkas inte av omvärlden men påverkar inte heller omvärlden, de gör alltså plus minus noll. grupp 2 har en stor frihet att välja levnadssätt. om man utgår från dessa antaganden så ser man ganska snabbt att det är nördarna i grupp 2 som är samhällets i särklass mest självständiga, jämlika och egendomliga människogrupp.
intressant teori. nördarna har tagit ett steg längre i evolutionen
http://www.kommandot.se/wp/
jag skulle vilja ha en lite mer specifik definition på "nörd".. vad gör en nörd till just nörd? vem är nörd? kanske några exempel? jag kan tyvärr inte se dom framför mig..
vadå? jag dyster?
greggan F21 vi är nog alla lite av en nörd på vårat egna sätt... de tror iaf jag...
If a war is holy, wat does den di anholy stand for!?
greggan som jag fattade det är det en person utan ambitioner att vara alla andra till lags och verka häftigför att komma högre upp i hierarkin. slicka uppåt sparka neråt du vet.
Du grupperar liksom människor, fia individer i ett fack med din text .. dom är la itne en och samma dom heller ? Dessutom så är nörd för mig en person som är jävligt inbiten på EN grej typ dataspel eller nå´t annat.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
jag tror inte att det var själva intresset som gjorde nörden, utan oviljan att hävda sig i just den gruppen, men eftersom olika grupper mycket går ut på en social hierarki så kan man väl gissa att de som inte tillhör en grupp, de utanför, inte är lika förslavade under kompistryck. jävlar vad lång mening det blev
ILLINI_DUDE P22 där sa du de som får mig att tro att vi alla är en nörd på vårat egna lilla sätt... som jag, jag är en "reggaenörd"... vet inte vad du är inbiten på, men du är säkert också nörd på ditt sätt... de är inte för att vara taskig eller så, men så är de nog... tror du inte de..?
bperb P22 mjo, men varför kalla dom nördar? det känns som fel ord, men det kanske bara är för mig det känns så.. en nörd är för mig någon som har ett sjukligt intresse för någonting och ägnar sig åt det i princip 24/7.. och i och med det även är väldigt kunnig på området.. ex: serietidningar, tv-spel, cyklar..
vadå? jag dyster?
greggan jag skulle säga att dataspelsnörd är precis som vilken annan grupp som helst, bara att de har fått stämpeln nörd eftersom de kanske inte syns så mycket eller försöker hävda sig annat än via datorn. vilket intresse du än har så kommer det ju påverka allt du gör 24/7.
greggan.. en nörd är svårdefinerbar, men det jag menar med nörd förklaras ganska bra i texten..typ.. :) bperb sammanfattade ganska bra. ILLINI_DUDE P22 nej jag grupperar inte in folk i fack, jag skrev att nördarna INTE är en homogen massa utan är individer men som i och med att de ställer sig utanför vissa saker ändå förenas. en nörd kan tycka om dataspel men som sagt, alla nördar är olika.
beatmeat P14 sant så sant...
troligtvis är vi alla nördar men endast ett fåtal av oss har fått förmågan att inte må dåligt av att vara utanför och inte behöva spendera livet med att söka lyckan, utan iställer koncentrera sig på att faktiskt vara lycklig.
beatmeat. ja, alla har vi våra träsk, men nördarnas träsk verkar betydligt grundare... tycker jag.
abez P19 precis... vi andra som är nördar utan att må bra av de, försöker ju bara utforma oss efter alla andra i samhället, försöka bli "perfekta"...
gurknäsa. ja, och det fina med "grupp2" är att de släppt allt det där, de har sedan länge slutat jaga lyckan och har istället tid att vara lyckliga. rätt nice va?
abez P19 de är fett nice!! min flickvän försöker göra om mig, ta på mig mindre baggy kläder och så.... men jag mår fan bara dåligt av att följa modet... jag mår som bäst när jag inte har "modekläder" på mig, och kan visa vem jag är, att jag inte är en sån som faller för modets djävulskap :D
beatmeat. precis! man har sina egna träsk, ofta flyttar man också mellan olika träsk. men visst är det en intressant teori? typ...
en tes är ju att vi alla mår bra av lite utanförskap också, till en viss grad och när vi själva kan kontrollera det, inte när man tvingas till utanförskap.
abez P19 precis!! de är de jag menar med att vi alla är vår egna sorts nörd!! :D
japp
Jag gillar helt klart teorin. Om sen "nörd" var det rätta uttrycket låter jag vara osagt (eftersom en del inte verkar gå med på samma definiton som du). Samtidigt kan din defintion vara precis densamma som de andras. Är man insnöad på EN grej så är man en nörd, eller? Är du reggaenörd så blir du väl glad så länge du har din reggae. Resten är petitesser. Att vara nörd innebär att tillfredsställa sig det enda man intresserar sig för. Kanske. Det känns som att grupp 2 är lite av buddhister faktiskt :) Jag kan nog lätt påstå att jag tillhör grupp 2. Jag bryr mig inte nämnvärt om omvärlden och hur den ser på mig. Däremot kan omvärlden vara grymt irriterande i vissa fall. Jag kanske är en blandning av 1 och 2. Jag vill inte upp, men jag flörtar gärna med världen som vill det. Jag kan visa upp saker som de säkert skulle vilja ha, men jag klarar mig även utan dessa. Lite kul tidsfördriv helt enkelt. Jag lever lite efter "så länge man klarar sig så är det lugnt". Tror att den definitionen stämmer perfekt in på grupp 2. Sen vill man ju som sagt ha lite kul då och då. Samtidigt är jag inte nörd i den meningen att jag är insöad på en sak. Jag gillar att göra många olika saker. DET är min "sak". Det är det där falska och högst temporära "erkännandet" (gillar inte att kalla det för erkännande, då det är så falskt) från andra klarar jag mig utan. Jag behöver inte flasha med nån ful BMW som blänker, är dyr i drift och dålig för miljön för att må bra. Jag klarar mig fint genom att se andra kämpa för så onödiga saker som en bil som endast ger dem temporär tillfredsställelse samtidigt som jag lättar vidare med tunnelbanan. För hur tillfredsställande är din bil om 10 år som den är idag? Jag vet att jag fortfarande kommer kunna använda min harmoni om 10 år, men din bil är skit då och det vet du. Oavsett hur fin den är. Det är nog lite det som gör att folk kan tillhöra grupp 2.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
hahahah! okej :D
abez P19: din teori låter fett bra, har själv haft liknande tankar. Men det du skrev ser ut som en hel jävla svenska uppsats om nördar, haha Undrar bara hur du orka skriva ner allt det där?
If you don't stand for something, you'll fall for anything. Martin L. King
evolution. du verkar ha ungefär samma syp på det hela som jag. anledningen till att jag valde att kalla människorna i grupp 1 och 2 för nördar var att det egentligen inte fins ett passande ord för dessa grupper, kanske dags att hitta på ett ord? hehe... emotion 87 tackar, bugar och bockar. jag kan väl lite skrytsamt säga att jag har fått ordets gåva, jag petade ner texten rätt fort ur huvudet men själva tankarna har jag grubblat på ett tag.. :)
skulle nog klassa grupp 2-människorna som några som inte har behov av ett intresse, mao inte tillhör en grupp med tillhörande sociala hierarkier. motsattsen till nörd alltså:)
Som en del mer eller mindre påpekar, så är nog inte ordet "nörd" det rätta, även om många nördar passar in i beskrivningarna. Vad ska man kalla människorna istället? Jag personligen bryr mig inte av den anledningen att jag skiter i stämplar. Frigjorda kanske? bperb Nja, skulle nog hellre vilja se grupp 2 som en grupp som har behov av nåt intresse, men behöver inte hävda sig för att visa det. Alla har intresse av någon form, men det hela handlar om huruvida man måste hävda sig (kanske genom det intresset) eller ej. Alla vill ha nåt att göra, men frågan är om man måste flasha med det. En del är nöjda med vad det har och vad de får, andra vill bara har mer och mer. Mer som till synes för grupp 2 är onödigt eftersom det är bara är tillfälligt. Det blir en jakt som aldrig tar slut. Så fort du har något måste du ha något bättre för att hävda dig som kungen i samhället. Vet inte riktigt vad jag snackar om nu faktiskt. Men förstår du typ vad jag menar? :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
jag fattar inte ett skit... trött kanske..? :D:D
evolution jo jag fattar vad du menar, men håller inte rikigt med. jag tror att grupper som delar ett intresse har inbördes hierarkier, precis som allt annat. nån är den obestridde härskaren, som ändå är tvungen att slåss för sin tron, några får respekt som härskarens livvakter osv osv. även de som till synes inte bryr sig om att verka balla har gjort det till sin grej, och det är deras plats i hierarkin. för att nå den totala friheten och harmonin krävs en människa som kan bli stimulerad utan yttre påverkningar, som musik, droger, graffiti eller dataspel. de som har nåt vad buddisterna skulle kalla upplysning (kallr dom det inte så...?) fattar du? vet inte heller riktigt vad jag snackar om
hahaha!! asså, palla sitta och snacka om nördar!! jag fattar fan inte hur ni fortfarande snackar om de asså :D
bperb Om du menar den hela sociala hierarkin så är jag med på vad du säger. De har förvisso en plats i hierarkin enligt de som vill klättra, men själva bryr de sig inte om platsen. Är de högst eller lågt spelar ingen roll. De själva anser sig inte vara med, men andra placerar dem någonstans men de är inte med och spelar om man säger så. Det är som de är ett lag i en fotbollsmatch som skiter i fotboll. De sätter sig och lirar kort istället, medans det andra laget gör mål på mål. Det andra laget triumferar, men vem fan bryr sig om sånt? Men inbördes hierarkier vet jag inte riktigt om det stämmer. Det finns så klart folk som kan ta initiativ och så, men någon obestridd ledare finns inte. Finns inget intresse för sånt. Låter livlöst, men jag kallar det nog hellre ett slags samförstånd mellan människor. Kanske måste man vara lite smart för att klara av sånt, eller känna varandra riktigt jäkla bra.
vad är det som utger en "nörd"...modet?eller vad den gillar?
_ganja_ F18 enligt mig, så är vi alla våra egna små nördar... nördar är inte bara dom där som sitter mycke framför datorn och typ spelar cs hela dagarna, 25 timmar om dygnet, 8 dagar i veckan och så... utan vi är alla nördar på ett eller annat sätt...
de frivilliga nördar som valt det själva är de mest alternativa i samhället. De klår lätt alla punkare, gothare och ateistfjortisar...
Så det så!!
evolution bra jämförelse med fotbollsmatchen, men det viktiga är väl inte var de andra placerar dem, utan var de själva anser att de står. det är deras egen ståndpunkt vad gäller behovet att hävda sig som spelar roll. kanske varje grupp inte har en obestridd ledare, men varje person i den gruppen har ju fortfarande nån som de ser upp till, ett ideal som de strävar efter att härma. om vi tar grupp 1-nördarna så strävar de ju efter att hamna någonstans i hierarkin bland de andra grupperna. de ligger på botten och slåss om de få kvarvarande platserna. de är medvetna om sin otillhörighet och vill göra nåt åt saken, medan sgrupp 2-nördarna fortfarande är medvetna om sin otillhörighet, men känner inget behov av att ta sig upp.
Men din teori faller ju helt på att nördarna i grupp 2 faktiskt har en hierarki. Den som först har sett den längsta versionen av Sagan om Ringen, han med mest magic-kort osv.
littlejohnny ( om det var mig du menade) men poängen var ju att grupp 2-nördarna inte delade nåt gemensamt intresse, alltså de jämför inte magic-kort
foffe jag tror du har missförstått vad vi snackar om
bperb: Menade inte dig utan abez. Han försöker få det att låta som att alla nördar som itne har den där strävan efter att bli coola osv automatiskt inte har någon hierarki. Det stämmer ju verkligen inte.
littlejohnny jo men jag håller med abez. att om det inte finns nån strävan att vara tuffare än nån annan eller jämföra sig med sina kompisar så kan det inte finnas några hierarkier. iofs så kan det ju finnas andra hierarkier inom en familj, t.ex. vem som är äldst, man-kvinna osv, men det har ju ingenting att göra med ett accepterande av ett socialt utanförskap
Little_Shine F17 du sammanfattade mina tankar utmärkt. bperb P22 du har också förstått precis vad jag försökte få fram. grupp 2 har inte nödvändigtvis gemensamma intressen, de behöver inte ens känna varandra för att kunna tillhöra samma "grupp". de behöver heller inte vara insnöade på något utan kan vara sig själva i stor utsträckning utan att ha ett område där dom är proffs, de klarar sig HELT utan att behöva hävda sig utåt... och det är det, mina vänner, som gör dom så fantastiska. och sen är det nog fel när folk här på whoa säger sig tillhöra grupp2, eftersom jag tror att det är en fantastiskt lite skara människor som fullt ut faktiskt hör till grupp 2. min gissning är att nästan ingen här på whoa är gedigna "grupp 2:are" då det krävs en enorm... ja vad det nu är som krävs.
fan att jag slutar läsa så fort jag ser en kompakt och mustig text. måste ta mig i kragen för att palla, dålig karaktär(nån som vill summera...??)
chimsie det var inte alls det som var poängen. enda att klaga på är väl ordvalet "nörd"
jag är en übernörd, men ingen har någonsin lyft ett lillfinger mot mig...
arbetsvägran 2005
chimsie, jag menade att det inte nödvändigtvis är prylarna och fetishierna som kännetecknar nördarna, givetvis kan även nördar vara pryltokiga.
nördar är cool. utsliten vit t-shirt och joltkola.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
En annan intressant sak är t ex denna tråd. Här försöker folk definiera eller förstå nördar. Men det blir ju egentligen bara fel. Precis som med allt annat kan man inte göra en rätt analys om man själv aldrig har deltagit. Nästan alla stora teoretiker har stått utanför och tittat på sitt analysobjekt, men aldrig deltagit. De har utifrån vad de har sätt dragit sina slutsatser, men är de verkligen rätt? Ibland visar det sig att det är fel och då hörs det från den gruppen som blivit analyserad (ta bara en sån sak som graffiti, som fått utstå mycket skit och där har folk lackat ur och höjt röster och sagt att så är det inte). Men när det gäller nördar, som inte har något intresse av vad andra säger, hur ska man då kunna göra en rätt analys utan att delta?
Känner igen mig själv i Evolutions tankar och beskrivning av sitt levnadssätt. Sedan vill jag passa på att rekommendera den underbara boken "Tuesdays with Morrie" av Mitch Albom; speciellt åt dem som rusar genom livet och försöker finna lyckan i materiella ting. Dessutom är boken en stöttande vän för dem som redan insett var sann lycka kommer ifrån men som känner att ingen i ens omgivning gör det, vilket kan vara ack så frustrerande.
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.
vipo..p.g.a. att min kropp gett upp totalt så kan jag i princip inte ens komma i närheten av droger längre utan att bli sjuk så jag hade inte gått på något allt, kanske var därför jag skrev så galet.
jag menar ABSOLUT inget illa när jag använder ordet nörd. ville bara göra det klart för alla. en intressant sak som kommit fram efter att jag postade denna topic är att folks definitioner av "nörd" är otroligt annorlunda. vissa definerar sig själva som nördar, andra hävdar att nördar har en hook-up på något medans andra säger att nördar är ensamma människor som det är synd om. alla verkar ha det helt klart för sig vad nörd är, men alla vet olika... jag hävdar bestämt att nördighet är en bra egenskap, jag ser inte nördar som dumma eller mindre värda utan snarare tvärt om, jag anser att nörden är den enda sanna lyckliga outsidern, den som inte mår dåligt av att inte ha allt som samhälklet kräver att man strävar efter....tack för mig.